Öm i hoven...

ylvalill

Trådstartare
Hovslagaren var och skodde min pålle för fyra dagar sedan och efter skoningen var pållen lite öm i vänster fram. Eftersom han är lite känslig tänkte jag att hoven kanske hade blivit lite för kort och att det nog skulle gå över på nån dag eller två (han fick snösulor på också och det kan säkert kännas lite ovant...). Nu har dock fyra dagar gått och han verkar fortfarande öm (inte mycket men lite) i hoven (är dessutom varm både i hoven och upp mot knäet) tycker att det borde ha gått över vid det här laget...

Om hoven blev för kort vid verkningen, hur lång tid tar det i så fall innan det går över? Om det inte beror på det, vad kan det bero på i så fall? Vet inte riktigt vad jag skall göra... :confused:

om jag var du skulle jag be hovslagaren komma ut igen och klämma igenom hoven. För risken finns att en hovböld skall kunna utvecklas. Att han är varm i benet upp mot knäet kan bero på att han har ont i hoven och därför försöker belasta den delen av benet (närmast hoven) som är närmast hoven.

så säkrast är att ta ut hovslagaren igen. Hoppas det löser sig!

En hovis jag haft har verkat för mycket på en hov en gång, vilket medförde att hästen blev smått halt på benet och varm i hoven. Dock inte varm i benet alls.
Det tog ca 1 vecka innan det försvann. ( en annan häst i stallet fick en hov för mycket verkad en gång, men det var så pass mycket att den fick åka in på klinik och få en extra sula inlagd mellan hoven och skon för att mildra det)

Ring din hovslagare du, för en extra titt på hoven.

Ok, har försökt ringa hovslagaren men han svarar inte... :( Det är väl bara att fortsätta att försöka...

Din hovslagare har med största sannolikhet verkat för hårt. Det kan mycket väl vara så att han verkat som vanligt, men i och med att han lagt på snösulor så får hästen ett tryck på sulan precis innanför skon. Det är den där lilla slangen på sulan som gör detta i kombination med din hästs känslighet. Vissa hästar som är känsliga, och det säger ju du att din är, kan få fruktansvärt ont av att få på sig snösulor. Ibland släpper detta efter nån vecka eller två men det verkar det inte göra på din. Ibland räcker det att byta snösulor. De med ihålig "slang" är betydligt bättre än de billiga med massiv .
Vad din hovslagare ska göra om inte ovanstående räcker till är att ta av skon. Smida, eller om inte han kan det, slipa en fördjupning på ca 1-1,5 mm längs hela skons undersida från sömhålen och inåt. Snösulan får du antagligen ta bort. Eventuellt behöver du ha på honom en hel sula av plast en tid.

han kan ju ha verkat för mycket eller råkat sömsticka hästen! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar