Om inskolning inte fungerar

BernT

Trådstartare
Händer det att inskolning på förskola inte fungerar? Alltså att det inte går alls och att man får avbryta och inte ha barnet på förskolan alls? Vad gör man då? Hur ledsen är det okej att barnet är? Är det okej att barnet är ledset hela dagen, inte lite småpurket utan riktigt riktigt ledset?
 
Det händer då och då. Att barnet inte är redo (eller föräldrarna inte är redo ). Och hur en gör då är utefter det går att samverka med hemmet. Som du skriver att barnet är otröstligt, då ringer en vårdnadshavare direkt. Om barnet inte lugnar ner sig,utan fortsätter i affekt när en försöker trösta då VH har gått.
Men det brukar märkas på inskolningen när en prövar att lämna. Att inskolningen måste förlängas, eller avbrytas.


Kan vårdnadshavarna ha barnet hemma är det bättre ofta att barnet får gå hem några veckor och sen provar en på nytt i mer extrema fall.

Kan inte vårdnadshavarna möta så gör en det en kan för barnets bästa. Kanske ha vagnen med in på avdelningen, eller vad som, för att barnet ska må bra och känna sig tryggt.

Barn är otroliga på att hitta sina "överlevnadsstrategier" (sen vill en ju absolut inte hamna där! Med ett barn som sitter i sin vagn hela dagen) och sen anpassa sig och sen oftast går det bra.

Men eftersom det handlar om individer, och varje hem är också ett enskilt möte så är det så olika hur en gör. Men alltid med barnets bästa i fokus.
 
Det händer då och då. Att barnet inte är redo (eller föräldrarna inte är redo ). Och hur en gör då är utefter det går att samverka med hemmet. Som du skriver att barnet är otröstligt, då ringer en vårdnadshavare direkt. Om barnet inte lugnar ner sig,utan fortsätter i affekt när en försöker trösta då VH har gått.
Men det brukar märkas på inskolningen när en prövar att lämna. Att inskolningen måste förlängas, eller avbrytas.


Kan vårdnadshavarna ha barnet hemma är det bättre ofta att barnet får gå hem några veckor och sen provar en på nytt i mer extrema fall.

Kan inte vårdnadshavarna möta så gör en det en kan för barnets bästa. Kanske ha vagnen med in på avdelningen, eller vad som, för att barnet ska må bra och känna sig tryggt.

Barn är otroliga på att hitta sina "överlevnadsstrategier" (sen vill en ju absolut inte hamna där! Med ett barn som sitter i sin vagn hela dagen) och sen anpassa sig och sen oftast går det bra.

Men eftersom det handlar om individer, och varje hem är också ett enskilt möte så är det så olika hur en gör. Men alltid med barnets bästa i fokus.

Gissar att du är pedagog eller liknande? Lät väldigt kunnig iaf :)

Jag känner att det funkar inte, inne på slutfasen av inskolningen och vår dotter är jätteledsen. Visst att hon är ledsen när pappa går (han som skolar in), det är ju normalt men när vi lämnar till tex barnvakt så är hon ledsen 5 min sen glad igen. Igår hade hon varit ledsen hela tiden (2.5 timme) så att förskolechefen fick rycka in och bära runt på henne/ha henne i knäet hela tiden eftersom personalen var ju tvungen att ge även de andra barnen uppmärksamhet.

Kan inte hålla på och hatta fram och tillbaka med att ha henne hemma sen prova igen osv pga mitt jobb utan antingen skolar vi in eller så får jag säga till att jag måste vara föräldraledig på veckorna och bara jobba helg i typ 6 månader-1 år till.
 
Gissar att du är pedagog eller liknande? Lät väldigt kunnig iaf :)

Jag känner att det funkar inte, inne på slutfasen av inskolningen och vår dotter är jätteledsen. Visst att hon är ledsen när pappa går (han som skolar in), det är ju normalt men när vi lämnar till tex barnvakt så är hon ledsen 5 min sen glad igen. Igår hade hon varit ledsen hela tiden (2.5 timme) så att förskolechefen fick rycka in och bära runt på henne/ha henne i knäet hela tiden eftersom personalen var ju tvungen att ge även de andra barnen uppmärksamhet.

Kan inte hålla på och hatta fram och tillbaka med att ha henne hemma sen prova igen osv pga mitt jobb utan antingen skolar vi in eller så får jag säga till att jag måste vara föräldraledig på veckorna och bara jobba helg i typ 6 månader-1 år till.

Ja, ursäkta, jag är förskollärare ja.

Oj hoppsan. Hur gammal är hon?
2,5 timme hade jag låtit fsk chefen tagit dom andra och varit själv med liten. För hon behöver knyta an till de i personallaget.

Tyvärr är det mer regel än undantag sedan det blev beslutat om 15 timmars allmän förskola att det inte finns resurser.
Barngrupperna och behoven växte, samtidigt som förskolan fick egen läroplan att följa. Men inte personalantal eller resurser.
Så oftast nu är det outbildade, och stora barngrupper.
För ert barn skulle behöva lite längre tid där personalen i lugn och ro kunde få skapa djupare anknytning, då hade det nog varit bra om de kunde få en extra vikarie under ex en veckas tid. Så de kunde känna sig mindre stressade. Sen beror det ju också på kommande schema.
En del barn kanske har gått på eftermiddagen, då behöver de ju inte skolas in på fmrutiner.

Men det är så olika över landet och ofta finns inte ekonomin för resurser.


Men prata med pedagogerna. Hur tycker dom att det går?
Och var ärliga ni med dom, för är inte ni trygga så känner barnet det direkt. Varför vara hos personer mamma och pappa inte tycker om?
De kanske har idéer, eller så kanske fskchefen kan stötta till med resurs när hen såg att de behövde extra.
 
Ja, ursäkta, jag är förskollärare ja.

Oj hoppsan. Hur gammal är hon?
2,5 timme hade jag låtit fsk chefen tagit dom andra och varit själv med liten. För hon behöver knyta an till de i personallaget.

Tyvärr är det mer regel än undantag sedan det blev beslutat om 15 timmars allmän förskola att det inte finns resurser.
Barngrupperna och behoven växte, samtidigt som förskolan fick egen läroplan att följa. Men inte personalantal eller resurser.
Så oftast nu är det outbildade, och stora barngrupper.
För ert barn skulle behöva lite längre tid där personalen i lugn och ro kunde få skapa djupare anknytning, då hade det nog varit bra om de kunde få en extra vikarie under ex en veckas tid. Så de kunde känna sig mindre stressade. Sen beror det ju också på kommande schema.
En del barn kanske har gått på eftermiddagen, då behöver de ju inte skolas in på fmrutiner.

Men det är så olika över landet och ofta finns inte ekonomin för resurser.


Men prata med pedagogerna. Hur tycker dom att det går?
Och var ärliga ni med dom, för är inte ni trygga så känner barnet det direkt. Varför vara hos personer mamma och pappa inte tycker om?
De kanske har idéer, eller så kanske fskchefen kan stötta till med resurs när hen såg att de behövde extra.

Hon är 1 år och 9 månader. I fredags frågade de om sambo kunde hämta tidigare pga dåligt med personal, då skulle hon vara där 9-1030.. Vår tjej kommer gå typ 07-12 bara eftersom jag börjar 05 och slutar därmed tidigt. Hon vägrar att äta där, blir jätteledsen när det är matdags, tror det beror på att det är mycket gråt och skrik vid matdags.

Personalen är gullig, helt klart! Jag tycker inte illa om de alls, verkligen inte. Det är inte deras fel att de inte räcker till. Men de sa att det gått ganska bra igår när vi hämtade men idag sa en från annan grupp (personal alltså) att förskolechefen fått hoppa in igår för att ta hand om vår dotter. Vi pratar ALLTID positivt om förskolan hemma, aldrig att vi luftar det vi är oroliga över om dottern är vaken/i närheten.
 
Vi fick förlänga inskolningen med A. Han var 1,5 när vi skolade in och jag trodde det skulle gå alldeles smärtfritt eftersom han var så trygg och van att vara ifrån oss.

Men första gången vi provade att lämna honom had han varit hysterisk, så de ringde ganska snart och bad oss komma.

Det vi gjorde var att jag var med på fsk varje dag, men höll mig i bakgrunden. Jag fanns om han ville, men var inte aktiv i verksamheten. Efter nästan en vecka kunde jag säga hej då och gå ut och sitta i bilen på parkeringen en stund. Så utökade vi korta stunder och sedan har det faktiskt gått jättebra.

Så jag skulle fundera på om ni kan utöka tiden för inskolningen? Och vad säger personalen?
 
Vet inte om jag har några bra tips att ge, men hur ser lämningarna ut för er? Med sonen har det varit viktigt att sitta med en stund tills han har börjat leka själv. Så fort han kommit in i leken har det sedan gått bra att lämna. Har ni möjlighet att testa något sådant?
 
Vet inte om jag har några bra tips att ge, men hur ser lämningarna ut för er? Med sonen har det varit viktigt att sitta med en stund tills han har börjat leka själv. Så fort han kommit in i leken har det sedan gått bra att lämna. Har ni möjlighet att testa något sådant?

Ska fråga, så gjorde min mamma med mig vet jag och det funkade jättebra, för då struntade jag helt i om hon gick eller inte.
 
Vi fick förlänga inskolningen med A. Han var 1,5 när vi skolade in och jag trodde det skulle gå alldeles smärtfritt eftersom han var så trygg och van att vara ifrån oss.

Men första gången vi provade att lämna honom had han varit hysterisk, så de ringde ganska snart och bad oss komma.

Det vi gjorde var att jag var med på fsk varje dag, men höll mig i bakgrunden. Jag fanns om han ville, men var inte aktiv i verksamheten. Efter nästan en vecka kunde jag säga hej då och gå ut och sitta i bilen på parkeringen en stund. Så utökade vi korta stunder och sedan har det faktiskt gått jättebra.

Så jag skulle fundera på om ni kan utöka tiden för inskolningen? Och vad säger personalen?

De säger inte så mycket än, verkar som man har utvärdering när inskolningen är klar.
 
Ska fråga, så gjorde min mamma med mig vet jag och det funkade jättebra, för då struntade jag helt i om hon gick eller inte.
Jag var likadan när jag var liten och det var det sättet som fungerade på mig med. Annars fick jag separationsångest och ville åka hem på direkten. Förstår att det inte känns bra för er när hon är ledsen så länge, bra att ni tar tag i det.
 
Jag var likadan när jag var liten och det var det sättet som fungerade på mig med. Annars fick jag separationsångest och ville åka hem på direkten. Förstår att det inte känns bra för er när hon är ledsen så länge, bra att ni tar tag i det.

Ja jag tycker inte det är konstigt egentligen, man går hemifrån på morgonen och sen ska man bara ''dumpa'' barnet där och snabbt säga hejdå. Klart man blir ledsen då. Måste vara stor skillnad om mamma/pappa följer med upp och så får man leka en stund och känna att det är kul att vara där, då gör det nog inte lika mycket att föräldern går sen för då är barnet redan igång.
 
De säger inte så mycket än, verkar som man har utvärdering när inskolningen är klar.

Jag tänker att inskolningen ju inte är klar om man inte kan lämna på ett tryggt sätt och att barnet är tryggt och mår bra. Ett hysteriskt barn är ju varken tryggt eller mår bra.

Så jag skulle nog börja där, prata med dem och fråga hur de tänker att ni ska gå vidare
 
Jag tänker att inskolningen ju inte är klar om man inte kan lämna på ett tryggt sätt och att barnet är tryggt och mår bra. Ett hysteriskt barn är ju varken tryggt eller mår bra.

Så jag skulle nog börja där, prata med dem och fråga hur de tänker att ni ska gå vidare

Precis! Den är inte klar.
När hon är mer nöjd, van och tryggare är det mer klart. Sen tar det tid.

Men det kan kanske bara behövas en vecka till. Om de kan förlänga?
En vecka till är mycket för en så liten att hinna få mer rutiner och lära känna gruppen och pedagogerna.
Och sen inte förändra så mycket. Utan göra som ni har gjort vid lämning. Samma hejdå osv. Så hon blir trygg med allt.
För det är ju en helt ny värld med jättemånga nya situationer för ett barn att lära sig. Där hjärnan fysiskt inte ens är färdigväxt.

Prata med personalen och se hur det ser ut för dom, så ni kan känna er lugna sen.:)

Hon har ju haft barnvakt tidigare som du skrev så jag skulle inte vara orolig. Hon behöver bara bli tryggare med allt nytt. Det är ju toppen att ni känner så bra för pedagogerna osv :up:
 
För oss tog inskolningen ett tag. Sonen var 21 månader. Vi var med tre dagar, sen lämnade vi honom kortare stunder. Vi höll på ganska länge med kortare dagar. Han ville varken äta eller sova på förskolan i början och då blev han såklart jättetrött och det blev lite av en ond cirkel.

Sen efter ett par veckor så vände det och när det lossnade med att äta och sova så gick det jättebra att vara där.

Men han satt säkert i någons famn hela tiden i två veckor, och det tyckte personalen inte alls var konstigt. Nu är det en ny liten kille som skolas in på sonens avdelning som hela tiden ska sitta i deras famn. Min son försöker leka med bilar med honom och visa alla leksaker. :heartTiden går fort!
 
Gissar att du är pedagog eller liknande? Lät väldigt kunnig iaf :)

Jag känner att det funkar inte, inne på slutfasen av inskolningen och vår dotter är jätteledsen. Visst att hon är ledsen när pappa går (han som skolar in), det är ju normalt men när vi lämnar till tex barnvakt så är hon ledsen 5 min sen glad igen. Igår hade hon varit ledsen hela tiden (2.5 timme) så att förskolechefen fick rycka in och bära runt på henne/ha henne i knäet hela tiden eftersom personalen var ju tvungen att ge även de andra barnen uppmärksamhet.

Kan inte hålla på och hatta fram och tillbaka med att ha henne hemma sen prova igen osv pga mitt jobb utan antingen skolar vi in eller så får jag säga till att jag måste vara föräldraledig på veckorna och bara jobba helg i typ 6 månader-1 år till.
När vi skolade in A så fanns ett barn som satt i knäet på förskolepersonalen hela dagarna. De verkade se det som ganska naturligt, ett satt faktiskt i sin vagn också. (de hade bara små barn och de verkade ha den kapaciteten att ha det så under några dagar. Det var den som passade sandlådan som hade barn i famnen.) De var inte ledsna när de satt där. (Gissar att de hade skolats in lite innan eftersom vi fortfarande var i stadiet att vi var kvar på dagarna och såg det.) Sen vet jag ju inte hur det gick i längden men jag vet att fröknarna inte hade barn i knäet hela tiden när lite tid hade gått.
 
Nu har jag inga egna personliga erfarenheter av inskolning som inte går bra men bara igår så pratade jag med en av dom nya föräldrarna på förskolan. Deras inskolning hade inte fungerat alls.
Till slut hade dom gjort så att en av pedagogerna kom hem till barnet. En timme första dagen, två timmar andra dagen, tredje dagen hade pedagogen gått ut tillsammans med barnet och då stannat till på förskolan en stund. Fjärde och femte dagen hade pedagogen hämtat barnet och gått till förskolan. På nästkommande måndag hade ena föräldern lämnat på förskolan och då till den pedagog som varit hemma hos dom.

Efter det hade det inte varit några problem. Nu tror man att det här barnet har lite bokstavsproblem och det var därför det var så svårt med inskolningen.

Men vår förskola är så bra. De försöker verkligen göra allt ur barnens synvinkel och vågar prova lite udda saker.
 
Ja jag tycker inte det är konstigt egentligen, man går hemifrån på morgonen och sen ska man bara ''dumpa'' barnet där och snabbt säga hejdå. Klart man blir ledsen då. Måste vara stor skillnad om mamma/pappa följer med upp och så får man leka en stund och känna att det är kul att vara där, då gör det nog inte lika mycket att föräldern går sen för då är barnet redan igång.
Min man gjorde alltid så när han lämnade. När jag lämnade var det en fröken och typ två barn och de åt frukost. Det var inga som helst problem utom en gång (men den gången gick jag hem igen med honom och vabbade, både fröken och jag insåg att det var kört och att han måste vara ämlig).
Men när min man lämnade klockan 8 då var gården proppad av springande barn och alla hade aktiviteter igång. Då satt han kvar 5-15 min eller så tills A hittade en grupp att vara med.
 
Hur har inskolningen varit upplagd?

Första gången vi skolade in vid 14mån hade de "tredagars", föräldrarna hälsade på med barnet på måndagen en timme, var med på fsk med barnet, fast i bakgrunden, några timmar tis ons och lämnade några timmar på tor och fre. Sen ansågs de vara inskolade. Sonen var inte så med på noterna på det upplägget och det tog lång tid innan han kändes helt trygg.

Nu vid 2 år och 3mån har vi pga flytt skolat in på en ny förskola. Dels är han såklart äldre och tryggare i sig, men så har upplägget varit helt annorlunda med föräldraaktiv inskolning.
Nästan hela första veckan var föräldern/arna med mellan 9-14, följde med i alla aktiviteter och skuggade barnet i den mån barnet ville. Åt lunch tillsammans och la barnet att sova etc. Tanken är att både föräldrarna och barnet ska känna sig så trygga att när fredagen kommer så är det inga problem att lämna några timmar, 9-11.
Under veckan har barnet hunnit träffa personalen utan att de har behövt tränga sig på barnet för att lära känna dem. Inte en ledsen min var det på fredagen och inte heller på måndagen veckan efter. Tisdagen lite ledsen i någon minut. Helt klart ett upplägg som passade oss bättre.

Har ni möjlighet att förlänga inskolningen och att ni föräldrar får vara med mer och under hela dagen, så barnet får en chans att bli trygg i miljön vore det nog det optimala.
 
Hur har inskolningen varit upplagd?

Första gången vi skolade in vid 14mån hade de "tredagars", föräldrarna hälsade på med barnet på måndagen en timme, var med på fsk med barnet, fast i bakgrunden, några timmar tis ons och lämnade några timmar på tor och fre. Sen ansågs de vara inskolade. Sonen var inte så med på noterna på det upplägget och det tog lång tid innan han kändes helt trygg.

Vår förskola har den modellen som utgångspunkt, och de upplever att de fungerar med de flesta barn. Men samtidigt var de supertydliga med att det inte fungerar för alla barn och att de självklart anpassar inskolningen efter barnet (som vi gjorde) :)
 
Vår förskola har den modellen som utgångspunkt, och de upplever att de fungerar med de flesta barn. Men samtidigt var de supertydliga med att det inte fungerar för alla barn och att de självklart anpassar inskolningen efter barnet (som vi gjorde) :)

Den modellen fungerar säkert på många barn :), fast kanske inte lika bra på barn som är blyga och försiktiga som behöver lite mer tid att känna sig trygga.
Sonen är just en sån som inte tar kontakt med främlingar, försöker någon flörta in sig hos honom så möts de av likgiltighet, eller så tar han avstånd. Man måste förtjäna hans gillande :). Då tar det längre tid att knyta an och lita på pedagogerna. Likadant är det i nya miljöer, ungefär en timme kan det ibland ta för honom att komma igång och leka på en ny plats om det är mycket människor där.
Tyvärr var inte vår förra fsk lika tillmötesgående som er, lite ruckade de på tiderna han skulle vara där men lämnas skulle han prompt och helst skulle vi gå med en gång.

Nu har jag inte koll på vilken personlighet TS barn har, men så fungerar mitt barn i alla fall :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min föräldraledighet är snart slut. Jag är sjukt stressad över ekonomin och framtiden. Har inget jobb att gå tillbaka till men en plan...
Svar
4
· Visningar
659
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 084
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp