Om jag bara vill ta mig bort ett tag, var tar jag mig då?

Andromedae

Trådstartare
Jag har haft det rätt tufft på senaste tiden. Nyligen föreslog min partner att jag kanske skulle ta lite time off från allt som är jobbigt hemma och sticka iväg i ett par dagar nu, vilket jag tänker mig att jag nog kanske skulle kunna göra.

Men jag har ingen aning om var. Jag har semester NU så hade ju i sådana fall tänkt sticka i slutet på nästa vecka, vilket ju tyvärr är högsäsong för typ all form av turism.

Utgår från Göteborg. Jag tänker mig att vara iväg kort - kanske 3-5 dagar. Det hade ju gärna fått vara något med hästar, men det blir väl kanske svårt så här års. Annars är jag open-minded.

Budget ... tja, egentligen ingen för jag känner mig fattig som en kyrkråtta, men det blir ju svårt att resa på det så kanske 3-5000?

Jag har inget körkort så lämpligtvis någonstans dit det går att resa utan bil.

Med mina förutsättningar, var skulle du åka?
 
Jag har haft det rätt tufft på senaste tiden. Nyligen föreslog min partner att jag kanske skulle ta lite time off från allt som är jobbigt hemma och sticka iväg i ett par dagar nu, vilket jag tänker mig att jag nog kanske skulle kunna göra.

Men jag har ingen aning om var. Jag har semester NU så hade ju i sådana fall tänkt sticka i slutet på nästa vecka, vilket ju tyvärr är högsäsong för typ all form av turism.

Utgår från Göteborg. Jag tänker mig att vara iväg kort - kanske 3-5 dagar. Det hade ju gärna fått vara något med hästar, men det blir väl kanske svårt så här års. Annars är jag open-minded.

Budget ... tja, egentligen ingen för jag känner mig fattig som en kyrkråtta, men det blir ju svårt att resa på det så kanske 3-5000?

Jag har inget körkort så lämpligtvis någonstans dit det går att resa utan bil.

Med mina förutsättningar, var skulle du åka?
Jag hade åkt till Simrishamn, det har varit mitt ”Happy place” sen jag var liten.
Lugnet, havet, allt... kan du tänka dig leva enkelt finns det en camping som man kan ha tur med tältplatser, annars är det ganska fullbokat såhär års..
 
Jag har haft det rätt tufft på senaste tiden. Nyligen föreslog min partner att jag kanske skulle ta lite time off från allt som är jobbigt hemma och sticka iväg i ett par dagar nu, vilket jag tänker mig att jag nog kanske skulle kunna göra.

Men jag har ingen aning om var. Jag har semester NU så hade ju i sådana fall tänkt sticka i slutet på nästa vecka, vilket ju tyvärr är högsäsong för typ all form av turism.

Utgår från Göteborg. Jag tänker mig att vara iväg kort - kanske 3-5 dagar. Det hade ju gärna fått vara något med hästar, men det blir väl kanske svårt så här års. Annars är jag open-minded.

Budget ... tja, egentligen ingen för jag känner mig fattig som en kyrkråtta, men det blir ju svårt att resa på det så kanske 3-5000?

Jag har inget körkort så lämpligtvis någonstans dit det går att resa utan bil.

Med mina förutsättningar, var skulle du åka?

Ta tåget till Stockholm, just nu finns det fina rabattkoder för 1a klass (blir ofta billigare än 2a klass, vid intresse skicka PM till mig så delar jag med mig)
I Stockholm kan du sedan hoppa på någon av kryssningsbåtarna till Åland, Finland, Tallinn eller Riga.
Om du handlar mycket på Coop så kan du, om du har tillräckligt med poäng, köpa en kryssning med poängen. Annars är de inte särskilt dyra. Finns lite olika varianter av båtar/tider att välja på.

Totalt borde du hamna inom budget och får komma i väg, väldigt enkelt.
 
Jag vet ett svenskägt ställe i Estland som bedriver ridverksamhet och spa med egen resturang (och pool) på gården.
Ridningen kan man lägga upp lite själv hur mycket och vad man vill göra.
Hästarna är mycket välutbildade och rids och tävlas i dressyr, hoppning och terräng.
På vintern har dom ridskola men på somrarna har dom massa kul camps, mest för vuxna men en del kommer med hela familjen. mest från sverige
Uteritter och strandritter med.
Det kanske vore något?

Själv flög jag till Tallinn och tog buss till Pärnu där de plockade upp mig. Vet inte om det går flyg till Pärnu?

Och vet inte om de är fullbokade men pm a gärna för info och hemsida om det verkar intressant
 
Kommer inte på nått specifikt, men kolla Svenska Turistföreningen och Sveriges Nationalparker, där kanske du hittar nått som lockar :) båda har hemsidor och Instagram konton så man kan få lite inspiration, finns många fina stugor och B&B som har rimliga priser :)
 
Om du tänker nästa helg typ så verkar dalslandsaktiviteter ha en tvådagars ritt med lediga platser. Kan vara värt att kolla!

Dalsland generellt är ändå relativt enkelt att ta sig till från Göteborg och det finns mycket fin natur för vandring, paddling, dressincykling osv. Går kanske att hitta boende genom stugknuten eller airbnb eller så :)

Så, jag som gillar att bara vara ute i skogen/vid en sjö eller så tycker att Dalsland är rätt skönt för avkoppling men det är ju hur en är som person. Men ja, det är ändå relativt nära och inte lika galna semester-priser som om en stannar på västkusten.
 
Jag har haft det rätt tufft på senaste tiden. Nyligen föreslog min partner att jag kanske skulle ta lite time off från allt som är jobbigt hemma och sticka iväg i ett par dagar nu, vilket jag tänker mig att jag nog kanske skulle kunna göra.

Men jag har ingen aning om var. Jag har semester NU så hade ju i sådana fall tänkt sticka i slutet på nästa vecka, vilket ju tyvärr är högsäsong för typ all form av turism.

Utgår från Göteborg. Jag tänker mig att vara iväg kort - kanske 3-5 dagar. Det hade ju gärna fått vara något med hästar, men det blir väl kanske svårt så här års. Annars är jag open-minded.

Budget ... tja, egentligen ingen för jag känner mig fattig som en kyrkråtta, men det blir ju svårt att resa på det så kanske 3-5000?

Jag har inget körkort så lämpligtvis någonstans dit det går att resa utan bil.

Med mina förutsättningar, var skulle du åka?

Kolla in Hällene gård på Tjörn. Där kan man hyra stuga och det finns tre hästar på gården som man kan rida och pyssla med (vet dock ej om det kostar extra) och också lite andra djur. Kan ju vara uthyrt nu när det är högsäsong men skadar inte att göra ett försök. Går att åka buss dit.
 
Ett annat alternativ, om du gillar att vandra/tälta/hänga i naturen, kan ju vara att vandra typ delar av Hallandsleden eller Bohusleden om du gillar den typen av aktivitet. Då finns det ju inga måsten på samma sätt (så länge maten räcker då) utan går att anpassa efter dagsform och stanna på ett ställe lite längre om en vill.

Det finns även en bok som heter Weekendvandra i Göteborg (finns för fler områden också) där det står om boende, hur en tar sig dit och lagom långa promenader (snarare än vandringar i de allra flesta fallen).
 
Jag har haft det rätt tufft på senaste tiden. Nyligen föreslog min partner att jag kanske skulle ta lite time off från allt som är jobbigt hemma och sticka iväg i ett par dagar nu, vilket jag tänker mig att jag nog kanske skulle kunna göra.

Men jag har ingen aning om var. Jag har semester NU så hade ju i sådana fall tänkt sticka i slutet på nästa vecka, vilket ju tyvärr är högsäsong för typ all form av turism.

Utgår från Göteborg. Jag tänker mig att vara iväg kort - kanske 3-5 dagar. Det hade ju gärna fått vara något med hästar, men det blir väl kanske svårt så här års. Annars är jag open-minded.

Budget ... tja, egentligen ingen för jag känner mig fattig som en kyrkråtta, men det blir ju svårt att resa på det så kanske 3-5000?

Jag har inget körkort så lämpligtvis någonstans dit det går att resa utan bil.

Med mina förutsättningar, var skulle du åka?
Osäker på om det blir väldigt knöligt att ta sig dit, men jag tycker att Söderåsens turridning verkar så mysigt :) ! De har alla möjliga sorters ridturer - alltså också turer speciellt för vana ryttare. När jag tittar på deras hemsida ser jag att de också erbjuder boende, i form av B&B samt också en stuga som man kan hyra.
 
Vill du bort från människor och stadspuls hade ju en vandring i naturområde passat bra, kanske med tältning?
Alternativt ett lugnt ställe nära på naturen som har spa.

Varbergs Asia Spa har rabatter via ICA och har ett mysigt o fint spa - mkt lugnt! Sen är Varbergs strandremsa mysigt.
Vill du rida på finns EddyLou turridning eller ridning i deras trail-park, de erbjuder också jazucci och övernattning.
 
Osäker på om det blir väldigt knöligt att ta sig dit, men jag tycker att Söderåsens turridning verkar så mysigt :) ! De har alla möjliga sorters ridturer - alltså också turer speciellt för vana ryttare. När jag tittar på deras hemsida ser jag att de också erbjuder boende, i form av B&B samt också en stuga som man kan hyra.
Det är verkligen jättefint där :love: Och väldigt trevlig ridning!
 
Jag såg att MTR Express har finfina priser på tåg till Varberg, Falkenberg och Halmstad nu, om något av detta lockar. När resan är billig kan ju boendet kanske få kosta lite mer, västkusten är ju inte gratis såhär års.
 
Finns ett ställe i skogen utanför Gnosjö/kulltorp som har turridning på haflingerhästar. Dom har nåt weekendpaket med boende, mat och ridning för runt 2500. Har ingen aning om de har några lediga tider, men vill man verkligen komma bort så kan det vara ett mysigt ställe att åka till :)
 
Jag hade nog försökt mig på Danmark. Det är förvisso ett ganska dyrt land även när det inte är juli, men ett par nätter via airbnb i till exempel Säby, borde inte kosta skjortan. Färja över, och tåg eller buss från Fredrikshamn.

Skagen, däremot, blir nog löjligt dyrt nu.

Jag vill gärna rekommendera Läsö, där det också finns jättefin islandshästridning genom skyddade naturområden, men det blir kanske svårt med både ekonomisk budget och tidsbudget. Jag hade kollat, i dina kläder!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp