Om hästen halkar?

S

Stallflicka

Har funderat lite på en sak.. :angel:
Om man är ute och rider och det är halt underlag och hästen halkar, vad är då bäst?
Att ha korta tyglar som någon slags stöd eller att som en i stallets teori, att ge hästen fria tyglar och låta den själv balansera upp med hjälp av halsen.
Jag tror nog på det senare alternativet...
Låter inte så bra å ta stöd i hästens mun *aj aj*

/Stallflicka

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om hästen halkar?

En häst som är på väg att snubbla alstrar så mycket kraft/tyngd att den lilla styrka en ryttare kan uppbåda knappast hjälper. Snarare kan den hindra hästen från att balansera sig själv, så jag tror helt klart på att låta hästen balansera sig själv.

Men är det så halt att hästen konstant halkar är det nog bättre om människan går bredvid (jag förutsätter att hästen har broddar).

Defenitivt lösa tyglar, vi kan aldrig balansera dem, det gär de bäst själv

Alltid fria tyglar när hästen balanserar. Hästar har god självbevarelsedrift, och när de snubblar eller halkar försöker de göra allt de förmår för att hålla sig på fötter (om de ramlar på stäppen så tar rovdjuren dem). Så det bästa man som ryttare kan göra är att slappna av och följa med hästen, och givetvis ha långa tyglar så den inte störs av att vi rycker den i munnen. Den placerar själv halsen där den bäst behöver vara för att hålla balansen.

Man kan definitivt som ryttare hjälpa eller stjälpa en häst som håller på att halka eller trilla omkull. Vad som skall göras är helt beroende av hur hästen håller på att trilla. Ett tygelstöd kan vara till hjälp och definitivt vad man gör med sitt säte. Att falla framåt själv är inte till hjälp på t.ex. en häst som håller på att stöpa på framknäna.
Men jag håller ändå med de andra, för om en häst skall balansera sig i halka behöver den ofta sänka sitt huvud för att få bästa balans och det görs bäst på lång tygel. Men ett stöd om det håller på att gå illa kan vara hjälp, men det måste vara i rätt stund och på rätt sätt. Och det är ju som när man kör bil, det måste ju ske utan att man egentligen tänker efter vad man gör, utan bara refexmässigt om man skall vara till någon nytta.
Hälsning Maja

När jag och min häst ska gå över/igenom någonting (tänker då på t.ex. en bäck, myr, djupsnö el. helt enkelt svår terräng) så släpper jag tyglarna helt och slappnar av med kroppen. Han sköter det på allra bästa sätt om han får göra det själv utan att jag stör!
Han har aldrig halkat på is med broddar, däremot om han får styltor kan det gå halkigt till!

Brukar uppmana tjejen som rider min shettis (han är oskodd) att rida med långa tyglar när det är halt, så att han har en chans att balansera upp sig om han skulle halka.

Har alltid lång tygel i sånna situationer samma sak om vi går i skogen där det är kuperat.

jag brukar alltid ha lösa tyglar i alla situationer.. nja.. inte trafiken då.. men i skogen!!! även i trav och galopp har jag lösa tyglar, om det går. ofta samlar jag hästen och släpper efter när jag märker att det funkar!

jättehärligt!

i våras var jag ute med min sköthäst och knalla på en grusväg, solen sken och pippin kvittra, en helt underbar vårdag!!!!!! :love:
lösa tyglar och vi börja trava, sen fatta jag galopp, ner igen i trav och sen i skritt. helt lösa tyglar!!!! gissa om jag kände mig duktig då!!!!! :love:

hmm..jadu..de där va en ganska bra fundering ;) ..jag tror nog me på de där me långa tyglar..

hästen balanserar bäst själv, om du försöker korta tyglarna så gör du det bara ännu värre föR Hästen, Det du kan göra är att snabbt och smidigt försöka hoppa av och leda hästen till ett ställe där den kan få lite fäste.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama