..Om inte "hen"..

enhorning

Trådstartare
Efter att ha hört en politiker kalla kvinnliga företagare (städföretag) för dessa "tjejer", undrar jag hur ni kvinnor som inte kallar er hen beskriver er, tjej eller kvinna/ man, kille eller något annat, tant/gubbe?

Tänkte bara att inte så ofta män kallas för killar, särskilt inte företagare, eller har jag fel?.

När kallar ni er tjej och när kvinna.
Har sett kvinnor i 50+ ålder kalla sig tjej men sällan en 50 årig man kalla sig kille..

Bara en knäpp fundering så är på förmiddagen.

Efter att ha hört en politiker kalla kvinnliga företagare (städföretag) för dessa "tjejer", undrar jag hur ni kvinnor som inte kallar er hen beskriver er, tjej eller kvinna/ man, kille eller något annat, tant/gubbe?

Tänkte bara att inte så ofta män kallas för killar, särskilt inte företagare, eller har jag fel?.

Har sett kvinnor i 50+ ålder kalla sig tjej men sällan en 50 årig man kalla sig kille..

Hmm.
Vet inte riktigt.

Men min farmor och hennes tantgäng är ofta på utflykt tillsammans, och då hör jag titt som tätt ledartanten ropa "Kom nu flickor!" innan de drar iväg :D

Jag är kvinna, men jag kallar ofta andra för tjejer för jag har för mig att de kan bli förolämpade av att bli kallade kvinnor eller damer, att det är lite som tant. Själv tycker jag tjej låter lite nedvärderande för 27+ i alla fall. Men det beror väl på situation.

Hmm.
Vet inte riktigt.

Men min farmor och hennes tantgäng är ofta på utflykt tillsammans, och då hör jag titt som tätt ledartanten ropa "Kom nu flickor!" innan de drar iväg :D

Jo faktiskt så skulle -kom nu kvinnor låta lite konstigt. Kom nu tanter! däremot funkar men kräver väl lite humor.
Män ropar väl -kom igen gubbar? och de andvänder nog "kille" "grabbar" oftare än man tror.
(Hatar ordet grabbar, rös när en dagisfröken kallade min son det igår).

Jag hör ofta män (inklusive företagare) uppåt - och över - 50-årsåldern kallas killar, det skiljer förstås säkert mellan branscher. Min egen uppfattning är att det i allmänhet känns enklare att kalla en vuxen/mogen man för kille än att kalla en vuxen/mogen kvinna för tjej.

Jag använder man och kvinna. Kändes obekvämt och lite formellt i början men jag har vant mig. Tjej och kille är yngre för mig. Men jag använder inte tant, käring och gubbe för att bara benämna kön. De är negativt laddade - förutom att tant funkar om kvinnor när man pratar med små barn.

Jag är 25 och benämner mig själv som kvinna eller tjej. Kärring, dam, tant och flicka i mindre (läs: inte alls) seriösa sammanhang.
Killar i min ålder är just killar, män eller snubbar (sistnämnda i mindre formella sammanhang, bör väl tilläggas). Får krupp, migrän och ett milt slaganfall varje gång någon under medelålder benämner partnern som "gubbe".

Jag har nog inte satt någon åldersgräns för när jag slutar kalla någon för något, så att säga. Rent generellt tycker jag dock inte om när flicka/pojke används om någon som är över 18 (men irriterande nog brukar jag pojk/flickvän). Dock använder jag hellre man/kvinna än tjej/kille när det kommer till personer runt 30 och över, och när det kommer till äldre personer blir det nog gärna "äldre man/kvinna".

Vi som inte kallar oss "hen"!? :confused::confused::confused:
Jag använder massor av hen i dagligt tal, men inte 17 är jag (eller någon annan) "en/ett hen"... :confused:

Jag använder kvinnor/män om folk som lämnat 20-årsåldern ungefär.

Min morfar försökte länge beskriva en person för min mamma utan att lyckas. Mamma kunde inte alls komma på vem han menade. "Den där pojken, du vet?".

Till sist kom det fram att han menade en 75 årig man. (okej, morfar var över 80, så i hans ögon var denna 75-åring bara barnet).

Allt är relativt, liksom.

Varför skulle man kalla sig själv för 'hen'? Varför skulle man där könet är relevant använda ett könsneutralt alternativ?
Trådrubriken och trådstarten talar i kombination om exakt varför vissa individer motsätter sig ordet 'hen'. För de har inte förstått något.

Jag använder vanligtvis i vi-form ordet kvinnor, men pratar jag med ett barn så är det 'vi tjejer' och det kan även bli använt i samspråk med gamla människor.

Det är ytterst få människor som kallar sig hen. Jag läste nyligen en intervju med en som helst ville kallas den, men hen gick också bra. Det var alltså en transperson.

Men vad hen har att göra i den här tråden förstår inte jag heller.

Men var det alltså någon som identifierade sig som en/ett hen? Som i "jag är en kvinna, du är en man, den är ett hen"? Jag visste i så fall inte att det användes så, jag har bara sett det som ett personligt pronomen?

Men var det alltså någon som identifierade sig som en/ett hen? Som i "jag är en kvinna, du är en man, den är ett hen"? Jag visste i så fall inte att det användes så, jag har bara sett det som ett personligt pronomen?

Det används på det viset av en del personer som på olika vis inte upplever att du stämmer in i någon av kategorierna "man" och "kvinna". Med andra ord mycket få personer.

Det är ju i första hand som personligt pronomen vi behöver ordet, som jag ser det. Ordet fyller en grammatisk lucka, som inte har ett skvatt att göra med hur man omtalar personer i olika åldrar och av olika kön.

Kvinnor är det enda ord som låter rimligt i ett professionellt sammanhang. Allt annat har en bismak av associationer för mig: damer, tanter, tjejer, flickor. Kvinnor låter mer neutralt och korrekt för alla över 20 år eller däromkring.

Nej alltså, hen använde det som personligt pronomen.

Jag höll bara med dig om de där frågetecknen kring "vi som inte kallar oss hen" :)

Det beror nog mycket på sammanhanget, men jag skulle aldrig kalla en människa över 70 för flicka/pojke/tjej/kille.

Jag tycker att det är synd att ordet tant har fått så negativ klang, det vore bra att ha ett enkelt ord att använda för okända kvinnor, eller bara där man inte sätter en etikett/titel.

Jag reagerade mer på att den aktuella politikern, genom att använda en könsbestämning, förutsatte att det bara är kvinnor som driver städföretag/ företag inom tjänstesektorn... :)

Jag säger oftast person om inte könet är relevant i sammanhanget. Jag föredrar också själv att kallas för person.

Det jag kan komma på som jag har riktigt, riktigt svårt för är när vuxna män kallar unga kvinnor som lämnat tonåren för flickor. Jag vet att det är ett naturligt ordval för många medelålders plus-män, men när det används av yngre män används det ofta objektifierande och nedsättande, så jag upplever det instinktivt som obehagligt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 316
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka