Om fodervärd

I

IaIa

Jag är lite ny här så jag vet inte om jag hittat rätt forum. Jag är uppfödd med hästar och jag antar att det sitter i ryggmärgen men de senaste 7 åren har jag tyvärr knappt varit i närheten av en häst. Skall nu åter igen ta upp ridandet, vilket jag saknat kolossalt och när jag är varm i käderna igen....hur länge det nu än tar funderar jag på att bli fodervärd men jag har ingen aning alls om hur det går till. Jag har alltid haft hästar i kring mig men ska jag vara ärlig vet dom som jag varit i kontakt med nog inget om det här med att ha en häst ute på foder. Därför frågar jag nu er
Skulle bli jätteglad om ni kunde förklara hur man beter sig och vad man skall tänka på. Är det olika på vem som står för vilka utgifter osv. Känner att jag är helt ute och cyklar när det gäller detta, verkar som om det är väldigt olika hur man lägger upp det. Försöker hitta bra information om detta från min sida som vill ha en foder häst men tycker mest jag hittar avtal osv från andra sidan.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om fodervärd

Hej! Jag har aldrig varit fodervärd men jag har varit nära att bli...:smirk: Då skulle jag stå för alla kostnader för hästen; uppstallning, mat, hovslagare. Det enda hon skulle stå för var försäkringen. Ev. veterinärkostnader tog vi inte upp... men sånt kan man ju göra avtal på (tex fodervärden betalar högst x kr i månaden till vet.).

Foderhäst innebär ju att man tar hand om hästen precis som sin egen, men nån annan äger den och har "högsta ansvar". Du rider den, sköter den, betalar för den... Sen kanske ägaren har en åsikt om hur mycket den ska ridas, vart den ska stå, utrustning osv.

Det sker lätt missförstånd i samband med att man rider andras hästar. Finns några "knäppa" människor inom hästbranschen (jag har stött på en del...:mad: ) så man får akta sig! Ägaren har sista ordet oftast - så skriv ett bra kontrakt!! Viktigt! Ni måste veta vem som betalar för vad, vem som har ansvar för vad etc.

Det finns företag som hyr ut foderhästar, det kan ju vara ett tips, dem är lite lättare att lita på.

Förresten är det jättekul att du tar upp hästar igen!:) Man kan ju inte hålla sig borta från dem allt för länge!:love::love::love:

Jag skulle dock tipsa dig om att börja med medryttarhäst. Det är rätt stort att "nästan köpa häst" när man kanske blivit lite ringrostig...:o

Sv: Om fodervärd

Om du inte ridit på några år är det väll bättre att börja friska upp minnet på närmaste ridskola?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 821
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 213
Senast: Vicks
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar