Om inte ungen vänder sig i magen??

_bed_of_roses_

Trådstartare
I dag var jag på rutin kontroll i vecka 28+0, och allt gick jätte bra,men min unge hade inte lagt sig med huvudet ner utan ligger med huvudet uppe vid revbenen och dom sa att det kanske tar nån vecka till innan den vänder sig,
I vilken vecka brukar fostret lägga sig med huvudet neråt och om det inte gör det hur gör dom då?

Gärna lite orolig nu:crazy:

Sv: Om inte ungen vänder sig i magen??

Ella vände sig i v.29 om jag inte minns fel, men sedan fixerade hon sig snabbt istället.

Om bebisen inte vänder sig så blir du erbjuden vändningsförsök ( minns dock inte i vilken vecka ).

Misslyckas vändningsförsöket så brukar man välja kejsarsnitt på förstföderskor iaf.

Men du har ca 10 veckor kvar till v.38 så jag skulle inte försöka oroa mig så mycket just nu :)

Halloj!

Jag tror inte du behöver vara orolig ännu. Än så länge har bebisen mycket plats att vända sig själv. Den leker och känner lite vad som är skönt för tillfället. Slår kullerbyttor och anpassar sig lite efter vad du gör.

Vi var på koll i vecka 35 och då hade vår lilla galning till bebis vänt sig från huvud och ruckbart till säte och ruckbart. Inte ens då var barnmorskan speciellt orolig utan sa att vi väntar till nästa gång och verkar den ligga kvar så får du åka och kolla med ultraljud och sen vända på bebisen om det går. Det hon sa då var att de inte vill vända innan vecka 38 eftersom det är stor risk att barnet vänder tillbaka sig själv till säte om man vänder för tidigt.

Det finns lite tips att prova om man vill att barnet slår en kullerbytta själv i magen men jag tror inte du behöver börja böka med det ännu.

1, Ligg på rygg med rumpan högt upp, tex på soffan. Gunga lite på kroppen fram och tillbaka. Ligg så i ungefär en halvtimme tre gånger om dagen.

2, Stå på knä i sängen och luta överkroppen mot sängen. Ungefär som om du ska "be till Mecka". Även här kan du gunga lite med bäckenet. Upprepa en kvart varannan timme.

Vår bebis vände på sig natten mellan onsdag och torsdag förra veckan. Detta efter att jag legat på rygg med rumpan högt i ca 45 minuter och sen gick och la mej direkt. Skönt för själen men det gjorde tokigt ont i magen. Phu!

Lycka till!
Miks

Lugn bara, den hinner vända sig.
Du har ju 12 veckor kvar och då hinner det hända mycket :laugh:;).
Min bebbe har inte heller vänt sig och jag är i v.32.

I min journal står det att han hade huvudet neråt i v 34. Innan dess står det inget ifyllt så jag antar att han inte var vänd då. Så din bebis lär nog säkert också hinna vända sig.

En bekant till mig fick göra några vändningsförsök men bebisen vände tillbaka så det blev planerat kejsarsnitt tillslut.

kl

My vände sig i v 32 och fixerade sig ungefär samtidigt. Sen låg hon jättelångt ner resten av graviditeten och jag fick ofta höra att "nu kommer hon inte längre ner utan att komma ut", och man kunde känna hennes huvud vid en vaginal undersökning =)

Lugn bara, lillen vänder sig nog snart ska du se. Annars löser det sig ju ändå på annat sätt!

//Julia

Inte behöver du redan oroa dig:) Beibin hinner nog fixa det själv innan det blir dax.

Min kille vände sig i v 38 och bestämde sig för att ligga i säte. När bm upptäckte det så skickade hon mig på ultraljud för att bekräfta det. Då i v38 uppskattades vikten på "lillen" till 3800g. Jag själv är en liten tanig speta med normalvikt på ca 53kg. Nej nej sa bm som gjorde undersökningen det går inte att vända beibin!

Men det gick finfint:DFörst skulle en praktikant försöka men det gjorde för ont o dom fick avbryta. Sen frågade överläkaren om han fick prov och han vände pojken på två röda. Detta gjordes i v39

Att killen inte ville komma ut förrans v41 var en annan femma

Lycka till!

h om det inte gör det hur gör dom då?

Vårt barn vände inte på sig. Vi gjorde därför ett vändningsförsök. Då får man en tid med läkare som försöker vända på barnet via "handkraft" utanpå magen. Först kopplas en monitor mot magen som mäter barnets hjärtfrekvens (före försöket) under en stund (ca 30 min eller längre om jag minns rätt). Barnets hjärtfrekvens mäts även under vändningen och en ganska lång stund efteråt för att se till att det mår bra. För att man sen ska kunna vända barnet får man via en kanyl en allergimedicin (om jag minns rätt så var det bricanyl?) för att den gör att livmoderns muskulatur slappnar av så att det går att vända barnet. SJälva medicinen gjorde att jag fick lite hjärtklappning och blev darrig (men det är normalt och går över snabbt; därför måste ju också vändningen göras direkt). Sen försökte läkaren vända på barnet. Han sa att jag skulle vara beredd på att det kommer att göra ont, men det "ska inte göra FÖR ont, är det inte uthärdligt så säger du till och då slutar vi". Jag försökte bita ihop och är ganska smärttålig överlag, men det gick INTE; det gjorde för ont. Så; barnet gick inte att vända för oss.

Därför fick vi ett inbokat planerat snitt i v38 (+ 3 dagar tror jag det var). Det är "kutym" numera för förstgångsföderskor med barn i säte. Jag förstod av läkaren att om jag hade varit envis så hade jag fått försöka föda i säte; då röntgar man i så fall bäckenet och försöker uppskatta om/att där finns tillräckligt med plats för att få ut barnet vaginalt. Vi kände dock att det ju förmodligen finns en orsak till att man börjat förlösa sådana barn via ks istället och såg hellre ett planerat ks än att få göra det akut eller (ve och fasa) att barnet skulle fastna på vägen ut när huvudet väl skulle komma ut. :crazy: Det kändes som att risken för barnet skulle varit större då.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka