Om inskolning inte fungerar

Igår hade det gått bra, ledsen vid lämning men gick över fort. Sen ville hon såklart inte äta där men sov där och hade somnat typ direkt. Fick vänta i 20 min ungefär när jag kom dit för hon sov fortfarande då. Så det var ju bra.

Men idag var det sådär. Ledsen vis lämning, sen ringde de efter ngn timme och sa att dottern rivit sig i/på snippan vid blöjbyte så de ville att sambon skulle hämta. När sambon hämtade så var det skrikigt bland barnen och de var dåligt bemannade så han kände det som att de ville bli av med barn pga dåligt med personal. Suck.

Så + igår och stort - idag. Jag vet inte vad vi ska göra.

Igår hade det gått bra, ledsen vid lämning men gick över fort. Sen ville hon såklart inte äta där men sov där och hade somnat typ direkt. Fick vänta i 20 min ungefär när jag kom dit för hon sov fortfarande då. Så det var ju bra.

Men idag var det sådär. Ledsen vis lämning, sen ringde de efter ngn timme och sa att dottern rivit sig i/på snippan vid blöjbyte så de ville att sambon skulle hämta. När sambon hämtade så var det skrikigt bland barnen och de var dåligt bemannade så han kände det som att de ville bli av med barn pga dåligt med personal. Suck.

Så + igår och stort - idag. Jag vet inte vad vi ska göra.
Finns det ingen möjlighet att byta förskola?

Dagmamma?

Finns det ingen möjlighet att byta förskola?

Dagmamma?

Jag vet inte men jag antar att man får det? Att man får ställa sig i kö igen och vänta minst 4 månader. Ska kolla om det finns dagmamma. Vi ska prata med förskolechefen imorgon och fråga vad deras plan är.

Jag vet inte men jag antar att man får det? Att man får ställa sig i kö igen och vänta minst 4 månader. Ska kolla om det finns dagmamma. Vi ska prata med förskolechefen imorgon och fråga vad deras plan är.
Kanske det bästa att börja där? Alltså prata med förskolechefen?

Annars är det bara att ställa sig i kö. Eller så har det fungerat hos oss i alla fall.

Nu har jag vana från något äldre barn. Men oftast så blir det jobbigare för barnen om föräldrarna stannar än säger hej då och ger sina barn en puss och går. De brukar repa sig väldigt fort, MEN de måste ha hjälp att komma igång att leka med kompisar och knyta an till personalen.
Är där underbemmanat så låter det svårt. I många fall hjälper det om det är samma personal som tar emot "sina" barn på morgonen, även om det är allas barn. Vilket kan vara något att föreslå om ni nu ska träffa fsk-chefen.

I vårt fall har vi ringt föräldrarna eller skickats sms/ mms att nu är barnet glad/ kommit igång för att föräldrarna ska känna sig trygga med att det släpper.

När mitt barn har blivit lite äldre (3-4 år) så har det fungerat att stanna o se till så att barnet kommer igång i lek
När barnen har varit små så har det bara resulterat i att barnet blivit mer oroligt och direkt börjat känna av när jag har gjort mig redo att gå, och då blivit ledsen (superledsen). Det bästa för oss är att lämna famn till famn. Dvs jag lyfter upp barnet i famnen innan vi går in o sen väntar jag till en pedagog kommer o tar emot i famnen. Ett snabbt hejdå o så går jag direkt. Det gör att avskedet inte blir så utdraget för barnet.
Detta är ju dock när inskolningen är avslutad.

Är det den förskolan som inte riktigt hade en gård?

För vissa barn funkar det ju faktiskt bäst att vänta lite. Min yngsta är lite blyg i början. Hon är i och för sig 2 år nu men de dagar hon är lite försiktig och inte riktigt vill komma igång har jag helt enkelt stannat tills hon självmant släpper min hand och börjar leka. Då vinkar jag hejdå. Det enda jag är noga med är att hon står på sina fötter. Här har det fungerat bra.

Får ni det inte att fungera bättre snart hade jag sett mig om efter en annan förskola eller kanske dagmamma. Hos oss är det lite saksamma om det är förskola eller dagmamma, grupperna är ungefär lika stora ändå så jag hade valt det med personal som känns bäst i magen.

Vi har haft det lite struligt med yngsta sonen.
För oss har det fungerat bättre om vi lämnar när det är lugnare på förskolan, i vårt fall tidigt på morgonen.
Han har behövt ha det lugnt omkring sig med få barn.
Ibland har jag fått vara kvar en timme innan han blivit så glad och trygg att jag kunnat åka, och jag har låtit honom få ta den timmen (bra med flexibel arbetstid.).
Det fungerade även bra att vara kvar tills det var dags för frukost, hjälpa honom med maten och sen åka när han börjat äta.

Man får hitta något sätt som fungerar för ER.
Hoppas det löser sig.

@BernT Du bor i Göteborg va?
Dagmammorna här får max ha 5 barn. Av de får max 2-3 stycken (minns inte exakt, mitt barn blir fyra i höst). Just nu har våra (två som samverkar) 7 barn totalt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min föräldraledighet är snart slut. Jag är sjukt stressad över ekonomin och framtiden. Har inget jobb att gå tillbaka till men en plan...
Svar
4
· Visningar
659
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 084
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka