Öm i ryggen?

M

My Tonic

Jag måste få fråga här och höra vad ni har för åsikter.

Jag har ett sto som har stått några år.
Om det har varit kallt på natten, sänker hon ryggen väldigt om man drar fingrarna över ryggen med tryck.
Om det har regnat ute och hon inte haft täcke (vår-sommar) gör hon likadant.

Jag pratade med klinik, men de sa, att eftersom att hon har stått så länge är det inte pga ridningen.
De sa åt mig att långsamt sätta igång henne, och bygga muskler.
Att hästar ska ha reflex när man drar med ett tryck över ryggen.

Men det känns inte rätt i min mage.

Har bokat ut veterinär och så får h*n skicka vidare, eftersom kliniken inte verkade intresserad av att boka in min häst?

Hur mycket reflex ska en häst egentligen ha?
Vad kan en häst ha för ryggproblem som uppstår/blir värre av att inte ridas?

Hästen är inte halt.

Sv: Öm i ryggen?

Har du märkt av detta även om hon har varit varm? Annars skulle jag nog säga att du ska testa med täcke dygnet runt (om solen inte skiner och det är +15 grader och ingen blåst, regn) och se om det slutar. Och var konsekvent, testa med täcke i 2-4 dagar och blir det inte bättre så skulle jag kontakta veterinär om undersökning av rygg. Ta några promenader för hand om du är nervös över att rida, rörelse är bra.

Och hästen har ETT ställe/sida där man kan trycka och "lätt" tvinga ner hästen på golvet, men inte över hela ryggen. Då trycker man antingen för hårt eller så har hästen ont.

Och hästen har ETT ställe/sida där man kan trycka och "lätt" tvinga ner hästen på golvet, men inte över hela ryggen. Då trycker man antingen för hårt eller så har hästen ont.

Vart är den punkten någonstans på hästen?

Jag har ett sto som rids och tränas regelbundet som är precis som din.
Blir hon kall blir hon öm i ryggen. Får hon komma in med ett täcke på så försvinner det.
Hon har täcke på vintern, både inne, ute och vid ridning. Hon måste även ha täcke som det regnar eller blåset så hon inte blir kall.

Jag är inte orolig över det, hon är knslig helt enkelt.

Det är likadant med min herre, när jag började släppa ut honom utan täcke ömmade han över ryggen... Blev orolig men började täcka honom igen dagar då det är kyligare och blåser mycket. Nu är han mycket bättre igen!

Jag har ett sto som rids och tränas regelbundet som är precis som din.
Blir hon kall blir hon öm i ryggen. Får hon komma in med ett täcke på så försvinner det.
Hon har täcke på vintern, både inne, ute och vid ridning. Hon måste även ha täcke som det regnar eller blåset så hon inte blir kall.

Jag är inte orolig över det, hon är knslig helt enkelt.

Precis så är min tjej med!
Hon går alltid med täcken på hösten och vintern.
Det är nu på vårkanten om vädret slår om för snabbt under dagen, om hon går utan täcke i solen, men sen börjar det regna, då blir hon öm i ryggen.
Likadant, om det är för kallt på natten och hon inte haft täcke.
Men så fort hon går med täcke, är hon inte öm.
Och som sagt, inte halt eller några andra problem heller.

Ni har förmodligen rätt, en känslig fröken är hon ju i övrigt också.

Har ni era rygg-känsliga på sommarbete?
Jag har det, det är bara ett fasligt springande med täcket hela tiden..
Har ni något bra, ljust sommar-regntäcke att rekommendera?
Jag använder Horseware's täcken då hon får inte skav av dom, men det jag har är ett Rhino och det är mörkblått, och hon blir fasligt varm om man inte hinner dit innan solen står på efter en regnig natt.

Tack för era svar. Det är lätt att bli orolig, och läsa om både det ena och det andra som skrämmer en från vettet..

Om jag förstod det rätt så sitter punkten en 10 cm bakom sista revbenet eller där sadeln slutar. Jag fick det berättat för mig då jag i panik ringde morsan, veterinärassistent, om att min häst reagerade som du har beskrivit. Veterinären menade att jag kan ha hittat den punkten och hästen som var/är helt omusklad och då trött/kall "överreagerade". (såg ut som han skulle slänga sig ner på marken!)

Angående känsliga hästar och sommarbete,,, jag HOPPAS inte att min häst är så känslig som de ni har berättat om. Jag har förhoppningarna om att mer muskler och lite mer fett kan hjälpa honom stå emot bättre. Dock klarar han lite regn bara solen är framme och torkar upp mellan regnskurarna.. Men efter en vecka av "plötsliga regnskurar" så har han skakat som ett asplöv efter några minuter (den tid det tar för mig att upptäcka regnet, dra på mig kläder och hitta vintertäcket) så nu har jag fått inköpa ett ofodrat regntäcke. Kan återkomma om Bucas knallröda täcke blir varmt av solen, om solen vill komma fram igen.

Jag beställde faktiskt ett Back on Track-täcke som jag fick hem samma dag som jag pratade med veterinären. Hon sa att det är en bra produkt men som inte är extremt nödvändigt OM det är trötthet, kyla som gett ömheten i ryggen.

Jag bestämde mig faktiskt för att skicka tillbaka det och ta de tusenlapparna till att kalla ut veterinären för en undersökning och utlåtande om muskler, hovar och hull så jag kunde vara lugn. Och det var så sant så, han fick ett 100-200grams täcke inne, ett 300grams ute och jag har inte sett av denna ömhet (om det inte regnat och han gått utan täcke). Och på köpet fick jag foder- och träningstips :D

Min häst har dock en annan ovana som kommer från hårdare ridning eller fel form under för hög press (läs: långvarig nervositet i alla dess former). Han sparkar sig mot magen med bakbenen, så jag gissar på att om jag skulle köpa ett BoT-täcke så skulle det se ut som en blöja just för att komma åt bukmuskleraturen och ländryggen :rofl: (Han har öronen framåt, äter mat och är lycklig och så vips kommer benet upp.. Helt bekymmerslöst ser det ut.)

Använder ni Back on Track?

Vår valack reagerar precis som din häst och till honom använder jag backontrack täcke när han får problem. Jag tycker att det går över fortare då än med vanliga täcken.
Annars är det just att man får ha koll och slänga på täcke så fort det ska bli regn eller när det är kallt eller blåsigt och se till att de aldrig står och spänner sig eftersom ryggömheten annars kommer direkt.

Hur känner du själv i ryggen när du blivit kall?

Det är inte alls kontigt eller ovanligt med hästar som blir ömma när de blir nerkylda i musklerna. Min häst är också känslig och jag är noga med täcke. Hur mycket man sen behöver täcka är individuellt, du får testa dig fram till något som funkar bra för just henne.

Klart man kan ha hästen på sommarbete, men man får ju täcka även där vid behov.

Jag har BoT ryggvärmare som jag använder när han blivit kall eller när jag känner att han ömmar.

Min häst har dock en annan ovana som kommer från hårdare ridning eller fel form under för hög press (läs: långvarig nervositet i alla dess former). Han sparkar sig mot magen med bakbenen, så jag gissar på att om jag skulle köpa ett BoT-täcke så skulle det se ut som en blöja just för att komma åt bukmuskleraturen och ländryggen :rofl: (Han har öronen framåt, äter mat och är lycklig och så vips kommer benet upp.. Helt bekymmerslöst ser det ut.)

Är ju säkert inte det men jag tycker det låter mera som kolikkänningar. Min häst håller på exakt likadant nämligen när han har kolikkänningar. Äter och är i stort sett som vanligt men sparkar sej hårt i magen med bakbenen och iofs viftar en del på svansen också men ser annars relativt lugn ut och äter.

Sen så täcker ju alltid BoT täcket även ländryggen, annars är det ju inte så stor mening med det.

Första natten efter han kom hem gjorde han så, så jag hade nattvakt på honom tills första bajset kom. Men det kommer främst efter träning, han gjorde det igår igen men i stallgången denna gången. Det jag har funderat på är om det kommer när han har tränats hårt och inte ätit senaste timmen innan ridturen, typ syra i magen. Kan också vara så att han inte kissat innan och gått och varit kissnödig hela tiden för han slängde ut snorren och kissade i evigheter så fort han fick komma in i boxen, och slutade konstra med sina ben.

Så att det liknar kolik är jag medveten om, jag har försökt att föra dagbok över det för att hitta hans mönster.

Senast ändrad:

Mild form av korsförlamning?

Just med tanke på att det kommer efter träning (hårdare?) och det skulle ju kunna förklara varför hästen blir spänd i ryggen också.

Men det var bara en snabb tanke som slog mig...

Jag ska föra en ännu noggannare dagbok över hans beteende. Och täcke, träning och mat.

Jag PMade dig så vi inte kapar tråden.

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 230
Senast: JennyLz
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka