Om hästen skadar någon annans ägor

Gallardo

Trådstartare
Jag pratade nyss med folksam eftersom jag tänkte se över försäkringarna lite nu när jag köper häst.
Jag frågade bla om hemförsäkringen skulle täcka om hästen tex smiter ut ur hagen och skadar någon annans ägor.
Han sa att hemförsäkringen inte täcker något som har med hästar att göra.

Jag: "Men har ni någon försäkring som jag kan skaffa om jag skulle vilja vara försäkrad mot sådana händelser?"
Han: "Nej, det finns inga försäkringar mot det!"
Jag: "Nähe.. Jag trodde att man kunde försäkra mot allt nuförtiden!"
Han: "Haha.. Jag också! Men jag pratade nyss med mina kollegor om det och tydligen så kan man inte försäkra sig mot detta!"

:eek:

Sv: Om hästen skadar någon annans ägor

Jag har som lantbrukare en ansavarsförsäkring för vad mina djur kan ställa till med om de kommer ut. Den gäller hästar så väl som för kor och får. Har haft sådan försäkring sedan jag skaffade lantbruk d v s i många år.

Men det finns ingen för privatpersoner som har hästen inhyrd hos en bonde?

Kan det vara så att det kan gå på stallägarens ansvarsförsäkring?
Detta borde man kolla upp mer noga. Jag är själv gårdsägare och har en ansvarsförsäkring men har faktiskt inte koll på om det även gäller mina hyresgäster. Tycker att det borde gälla för dem med.

Om uppstallningsavtalet är så utformat att det är ditt ansvar som stallägare kan jag mycket väl tänka mig att det går på stallägarens ansvarsförsäkring. Givetvis beroende på om försäkringen täcker den delen av verksamheten...

Har man verkligen ett juridiskt ansvar om hästen kommer ut ur hagen och förstör? Man har ju inget strikt ansvar för en häst som man har för en hund.

Naturligtvis förutsätter jag nu att staketen är ordentliga så att man inte kan åka dit för försumlighet eller oansvarighet.

DET är ju en annan fråga, jag har helt självklart erbjudit ersättning de gånger mina hästar varit på drift hos någon annan - för det hade jag förväntat mig om jag fått in någon annans häst i trädgården!

Visst ansvar har du för det som hästen förstör. Om den till exempel trampar sönder en nysådd åker så kan det kosta den lantbrukaren en hel del. Sist jag hörde om någon som haft en häst på ett nysåttfält så blev ersättningen till brukaren 150 kr per hovavtryck i Tingsrätten och det är många år sedan. Så jag kan tänka mig att det är en hel del mer idag.

Det du inte är ansvarig för som hästägare är om hästen kommer ut på en väg och ställer till med en trafikolycka. Men det beror mer på att hästen i det fallet är jämställd med vilt och att det täcks av bilen försäkring. Plus att en bilförare aldrig får köra fortare än att h*n kan stanna om det dyker upp ett hinder på vägen. Så det blir ju lite av bägges fel där bägge får stå sina egna kostnader till stor del.

DET är ju en annan fråga, jag har helt självklart erbjudit ersättning de gånger mina hästar varit på drift hos någon annan - för det hade jag förväntat mig om jag fått in någon annans häst i trädgården!

Det hade jag självklart också gjort. Men det ser jag mer som en moralisk skyldighet.

Visst ansvar har du för det som hästen förstör. Om den till exempel trampar sönder en nysådd åker så kan det kosta den lantbrukaren en hel del. Sist jag hörde om någon som haft en häst på ett nysåttfält så blev ersättningen till brukaren 150 kr per hovavtryck i Tingsrätten och det är många år sedan. Så jag kan tänka mig att det är en hel del mer idag.

Det du inte är ansvarig för som hästägare är om hästen kommer ut på en väg och ställer till med en trafikolycka. Men det beror mer på att hästen i det fallet är jämställd med vilt och att det täcks av bilen försäkring. Plus att en bilförare aldrig får köra fortare än att h*n kan stanna om det dyker upp ett hinder på vägen. Så det blir ju lite av bägges fel där bägge får stå sina egna kostnader till stor del.

I det första fallet. Ansågs hästägaren som försumlig då?

Nej, det är en punkt vi inte tagit med. Nu tror jag inte risken är så stor eftersom de skulle få springa ganska långt i så fall men om någon av mina egna hästar skulle förstöra någon annans egendom så skulle jag självklart erbjuda mig att betala.

I det första fallet. Ansågs hästägaren som försumlig då?
Nej det var helt klart en olycka som låg bakom detta. Men brukaren av marken hade ju ingen del alls i att det hände och skulle därför hållas skadelös. Hade hästägaren varit försumlig hade nog denna även kunnat åkt på andra sakntioner som straff. Men i det här fallet handlade det helt om att brukaren av marken inte skulle drabbas av kostnader som han själv inte var skuld till. Hade nog blivit ett betydande inkomstbortfall för honom annars. Hade det handlat om vilda djur som ställt till samma skada skulle han ha kunnat få ersättning från länsstyrelsen i vissa fall.

Min ponny skenade med kärra för många år sedan och med den repade han en ny v70 som stod på tomten hos ägaren.

vi hade en försäkring som var en otursföräkring som var ett kompliment till hemförsäkringen.
Det täckte skadorna som hästen orsakade på bilen.
Den var då försäkrad i dåvarande skandia.

Trodde att folksams komplement försäkring var likadan.

Min sadel blev sönderbiten av en häst en gång (endast estetiska skador, men värdet sjönk ju, den var två månader gammal), och det ersattes av hästens ägares hemförsäkring (i länsförsäkringar).

Däremot har jag själv haft trassel med Folksam när jag pratat med dem om liknande saker, "Nej, vi ersätter inga skador som orsakas av djur" lät det då.

Men då borde ju hästägaren i sin tur kunna få ersättning från sin försäkring. T ex hemförsäkring, eftersom det blev rättsfall?

Om man har hästen inhyrd i ett stall. Går det då att ta det på stallägarens försäkring?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV