Gissar att du är pedagog eller liknande? Lät väldigt kunnig iaf
Jag känner att det funkar inte, inne på slutfasen av inskolningen och vår dotter är jätteledsen. Visst att hon är ledsen när pappa går (han som skolar in), det är ju normalt men när vi lämnar till tex barnvakt så är hon ledsen 5 min sen glad igen. Igår hade hon varit ledsen hela tiden (2.5 timme) så att förskolechefen fick rycka in och bära runt på henne/ha henne i knäet hela tiden eftersom personalen var ju tvungen att ge även de andra barnen uppmärksamhet.
Kan inte hålla på och hatta fram och tillbaka med att ha henne hemma sen prova igen osv pga mitt jobb utan antingen skolar vi in eller så får jag säga till att jag måste vara föräldraledig på veckorna och bara jobba helg i typ 6 månader-1 år till.
Ja, ursäkta, jag är förskollärare ja.
Oj hoppsan. Hur gammal är hon?
2,5 timme hade jag låtit fsk chefen tagit dom andra och varit själv med liten. För hon behöver knyta an till de i personallaget.
Tyvärr är det mer regel än undantag sedan det blev beslutat om 15 timmars allmän förskola att det inte finns resurser.
Barngrupperna och behoven växte, samtidigt som förskolan fick egen läroplan att följa. Men inte personalantal eller resurser.
Så oftast nu är det outbildade, och stora barngrupper.
För ert barn skulle behöva lite längre tid där personalen i lugn och ro kunde få skapa djupare anknytning, då hade det nog varit bra om de kunde få en extra vikarie under ex en veckas tid. Så de kunde känna sig mindre stressade. Sen beror det ju också på kommande schema.
En del barn kanske har gått på eftermiddagen, då behöver de ju inte skolas in på fmrutiner.
Men det är så olika över landet och ofta finns inte ekonomin för resurser.
Men prata med pedagogerna. Hur tycker dom att det går?
Och var ärliga ni med dom, för är inte ni trygga så känner barnet det direkt. Varför vara hos personer mamma och pappa inte tycker om?
De kanske har idéer, eller så kanske fskchefen kan stötta till med resurs när hen såg att de behövde extra.