Öm i bogen=halt :(

E

et_flikkan

I torsdags var hovslagaren i stallet och skodde min häst.Hon var ovanligt "dum".Stegrade sig,tänkte lägga sig ner m.m.Men bara när han bände benet utåt.Han trodde att det satt nått i bogen och tröck på en muskel där.och mkt riktigt hon kastade sig åt vänster med örona rätt ut.Detta var på den högra sidan.Igår när jag red henne gick hon orent,absolut inte mkt men jag kände att hon var halt.Kände på muskeln även då på båda sidorna vilket hon inte tyckte om,hon försökte bita mig samt kastade sig och blev som en banan.

Nu e jag så orolig var det kan vara.Kiropraktorn kommer ut den 1 semptember.Hon kommer få vila nu,jag kommer stretcha hennes framben och massera.Hon har ju aldrig visat detta förut,inte ens när jag har masserat hennes bog.Nån som har haft en häst med samma problem eller nån som kan tänka sig veta vad som e problemet.

Om hon inte blir bättre och kiropraktorn inte kan göra nått får hon åka till kliniken.

Sv: Öm i bogen=halt :(

Ömhet i bogmuskulaturen kan mycket väl hänga ihop med att hon haront någon annanstans i benet.
Hade det varit min häst så hade jag BÖRJAT med att beställa tid hos veterinären och SEN låtit alternativbehandlare undersöka och, vid behov, behandla hästen.
Det kan mycket ävl sitta en ledinflammation någonstans i benet, som gör att hästen spänner sig i bogen när den går och Detta i sin tur ger muskelsmärtan där.
Min erfarenhet är dessutom att om det ser ut som att hältan sitter i bogen, när hästen rör sig, så sitter grundproblemet ofta nere i hoven...

Skulle hon inte vara tjock i benet då? elr har jag fel.Tycker det e konstigt att det e nått i benet eftersom hon har vilat hela sommaren och precis börjat tävla och tränats.Men jag vill också kolla upp henne med veterinär men det e ekonomin som trasslar till det.Därför tar jag det bakvänt med kiropraktor istället eftersom hon e så bra på det där med muskler och ben.

Ledinflammationer ger sällan några svullnader. Och de kan uppstå även av lättare vrickningar (att de kliver snett i hagen t.ex), felaktig skoning/verkning mm. SÅ att hon inte är i full tävlingskondis har inte med saken att göra.

Sen är det möjligt att du tycker jag är elak, men jag anser faktiskt att har man inte råd att ta hästen till veterinären för undersökning om man misstänker att något är fel på den, så ska man inte ha häst alls. Veterinärkostnader går före ALLT annat i vår ekonomi - nåja hyran kanske man ska betala, men det blir INGA andra utsvävningar om hästen behöver kollas.

Okej.Hon har ett sår på bogen,kan det vara det som e problemet?.Ett ganska stort bitsår,har gjort rent det med väteperoxid och har haft sårspray på det.Hon e såå känslig så en förändring i benet skulle hon visa,vrickade sig i hagen förra sommaren och benet blev stort som ett elefantben.

Och sen neej jag tycker inte du är elak,men det e inte jag som bestämmer det där eftersom jag inte betalar hästen än utan min mamma.Skulle det vara jag som haft hästen helt själv skulle jag åkt direkt till kliniken med henne men tyvärr så kan jag ju inte det.Det e det jag vill göra men som sagt mamma vill se var kiropraktorn säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka