Om inte parkslide - vad är det då?

Druvfläder har nog lite spetsigare blad kom jag på (hittade plötsligt ingen, brukar finnas flera vid tomten). Fläder har prickar på grenarna och hela växten luktar mycket, en ganska kryddig men intensiv doft. Grova grenar kan vara ihåliga.
Om den inte luktar skulle det kunna vara ask. De kan växa upp med långa raka grenar lite liknande som flädern men blir så smånngom stora träd. De har dock fler bladpar på sina blad, minst fem brukar det vara. Så det beror på hur typiskt ditt blad på bilden är.
Ask är det som på bilder av bladen ser mest likt ut 👍
MEN den luktade när jag klippte ner den. Kände igen lukten men kan absolut inte komma på vad det påminde om... Inga ihåliga grenar, varken de gröna eller de vedartade.
 
Såhär ser ask ut, tycker inte det är likt.
1595091508314.webp
 
Ask är det som på bilder av bladen ser mest likt ut 👍
MEN den luktade när jag klippte ner den. Kände igen lukten men kan absolut inte komma på vad det påminde om... Inga ihåliga grenar, varken de gröna eller de vedartade.
När jag tittar på de torra grenarna i din skottkärra så ser de precis ut som fläder, väldigt släta under barken. Tillsammans med bilden på bladet, lukten och övrig beskrivning så håller jag nog ändå på vanlig fläder.
 
Eller kanske en rönnspirea? Jag har det i min trädgård. Jag gissar att huvudroten härstammar från helvetet någonstans, och sen bara förgrenar den sig över hela världen. Helt utan någon som helst begränsning. Den ser ut som en buske om man skär ner den utmed jordytan med jämna mellanrum, men annars är den distinkt trädig :D
 
20FF8B9C-EB17-4209-BB2F-92CECE6ADC20.jpeg


Kan inte bidra med så mycket kunskap men kan bidra med en bild på en fläder :D helt 100 % äkta fläder, fantastiskt stort träd vi har härutanför dörren, säkert 4 m högt och i zon 5:angel: tog bilden på ett av de nya skotten, resten av bladen är mer som de i bakgrunden - mattare, mörkare och lite mer vikta.
 
Visa bifogad fil 54379

Kan inte bidra med så mycket kunskap men kan bidra med en bild på en fläder :D helt 100 % äkta fläder, fantastiskt stort träd vi har härutanför dörren, säkert 4 m högt och i zon 5:angel: tog bilden på ett av de nya skotten, resten av bladen är mer som de i bakgrunden - mattare, mörkare och lite mer vikta.
Hmm, den är ju väldigt lik! De nyare skotten då... Hur lång tid tar det innan det kommer blommor? Första, andra året? Eller ännu längre?
 
Hmm, den är ju väldigt lik! De nyare skotten då... Hur lång tid tar det innan det kommer blommor? Första, andra året? Eller ännu längre?

Jag vet faktiskt inte hur lång tid innan de blommar.. hela trädet (eller busken som det egentligen är) är så stort och gammalt så det går liksom inte avgöra :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
433
Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
2 698
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 564
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp