Om hästen kommer lös i foderförrådet...

F

februaribarn

En undran...

Om ett gäng glada hästar på rymmen lyckas komma över en fodertunna innehållande krossad havre, hur pass orolig ska man vara? När kan man se symtom på att något är fel, hur lång tid tar det? Kan man förebygga kolik, tarmvred, förstoppning och andra läskigheter som isf. kan uppstå? Hur mycket måste en häst stoppa i sig för att råka ut för något av ovanstående?

Sv: Om hästen kommer lös i foderförrådet...

Hur mycket de behöver få i sig är mycket individuellt. Min store åt upp fem och en halv frukost (stora spannar med kraftfoder, något kilo i varje åtminstone) och en hel del hö. Han fick inte kolik. Såg bara extremt mätt ut den dagen. När jag pratade med vet sa han att kom inte koliken till kvällen så kunde jag slappna av. Det är nog bra att se till att hästen rör på sig så mycket som möjligt. Vet inte men tror väl inte att det är någon ide att stoppa i olja i efterhand. Någon annan som vet?

Hur fort det kan komma är svårt att säga för det är ganska individuellt men oftast inom ett dygn.
Vissa hästar kan stoppa i sig stora mängder utan att visa några symptom på åpverkan andra kan äta liten mängd o bli jättesjuka. Är det ponnysar du har får du väl vara observant på kolik o kanske tom fång, stora hästar kan ju iof få samma reaktion men är inte alltid lika känsliga. Fång kommer iof inte på en dag utan det blir en process i kroppen innan det bryter ut i så fall. Rekommenderar till rejält med motion o rördelse.

Sen är det ju att rekommendera att ni stänger in allt kraftfoder så hästar på rymmen inte kan komma åt det.

Än så länge allt väl med hästarna! Dom är under noggrann uppsikt!

Och tro mig, jag har många gånger påtalat att fodret ska vara väl inlåst... Efter den här händelsen så får jag väl själv se till att det är det. Det var havre till bondens får som dom hade lyckats komma åt.

kommer ihåg att det var lös en häst i stallet när jag red ponny.
kolik på mogonen, död på kvällen

Ja, det är viktigt att påpeka att kolik KAN vara livsfarligt. Det är alltså inte bara att avfärda som lite magvärk som en del gör.

Liknande trådar

Hästvård Har fyra ettåriga unghingstar på lösdrift. Började i måndags att stalla in dom för att de ska vänja sig att stå en och en och för att...
2
Svar
21
· Visningar
7 610
Senast: Ela
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 568
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 418
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka