Om hunden matvägrar en dag

Sandra78

Trådstartare
Vuxen, normalhullad, frisk hund som dricker, kissar och skiter normalt men som under en dag inte rör sin mat (som är av "vant" märke). Vad gör ni?

Sv: Om hunden matvägrar en dag

Inget, men har koll på om hunden ser hängig ut mm. Verkar hunden normal, så avvaktar jag och ser hur morgondagen blir.

Inget, men har koll på om hunden ser hängig ut mm. Verkar hunden normal, så avvaktar jag och ser hur morgondagen blir.

Samma.

Min unghund fick för sig att börja matvägra för någon månad sen. Min sambo blev tokorolig och berättade förskräckt att hunden lämnat maten, mysteriet löstes snabbt när jag slängde in äldre matvraket i rummet och slängde ut sambon;)

Är det min unga dåre så åker jag in akut till veterinär... Med tanke på att hon ALLTID är hungrig och slukade sin frukost en gång när hon hade hög feber (som sedan visade sig stiga fort), knappt kunde resa sig men inte heller kunde lägga sig när jag lyft upp henne... Äter hon inte så är hon död :p

Är det en mer.. normal hund, som min tant, då gör jag ingenting mer än iakttar för att se att allt verkligen är som det ska. Verkar hunden minsta hängig eller konstig på annat sätt så åker tempen fram. Är hunden feberfri så kan jag avvakta liiite till. Äts inte heller kvällsmaten upp så ser jag till att i alla fall ringa veterinär för att prata om läget.

Förmodligen hade jag blivit skitorolig (hönsmamma som jag är) :crazy:, men tillslut tagit mig i kragen, avvaktat och sett hur det gick dagen därpå.

Av era svar drar jag slutsatsen att jag inte är en elak matte :D Vår hund har inte rört maten på hela dagen (har ställt fram vid några tillfällen) så sambon tyckte att vi skulle ge henne fil/kakor/kassler för att hon inte skulle svälta ihjäl.

Eftersom hon glatt åt upp pastan som dottern kastade på golvet så misstänkte jag att hon inte på några sätt var döende, och nu (när husse är på jobbet ;) ) har hon även ätit upp sin mat.

Konstaterar att hunden inte ville ha och tar undan maten. Ingen hund dör av en dags fasta.

Det verkar ju dessutom vara en del här på buke som ger hunden mat 6 dagar per vecka, så överlag borde det inte vara någon fara alls.
Om hunden är som vanlig i övrigt det vill säga :)

Sånt händer inte. Vi har boxer. :D

Nån gång har hon inte direkt rusat till skålen som vanligt, då avvaktar jag. Är allmäntillståndet ok annars så väntar jag tills nästa dag.

Jag gör ingenting alls.
Som någon mer skrev, de dör inte av att vara utan mat en dag eller två.

Om mitt 12-åriga matvrak, som ALDRIG har nobbat mat i någon form i hela sitt liv, matvägrar skulle jag nog åka akut till veterinär för då är hon förmodligen dödssjuk.

Om det lilla matvraket vägrade skulle jag avvakta åtminstone en dag...

Inget. Det är normalt att ha en svältdag. Så länge hunden äter dagen efter och verkar pigg och fräsch.

Inget alls förmodligen. Mina hundar har alltid haft fri tillgång dygnet runt och äter de inte på dagen så äter de oftast på natten. Fortsätter de däremot att äta dåligt så funderar jag ju på vad orsaken kan vara.
Min hund åt väldigt dåligt när hans bästa kompis som är en katt var väldigt sjuk. Hon var så sjuk att hon fick bo tillfälligt i tvättstugan för att få vara ifred ifrån de andra djuren och det tyckte ju inte han om. Han ville ju ha koll på henne själv. När han väl fick hälsa på henne och förstod att hon faktiskt var där inne i tvättstugan och hade fått följa med hem ifrån veterinären så åt han lite. Men om jag inte hade vetat orsaken så hade jag hållt koll. Kollat tänderna och ev. tagit tempen och beroende på resultat gått vidare därifrån. Sedan beror det ju på. Min gammelman slutade äta och blev på samma gång slö och ville inte heller dricka. Då avvaktade jag ju inte utan ringde veterinären på en gång.

Ingenting. Min hund är inte speciellt matglad och innan vi gick över till färskfoder hände sånt regelbundet.

Andra (mer matglada) hundar skulle jag hålla ett extra öga på, men inte mer än så sålänge hunden är pigg och verkar må bra i övrigt.

Att svälta en dag eller två är ingen fara i sig, däremot kan det ju vara tecken på att nåt annat är fel om en matglad hund plötsligt inte äter.

Inget förutsatt att hunden verkar må bra för övrigt.

En av mina hundar var som ung ganska petig i maten. Smal som en tråd när hon var valp och unghund. Till det att hon fick sin valpkull vid 4,5 års ålder var det helt normalt för henne att äta - typ varannan dag. Dock kunde hon mycket väl tänka sig att äta alla former av "godis" och "äckligheter påträffade på promenad" även de dagar som inte var ät-dagar.

Nu är hon sex år och äter faktiskt nästan varje dag. Men det händer fortfarande ibland att hon ratar maten, vilket inte hindrar att hon kan vara mycket intresserad av kattens eller min mat.

Är det min unga dåre så åker jag in akut till veterinär... <snip>

Samma har. Om Mandy inte ater aker jag akut till veterinar. Hon skulle da vara dod eller doende ... hon ater ALLT och ALLTID ... om hon ett mal valjer att inte alls ata vet jag att hon ar rejalt sjuk.

1. Kontrollerar att hunden andas. ;)
2. Kör i ilfart till närmaste veterinär.
Jag har en labrador... Kan minnas en gång i hennes liv då hon tackat nej till mat, efter en hel dag på kurs ville hon inte längre ha morotsslantarna hon fick som godis... :D
Med en hund som normalt har lite mer normal aptit avvaktar jag utan vidare om den inte visar andra symptom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka