Öm i djupa böjsenan..

N

NiitSirK

Häromdagen var det några (vuxna!!!) IDIOTER som lekte med sina crossar på fältet nedanför stonas hage, hästarna sprang som tokar halvt i panik. Som tur är ser en tjej i stallet vad som händer och tar snabbt in alla hästar.Min häst är ganska spänd i sin natur och hade sprungit mest av dem alla...

När jag kommer till stallet så är hon rejält svullen på utsidan av v. fram, från under karpalleden och ned över kotan.
En tjej som har jobbat i travstall och är riktigt, riktigt duktig på hästars ben trycker lite löst på djupa böjsenan och min häst rycker och sparkar med benet för att det gör så ont då hon trycker.

Svullnaden har gått ned betydligt men hon är fortfarande lika öm! Man får inte trycka minsta lilla på benet djupa böjsenan främst..precis ovanför kotan) för då lyfter hon det direkt och rycker med det.

Tilläggas bör att hon haltar inte det minsta, men hon lägger huvudet på sned vilket ju bevisar att hon försöker avbelasta benet.

Hur lång vila behöver hon?? (Boxvila är bara att glömma!, hon skulle absolut inte klara av det psykiskt...!) Tacksam för svar! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Öm i djupa böjsenan..

Kan ju i värst fall vara en bristning i senan som måste få tid på sig att läka. Senor tar tyvärr lååång tid på sig att läka. Vad har ni gjort för att underlätta? Kyla, zinkbandage eller gipsbandage är att rekomendera. För att veta exakt hur stor skadan är och hur lång tid det tar att läka måste en veterinär kolla med ultraljud.

Mvh/Marie

Svårt att säga, beror ju på skadans omfattning. Men du bör åka till veterinären och få ett ultraljud gjort på senan, det är ju omöjligt att sia om något sådant över nätet...

Men om det är en brstning i senan borde hon väl ändå halta? För det gör hon ju inte...hon går inte ens minsta orent, bara lägegr huvudet på sned ... Jag vet inte, det är bara spekuleringar jag gör...

Nej, det är inte alls säkert att hästar haltar, inte ens om det är en allvarligt senskada.

Hästen visar inte alltid hälta. Har du en kontur på senan (spolformig svullnad, som en banan)? Senskador är allvarligt och tar lång tid att läka. Om skadan inte är alltför allvarlig så kommer din häst troligen bli bra, men 12 månader borta från träning är inte ovanligt. Allt beror på hur mycket av senvävnaden som är skadat och hur din häst läker. Ultraljudsundersökning är ett bra hjälpmedel för att ställa diagnoen och hålla koll på läkningen. Det du ska göra i första hand är att hindra hästen från att göra skadan värre. Om hästen inte klarar boxvila så kan sjukhage eller hage med en LUGN kompis vara ett alternativ. Lindor, zinkaband, tom gipsbandage kan vara sätt att hålla området stabilt. Kontakta vet.

mvh
Lejonelle

Vi har bestämt oss för att avvakta med att ta ut veterinären.
Hon har ingen banan-svullnad, inte det minsta.
Enda svullnaden hon har är en lite ovanför kotan precis.
Hon står nu med lindor båda fram över nätterna och går ut i en ganska liten (väldigt rakt och plan) hage med hennes bästa vän, en lugn stabil tinker/shire-korsning.

Stackaren har blivit helt besviken när matte aldrig tar fram sadeln nufrötiden...! :cry:

Jag ksulle nog ändå rekommendera dig att åka iväg och ultraljuda/röntga. Det kan ju även vara gaffelbandsskada, eller nåt med kotsenbenet, kanske.

Hejsan. Finns det ingen kontur kan det mycket väl vara en gaffelbandsskada. Gaffelbandet sitter innanför djupa böjsenan och om ni känner med upplyft ben kanske ni kan känna om det är senan eller gaffelbandet. Området ovanför kotan är det vanligaste stället för en gaffelbandsskada eftersom bandet delar sig ovanför kotsenbenen. En gaffelbandsskada läker fortare än en böjsena men tar fortfarande rätt lång tid om du fått en bristning. Skulle ta det försiktigt med att sätta hästen i arbete och ultraljuda först, om det vore min häst.

mvh
Lejonelle

PS Hälsa tinker-shirekorsningen från mig ;) kan inte finnas så många med den blandningen i ditt område så jag tror jag känner henne rätt väl

Gör inte som jag, jag red på min häst som hade en liten svullnad men som inte var halt (gick bra som bara den i dressyren), tills jag frågade vet när hon ändå var där och raspade. Jag hade tur, skadan hade npg inte förvärrats, men det blev 13 veckors hage och skritt innan det blev försiktig igångsättning.

Kolla med vet!!

Liknande trådar

Hästvård Nu är jag en orolig hästägare. Det räcker inte med att min ena häst har en senskada sedan oktober, nu har min andra prins varit väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästvård Eftersom jag tror att många använder detta forum för att se om andra har några erfarenheter av det ens häst drabbats av tänker jag nu...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Bialitt
·
S
Hästvård har just nu en häst här på vila under tiden han är skadad. djupa böjsenan på vänster fram har lossnat till 75 % pga överansträngning...
Svar
5
· Visningar
1 487
Senast: sofii
·
X
Hästvård Hoppas ni kan hjälpa mig här, hästen min har råkat ut för en liten olycka, troligtvis en sparkskada i hagen. Hon är öm för tryck ca 5-10...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: xion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka