Om en häst plötsligt inte vill lyfta på hovarna....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tispe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 733
T

Tispe

Jag undrar över en sak som jag bevittnade idag. En häst ville plötsligt inte lyfta på hovarna inför kratsningen. Den verkade ha bestämt sig för att just idag skulle den inte låta sig kratsas fast det vad jag förstod "aldrig tidigare" varit ett problem.
Sedan ute så var hästen till synes pigg och rörde sig bra i alla gångarter så den verkade inte ha ont men jag undrar ändå....Att var det trots, eller humor från hästens sida eller kan den ändå ha haft ont? Det var en hovslagare beställd tills imorgon så då får dne ju en genomgång av åtminstone hovarna men som det blev nu så blev det att alla vi fick för oss att den bara "skojade" med sin ryttare som skulle göra i ordning den men vore ju hemskt om man skrattat åt en häst påfund om det var så att hästen ville indikera att något var fel?
Så vad tror ni här inne att hästens beteende kan ha berott på?

Sv: Om en häst plötsligt inte vill lyfta på hovarna....

Precis så betedde sig min häst med när han fick kotledsinflammation. Ingen hälta syntes, han kändes fräsh i övrigt, men ville inte lyfta hovarna. Kan vara värt att kolla upp om det håller i sig.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 345
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 545
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 705
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025