Om hästen får näsblod?

straumur

Trådstartare
Vad kan det bero på? Igår när jag kom hem från ridturen hade min häst blött blod från ena näsborren. Det har hänt nån gång innan när jag har tagit in honom från hagen men då har jag sett ett sår i näsan och förutsatt att han har stuckit sig på något. Men det här kom lixom uppifrån. Kan det brista ett blodkärl precis som på människor och att det är helt ofarligt? Eller kunde dte bero på att dte var så fruktansvärt kallt?:confused::( Jag hade inte kört honom alls hårt eller så.

Nån som vet??

/ Orolig

Sv: Om hästen får näsblod?

Är det riktigt kallt och man andas genom näsan börjar iaf. jag blöda näsblod eftersom det är lättare att något blir kallt och spricker.
Jämför med huden på händerna. Gå ute en hel dag med händer du smort in med en kräm, tills den torkat. Böj då på fingrarna och huden spricker.

Är det riktigt kallt och man andas genom näsan börjar iaf. jag blöda näsblod eftersom det är lättare att något blir kallt och spricker.
Jämför med huden på händerna. Gå ute en hel dag med händer du smort in med en kräm, tills den torkat. Böj då på fingrarna och huden spricker.

Kanske det, fast med mig är det så att jag enbart får näsblod på sommaren. Har aldrig fått det på vintern eftersom att blodkärlen drar ihop sig när det är kallt. Tyckte därför att det var lite konstigt att han blödde. Men läste precis på en veterinärsida där dom skrev att hästar kan precis som människor få näsblod ibland om det är ngt känsligt kärl. Så jag tror jag kan vara lugn :laugh:

Tror som sagt inte det är något du ska oroa dig över. Så länge det inte är ett återkommande problem! Hästar kan även få näsblod vi extrem överansträngning (om jag inte minns fel)

En av mina hastar far nasbood lite da och da, han ar en 12 arig fullblodsvalack. Oftast nar det hander ar det efter ett ganska hart ridpass. Jag har for mig att fullblod dock kan fa det lattare an andra hastar da de har tunnare och ytligare blodkarl an vissa andra raser.
Jag sager som MaRomer - hall bara koll sa att det inte borjar handa alltfor ofta, da borde du nog kolla upp det med vet, annars om det bara ar enstaka ganger tror jag inte att du ska behova oroa dig.

Tror inte det är farligt om det händer nån gång då och då, har aldrig hänt på någon av mina hästar, men har sett det på andra och det har aldrig varit något då iaf :)

Jag har läst att antingen har dom fått in en pinne elr nåt som gjort ett litet sår, elr så var det något allvarligt med njurarna elr hur det var. Om det stämmer vet jag inte.

För nåra veckor sedan blödde min tjej ifrån näsan, men det var ett litet rivsår.

Han kanske bara har nåt litet sår i näsborren elr så. Behöver ju inte vara farligt

hästar kan få näsblod bla. pga. ytliga blodkärl, men oxå om dom har tex. hjärt eller lungfel. har själv mist 2 hästar under årens lopp pga. allvarligare fel (hjärtfel) där återkommande näsblod va "fösta indikation" så jag låter veterinären göra en närmare undersökning om någon drabbas av återkommande näsblod för säkerhets skull

hästar kan få näsblod bla. pga. ytliga blodkärl, men oxå om dom har tex. hjärt eller lungfel. har själv mist 2 hästar under årens lopp pga. allvarligare fel (hjärtfel) där återkommande näsblod va "fösta indikation" så jag låter veterinären göra en närmare undersökning om någon drabbas av återkommande näsblod för säkerhets skull

Har de blött friskt, rent blod då eller har det varit skummigt?

Mitt förra sto började blöda näsblod på slutet. När vi var hos veterinären för en hällta (som aldrig blev bra) frågade jag vad det kunde bero på.

Hon svarade då att har hästen inte slagit i "näsan" nyligen och det alltid är samma sida den blöder ur så kan det vara hjärntumör :crazy:

Jag vet inte hur vanligt det är. men så sa hon till mig. Jag blev inte mindre orolig precis.

det har varit "rent" blod. först mkt. lite och sällan som snabbt avstannat, sedan oftare och i rikligare mängd och under längre stunder.

Det här behöver inte alls ha något samband. Men eftersom det hände såpass nyss så kan jag inte låta bli att svara. Min medryttarpålle hostade lite under ett ridpass, men var pigg i övrigt. När vi kom in efter passet (som bestod av skritt och nåt enstaka varv trav, gav mig omgående efter hostan) så la jag märke till att det var blod i ena näsborren. Eftersom att han är klantigast i världen antog jag att han slått i sig. Men blev lite uppmärksam. Några dagar senare blev han supersjuk och fick hög feber och vet fick tillkallas och lunginflamation konstaterades.

Som sagt, det hör kanske inte ihop, men jag kan inte låta bli att upplysa ändå.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästvård I förrgår efter att jag ridit ett dressyrpass på pållen så såg jag att han hade "näsblod" eller blod och blod. Det var inte så tjockt...
Svar
4
· Visningar
3 003
Senast: Nomina
·
E
Hästvård Jag har en ridtravare som jag ägt i tre år men endast ridit i skogen + lättare träning. Hon är sådan att hon måste hållas igång i...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Elli_J
·
Trav Låter det som en lungblödare? Normalt sett när man har en häst som blöder näsblod ur båda näsborrarna så är man ju rädd för att det...
Svar
16
· Visningar
7 389
Senast: Mehl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama