Sv: Om inte ungen vänder sig i magen??
Halloj!
Jag tror inte du behöver vara orolig ännu. Än så länge har bebisen mycket plats att vända sig själv. Den leker och känner lite vad som är skönt för tillfället. Slår kullerbyttor och anpassar sig lite efter vad du gör.
Vi var på koll i vecka 35 och då hade vår lilla galning till bebis vänt sig från huvud och ruckbart till säte och ruckbart. Inte ens då var barnmorskan speciellt orolig utan sa att vi väntar till nästa gång och verkar den ligga kvar så får du åka och kolla med ultraljud och sen vända på bebisen om det går. Det hon sa då var att de inte vill vända innan vecka 38 eftersom det är stor risk att barnet vänder tillbaka sig själv till säte om man vänder för tidigt.
Det finns lite tips att prova om man vill att barnet slår en kullerbytta själv i magen men jag tror inte du behöver börja böka med det ännu.
1, Ligg på rygg med rumpan högt upp, tex på soffan. Gunga lite på kroppen fram och tillbaka. Ligg så i ungefär en halvtimme tre gånger om dagen.
2, Stå på knä i sängen och luta överkroppen mot sängen. Ungefär som om du ska "be till Mecka". Även här kan du gunga lite med bäckenet. Upprepa en kvart varannan timme.
Vår bebis vände på sig natten mellan onsdag och torsdag förra veckan. Detta efter att jag legat på rygg med rumpan högt i ca 45 minuter och sen gick och la mej direkt. Skönt för själen men det gjorde tokigt ont i magen. Phu!
Lycka till!
Miks