öm i pälsen

noble art

Trådstartare
hittade en gammal tråd från 2007 om hästar som blir ömma i pälsen då de fäller och endel går inte ens att rida. Min funkar än så länge att rida men är i övrigt mkt påverkad. Ngn som hittat universal medlet ännu? hjälper B-vitamin sprutan bättre än flytande B-vitamin? finns det ngn ört? hjälper magnesium? SNÄLLA HJÄLP!!

Sv: öm i pälsen

ingen som har samma problem som jag? erfarenhet av B-vitamin spruta? fördelar? nackdelar?

Mitt universalmedel heter Foderjäst!
Vad jag har läst mig till så är det inte B-Vitaminet som gör nytta utan protein även om jag läst här på Buke om ägare som bestämt hävdar att B-Vitamin-spruta är effektivt.

Han får extra protein (lucern, krafft groov 90), foderjäst, och B-vitamin, men fortfarande blir han värre för varje år....

Frågan är NÄR du börjar tillföra mer protein ? Man bör ge extra protein i god tid innan en pälsfällning/sättning. Det går åt mer protein att producera 1 kg päls än tex 1 kg muskler.

Pälsen består ju av 90% protein..alltså inget B vitamin så B vitamin är ju meningslöst.

Jag har på senaste tiden läst och hört att det är just protein man ska tillföra för att hjälpa hästen under pälsfällning. Men då i god tid, många börjar för sent och då blir det utan effekt.
Jag har en ponny som blir extremt grinig, öm i pälsen/huden, och allmänt sur och stingslig när han ska till att byta päls på våren. Och jag märker faktiskt en stor skillnad genom att ge b-vitamin, sen får folk och forskning säga vad de vill. Humöret blir mycket bättre på honom när han får det så jag ser ingen anledning att sluta.
Har en travare som hade svårt med att släppa vinterpälsen i våras. Han fick Beviplex (b-vitamininjektioner) och sen gick fällningen i en rasande fart. Så jag har enbart bra erfarenheter av att ge extra b-vitamin.

jag märker oxå enorm skillnad på att ge B-vitamin eller inte, han är utredd varje år pga sin problematik och fick detta råd av veterinär.
Att ge protein trodde jag var för de inte ska falla ur, men menar ni att det hjälper även upp humöret, irritation, öm i pälsen?

Håller med Du jag! =) B-vitamin ökar ju hästens välbefinnande, även om det inte finns forskning på b-vitamin och päls- fällning/sättning så blir det ju ändå en positiv effekt som kan gynna hästen! =)

Vanlig bakjäst hjälper, för enbart pälsfällning/sättning räcker det oftast med en kvarts paket om dagen.
Börja i god tid och ge hela tiden till pälsen är färdig satt/fälld eller ge året runt så håller magen sig i toppskick också.

ok, tack! då hänger det på att jag har ökat upp proteinet alldells för sent, borde gjorts redan i Augusti kanske?
När räknar man med att de tappar vinter pälsen och när måste jag tänka på att öka upp protein inför vår perioden?
Fast då han lätt faller ur så känns det ju fel att dra ner på protein nu i kylan för att kunna öka i vår?
Jag måste nog göra en foderstat på årsbasis för att planera in dessa protein ökningar, ngn som har ett bra förslag hur ni gör?

Alltså du ska ju inte dra ner på proteinet nu så han faller ur. Ge så mycket han behöver för att vara fin, sen ökar du på ytterligare till fällningen. Har hört att man ska börja runt januari för att hinna med. Han ska ju inte gå på underskott under vintern, snarare "överksott" på våren.

En bra foderstat i god tid innan pälsen ska bytas tycker jag gör väldigt mycket!

Tillräckligt med proteiner och mineraler, helt enkelt, så att det finns något att bilda den nya pälsen av. Då går bytet snabbt och smärtfritt. :laugh:

problemet är att jag alltid har en bra foderstat med extra protein då han lätt tappar överlinjen, och vågar man då ge ännu mer för pälsens skull? Ska naturligtvis öka succecivt, och bäst är ju lucern strå som är grovfoder, och kan öka Krafft grov ngt (har 125 så den är ju rätt stark så jag ger den med försiktighet, men han är ju lite dålig på att äta så den funkar bra då han får mkt protein i liten mat mängd, och så vill jag ju inte ge för mkt krafft foder kontra grov foder)
Men öka från Jan då? För att öka nu är väl redan försent?

Hade en häst i flera år som alltid blev lite fnattig, känslig,lite knäpp i huvudet om man får utrycka det så.
Beteendet kom alltid vid pälsfällning på våren. Hon blev öm i pälsen.Efter en b-spruta blev hon sitt vanliga trevliga,lugna jag igen. Det märktes direkt en-två dagar senare.( Jag har alltid givit min hästar b-vitamin i sprutform på vårkanten, för att det ger snabbare effekt och är betydligt enklare o mest tidsbesparande att hålla på med,än att hålla på att dutta i fodret i flera veckor.)
Jag kan tillägga att jag har provat att ge henne i fodret. Flytande form direkt i krubban för att inte skölja ut det med slaskvattnet när man gör rent hinken. I tre veckor gav jag henne krafts b-vit. Ingen skillnad.
Sen kom sprutan fram, och vips så blev hon lugn igen. Hon var normalbyggd, 160cm hög och fick 40ml. enl. doseringsanvisn.

hittade en gammal tråd från 2007 om hästar som blir ömma i pälsen då de fäller och endel går inte ens att rida. Min funkar än så länge att rida men är i övrigt mkt påverkad. Ngn som hittat universal medlet ännu? hjälper B-vitamin sprutan bättre än flytande B-vitamin? finns det ngn ört? hjälper magnesium? SNÄLLA HJÄLP!!

Jag har börjat med LinKli pellets säljs av spannex gruppen och min annars så
tjuriga valack vid päls sättning/fällning har inte visat minsta lilla min när pigg
borsten kommit fram. Innan fick man ryckta väldigt försiktigt .......

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 645
Gnägg Hej! Funderar över något som jag inte kan hitta råd om någonstans på nätet. Jag delar min häst med min mamma och vill nu flytta 1 timme...
2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Stekspaden
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 602
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka