Öm i pälsen

cactuspower

Trådstartare
Min häst har förändrats ganska drastiskt i humöret när det gäller borstning/rykt, hon är också tjurigare en vanligt vid t.ex. sadling. Hon verkar vara öm i pälsen, jag antar att det kanske har med pälssättningen att göra men jag har gett b-vitamin preparat i ca 2 månader nu. Hon får just nu Shy Feeder B dock har jag hört att det är mer sött och sliskigt en att det kanske gör nytta eftersom b-vitaminet inte ska vara så koncetrerat i denna sort?

Funderar hur som helst på hur man ska göra, jag borstar precis som vanligt och hon brukar i normala fall tycka att det är jätte skönt och vara väldigt avslappnad, men idag var jätte irriterad och var t.o.m nära på att hugga mig vid ett tillfälle.

Jag har funderat på att klippa henne om det skulle vara till någon nytta?

Förra vintern upplevde jag inte de här problemen alls vid den här perioden, men skillnaden mot i år verkar vara att hon hittills har satt klart mycket mer vinterpäls jmf mot förra året.

Jag undrar om fler har stött på liknande problem med era hästar och vad jag kan göra för att underlätta för henne.

Mycket tacksam för råd och tips :bow:

Sv: Öm i pälsen

Jag känner igen det du beskriver.. min häst har nu ÄNTLIGEN avklarat pälssättningen och börjar bli mer och mer normal i både hantering och ridning. Jag ger honom precis som du B-vitamin men när den riktiga pälssättningen drar i gång så tror jag inte att det hjälper. Utan man får nog rulla tummarna och vänta tills det har gått över, för oss typ 2-3 veckor. Min häst blir alltid öm i pälsen, får skav av sadelgjorden, skänklarna, täckena, schabraken..jaa allting..:crazy: Dessutom blir han sur som ett bi och vid ridning går han mer bakåt än framåt. Under denna period vår/höst är det barbacka ridning ut i skogen och mjuka borstar som gäller! :) När han börjar bli som vanligt igen och nya pälsen är satt brukar jag helklippa honom och då blir han pigg, glad och brallar så att jag får STORA problem att klamra mig fast. :angel:

TUR är väl att det går över, tror nog bara det gäller att ha is i magen och vääänta...:smirk:

Okej, får väll försöka ha is i magen och vänta ut henne då. Tänkte tvätta henne med hexocil någon dag så hon blir ren ordentligt i alla fall, otäckad häst och mjuka borstar blir inte riktigt ren häst känner jag. Även om man borstar länge och väl får man inte riktigt bort det som sitter. Är din häst helklippt föresten eller hur brukar du klippa? Står lite inför det dilemmat senare med om jag ska klippa eller ej, men man bör väll vänta tills den här tiden gett sig nu när hon är så öm, eller? Har hört att det kan irritera hårsäckarna annars.

Får man fråga föresten vart i örebro trakten du håller hus? :)
Håller ju till ca 5 mil söder om :D

här är en till! förra hösten trodde jag att han var öm i ryggen så jag sålde sadeln och köpte ny men han fortsatte sura vid uppsittning och sadling. kickar och surar vid borstning och massage. har gett b-vitaminer utan direkt tydligt resultat. ska spårklippa honom strax och kan återkomma om info ifall det blivit bättre..

Nä det kan ju vara en god idé, smuts irriterar ju säkert också.
Jag helklipper alltid, eller jag lämnar en ruta vid sadeln, huvudet och benen. Funkar kanonbra iofs. täckas han grundligt med inne- och utetäcken. Fördelen med att halvklippa är ju att de fortfarande har päls som skyddar vid bla. korset. Jag tror nog också att man ska avvakta tills pälssättningen är helt färdig innan man klipper, alternativt klippa innan den börjar. Jag brukar i regel inte behöva klippa mer än en gång till då han inte sätter någon ytterligare päls, så det är himla smidigt!

Ja både jag, hästen och sambon är helt nya här i trakterna men trivs hittills riktigt bra. Hästen står uppstallad i Mosås (tror jag det heter) hos Hjalmarssons. Det kanske du känner till då jag tror att de har lite träningar och clinics i ridhuset ibland.
Laxå? Tror nog att vi ska dit och starta dressyr om några veckor..skrev ut proppen tidigare idag. :bump:

Nej, du är inte ensam. Min gumma är väldans grinig nu, men som sagt det går över. Om någon har bra tips för att lindra, så vore jag himla tacksam. Har provat B-vitamin av olika sorter, men inte märkt någon skillnad. Min häst blir dock surare av de mjuka borstarna, medans piggborsten går alldeles utmärkt, så jag får rent henne men någon finputsning blir det inte tal om ;)

kl:
Min gamling har blivit mer och mer besvärad vid pälssättningen för varje år; öm i pälsen/huden, hängig, känningar av patella o.s.v. Jag tycker inte att B-vitaminpreparaten i maten haft större effekt, så i år lät jag veterinären ge honom en B-vitamin spruta (Beviplex tror jag den heter). Inom en vecka var det som en ny häst, pigg och mjuk och rörlig i lederna! :)
Så det kan jag rekommendera att prova.

Du kan även prova magnesium.
Brist kan ge ömhet i skinnet, stress, spända muskler.
mvh
Anna

Mina har varit ömma i pälsen innan. Jag ger b-vitamin ungefär from mitten av sep och framåt i 2-4 veckor (det varierar beroende på hur kallt det är, jag vet på ett ungefär när de brukar börja med pälsen) till båda mina, det har hjälpt mycket. Förr gav jag b-vitamin när de redan börjat fälla/sätta, tyckte inte det hjälpte nåt, nu ger jag innan och i våras gick fällningen helt problemfritt och hoppas på att det går lika bra nu.

precis sådana erfarenheter jag letar efter:bow:
har ett 4-årssto som tidigare aldrig besvärats av pälssättning (vad jag märkt) men i år är hon sur vid borstning, sadling och ridning.
har visiterat och palperat och hon är inte muskelöm någonstans som jag kan hitta/se. ingen hälta.
vid ridning får man känslan av att hon går och kniper, typ bajsnödig.
jag har bokat tid på kliniken för att utesluta bakknän odyl men skulle det kunna vara pälssättningen som visar så kraftiga symtom??

Ja det är det säkert. Min häst blir i stort sätt oridbar, han har normalt ganska mycket humör men det visar sig först när han inte förstår. Under pälssättningen däremot så vill han inte vara med på någonting, går emot skänkeln HELA tiden = går inte att få igång honom från halt utan han börjar backa, sparka och grejja, att överhuvudtaget kräva eller be honom om något är dödsdömt. För han visar verkligen TYDLIGT att han INTE tänker göra som jag säger. Normalt sett tävlas han i de högre LA klasserna dressyr men under de här perioderna skulle vi inte ens bli godkända i LC. Ja..så illa är det! :( Det första året jag hade honom letade jag fel i utrustning och undersökte om han hade ont någonstans men det var helt enkelt bara pälsen som spökade. Nu är han återigen precis som vanligt och den istadighet som han visat tidigare är som bortblåst. Lustigt att de kan ändras så drastiskt bara pga. pälsen! :crazy:
I och med att ditt sto bara är fyra år kan ju hon ha haft samma päls-problem även tidigare år men att du då inte har märkt lika stor skillnad då du kanske inte red och handskades med henne på samma sätt som du gör nu? Att hon dessutom är sto gör ju säkert inte saken bättre... :angel: Jag trodde generellt inte att valacker reagerade så kraftigt, men jag förmodar att det har att göra med att min har väldigt mycket hingstfasoner och hingstkarraktär kvar. Men det är ju alltid olika från häst till häst och säkert från år till år.

tack för bra svar!
ju mer du beskriver det desto mer övertygad blir jag att det kanske "bara" är pälsen som spökar. din valack låter som en kopia av min primadonna just nu:smirk:
tänker dock köra en total genomgång på klinik ändå, då har jag iaf en bra grund inför kommande år.
supersvårt med unghästar då man inte riktigt vet hur de hanterar/reagerar i nya situationer.
lätt att tro att det är en trotsperiod, en överansträngning, växtvärk osv osv.
man lär förhoppningsvis känna sin häst efter hand och det är bara att samla på sig fakta och erfarenheter på vägen.

Vår foderponny som vi haft 1,5 år nu är helt oridbar vid pälssättning vår och höst.
MEN som vi funderat innan vi fattade det!!

Hon blir troligtvis så öm i huden att vi knappt kan borsta henne. Sadel och ridning är bara att fetglömma ett par tre veckor...

Ja skönt att det inte bara är min lilla stackare som förvandlas till ett monster ett par veckor.. :angel: Jo men en helundersökning skadar ju inte, förhoppningsvis får du ju bara konstaterat att hon är frisk som en nötkärna. :) Min har iaf bevisat att han mår bra nu igen då vi lyckades vinna säsongens sista fälttävlansstart i söndags. :banana:

Ja, jag verkar uppenbarligen inte ensam med att ha de här problemen med hästen i alla fall. Men jag vart lite förvånad i och med att det inte alls var något märkbart problem överhuvudtaget förra året. Har nu konstaterat att det blir vila ett tag, tills det ger med sig möjligen bara lite kravlösa promenader. Om vet. kommer ut till stallet inom den närmsta tiden kan jag även se om hon/han kan ge b-vitamin spruta direkt annars avvaktar jag ett tag och ser vad som händer. Jag hade tänkt be kiropraktorn göra en regelbunden koll på hästen om ett tag med men så länge hon är sånn här vet i sjutton om man vågar sig på det, då hon kanske mest är irriterad.

Ang. Laxå så stämmer det att vi har en lokal dressyr här snart :)
Närmare bestämt på Ågrena där jag har min häst. Vad heter du och häst, vilka klasser har du tänkt starta? Så kan man ju hålla ögonen öppna :) .

Min häst står i en hörn hage närmast vägen om du kommer från Örebro hållet (om åker motorvägen och ej över Svartå ) . Fux med stjärn o två vita strumpor.

Jag vet vart Mosås ligger och har hört talas om Hjalmarssons ridhus men däremot kan jag inte placera exakt vart det ligger, då jag aldrig har varit där. Men kul att ni trivs bra här i trakterna :)

Jag fick hem ett sto i Januari som också i våras blev lite märklig vid borstning på ryggen.Sen försvann det över sommaren och nu för någon vecka sen blev hon irriterad igen :confused:.
Funderar på om det kunde vara något hormonellt?eller pälssättning som många andra säger? Är det mest ston som har detta problem tro?Eller om mitt sto (varmblodstravare) blir kall om ryggen när kylan kommer,de kan ju vara lite känsliga över njurarna.

Min blir oxå sådär när pälsen ska på o av. Man får väl helt enkelt försöka borsta så lite det går och använda den borsten som funkar bäst.

Ja i och med att irritationen försvann i våras kan man ju misstänka att det är pälsen. Men är hon frusen av sig annars? Det har ju inte direkt varit en toppensommar heller så i så fall borde det onda suttit kvar sommaren igenom tycker jag. Har du kollat att utrustningen är välpassad? Men det kan mycket väl vara pälssättningen som hon har ont av. Men du kan ju alltid vara lite extra försiktig och täcka henne extra noggrant om du är rädd för att det kan vara kylan.
Nej av mina erfarenheter kan både ston, val och hingstar reagera på pälssättning. Men i regel är ju ston lite extra kinkiga och brukar väl visa sitt obehag tydligare än valacker.

Ja men då ska jag hålla utkik efter dig och din häst! :)
Jag tänkte rida LB och LA, men först ska jag iväg till Karslund nu i helgen och rida LB3 & LA4, får väl se om vi överlever...igår bockade han mest runt i manegen och hittade på bus. :crazy: Risken finns att han blir ännu värre på söndag då han alltid laddar så väldigt på tävling! :eek: Hur som helst heter jag Malin & hästen heter Excellent. :idea:

Liknande trådar

Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 235
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 661
Senast: axel
·
E
Hästvård Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt...
Svar
10
· Visningar
2 807
Foder & Strö Jaha, nu har jag försökt gå till botten och tänka ut alla möjliga åtgärder till pålles problem med pälssättningen och varför hon just i...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: Thesen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna