Om inte ridskole chefen lyssnar, vem skall man då kontakta?

caradan

Trådstartare
Min dotter rider på en ridskola (även jag har ridit där innan men slutade för några år sedan) där hästar och ponnier sköts väl men själva anläggningen blir direkt farlig på vintrarna.
Ingen belysning för att ta sig från stall till ridhus, ingen snö som röjs/is som saltas/grusas och det är en backe, ganska brant, till och från ridhuset.
För att ta sig från cafeterian ( eller fd cafeterian nu är det ingen som driver den längre) så får man gå på trappa som varken skottas eller sandas och tillråga på allt är det bäckmörkt.

Jag har klagat till ridskolechefen flera gånger men eftersom den aldrig är där på kvällstid så tycker den att det inte är några problem.

Ridskolan är kommunal och jag antar att det blir kommunen som får stå för ev kostnader om det sker en olycka pga snö och is??

Om nu inte styrelse/ridskolechef lyssnar, vem kan man kontakta??

Sv: Om inte ridskole chefen lyssnar, vem skall man då kontakta?

Du svarar ju själv på frågan egentligen. Det är kommunen som du får kontakta och det är också mest troligt dom som ska stå för skottning och halkbekämpning.

Frågan är ju hur ägandet/ledningen är uppbyggd. Jag antar att det finns en förening med i bilden? Skicka in en skrivelse till nästa styrelsemöte, ridskolechefen ska inte vara samma som ordförande eller ens sitta med i styrelsen. Om det är så att det är komunen som sköter anläggningen så är det självklart där du ska höra av dig.

Jag säger som Snurrfian - skicka in en skrivelse till styrelsen så att de blir medvetna om problemet.

*kl* - svarar flera på en gång här, så ingen behöver känna sig påhoppad.

Ridskolechefen kan förvisso sitta med på styrelsemötet, men ska naturligtvis inte ha någon rösträtt - dvs ridskolechefen har rätt att komma med förslag och yttranden men saknar rätt att delta i voteringar.

Detta sättet är ett utmärkt sätt att lösa tex MBL på en sådan arbetsplats (jodå, även ridskolechefer anställda av föreningar skall omfattas av MBL - även om många i stallsvängen har glömt bort sådana saker :grin:) samtidigt som man kan få förstahandsinformation direkt från personalen istället för att krångla till saker och ting med en styrelse som inte har 100% koll på verksamheten.

Det är i första hand fastighetsägaren eller den som har verksamhet på fastigheten som är ansvarig för att snöröjning och halkbekämpning sköts tillfredställande.

Jag hade börjat med en skrivelse till styrelsen och om jag inte hade fått något gehör då så hade jag kontaktat kommunen.

Är det så att man missar en sån enkel sak som att skotta trappen så kanske dom även brister i andra viktiga ting som tex förebyggande brandskydd ?

Allt detta finns reglerat i lagen om skydd mot olyckor (2003:778) i Svensk författningsamling (SFS).

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
5 126
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte