Öm i hovarna

S

sanwan

Vi fick en del snö idag och naturligtvis blir det ju styltor av sådant... Upptäckte att hästen tycks vara öm i alla fyra fötter när snön packar sig, troligtvis så är det när den trycker mot strålen (hon reagerade inte när det packade i tån enbart).
Som sagt, alla fyra hovar reagerar hon på, fick dock inte henne att reagera på tryck för tång (hade inte riktig visitertång så jag kan ju ha missat). Hon är helt fräsch i övrigt och jag kan inte se någon förändring i hovarna. Skoddes för 5 veckor sedan.
Så fort man får bort trycket från hovarna går hon rent.
Ska prata med hovis så snart jag får tag på henne, men tills dess vore jag tacksam för lite gissningar från er!

jag skulle också tro att hon är öm i strålen. det känns inte bra eftersom det är meningen att den ska ha kontakt med marken så mycket som möjligt, vilket naturligtvis är mycket svårt att åstadkomma med skor och snösulor. Öm stråle kan kanske tyda på infektion inuti hoven? rena gissningar...

Annat jag funderade på är om det bildas riktiga styltor eller om det bara var packad snö i skon? Styltor kan ju göra att hästen går stelt för att den dels inte har fäste, dels får längre hovar än den är van vid - spänner sig.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 684
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII