Öm efter skoning!!!

A

Araton

Hovis var här å skodde min häst igår. Lät honom vila i går och när jag red i dag så var han jätteömfotad! Kan det ha något att göra med att han fick skor med platta tåkappor och då måste man ju hugga av tån??
Någon som oxå har sånna skor? Blev hästen öm??

Eller brukar era hästar bli ömma efter skoning??

Sv: Öm efter skoning!!!

Hästen ska väl inte bli öm av att man tvärar tån, i alla fall inte om man gör det inom dom normala gränserna. Våra hästar blir normalt inte ömfotade. Då ska det till ett sömstick eller att det är för mycket verkat, men det händer sällan/aldrig.

Hästens hovvinkel kanske är fel... Min sambo är hovslagare och de hästar han skor blir aldrig ömma. Var hovarna trasiga innan han kom eller är skona "precis lagom"? Kan vara sömtryck i så fall. Skorna ska var precis lite för stora och sitta lite utanför och ge hoven stöd...

Han kanske har fått söm tryck. Min får det ibland om hovslagaren använder för tjocka söm. Han brukar få komma och sko om henne då och byta till tunnare söm.

Skorna ser bra ut och hovarna var och är bra. Men det är tån som är avhuggen, eller till plattat där framme... Fattar ni vad jag menar? Kan dom bli ömma av det?? Han har aldrig haft sömtryck förut... tror det va samma sömmar som sist... samma låda iaf.

Normalt sett kan man ta av tån en hel del utan att hästen blir öm. Men klart, är det alldeles för mycket så kan det ju göra ont. Men ser det ok ut, så är det säkert ingen fara med den biten.

Bara för att det är samma söm som vanligt, är det absolut ingen garanti att det inte är sömtryck. Reklamera arbetet, säg att hästen är öm och be hovslagaren komma och ta reda på varför. Bör inte bero på skorna, snarare skoningen.

Ok, får väl ringa honom hovis i morgon om han inte är bättre...

Jag har varit med om att hovslagaren sagt att hästen kan ömma om man verkat kraftigt. Fast om det egentligen är sant eller falskt vet jag inte.

Jag kan oxå tänka mig att han har verkat väldigt hårt..
Kolla det med sömtryck...om det e så ta av skon...låt det läka...:)

hästen skall ALDRIG ömma efter skoning ELLER verkning
Då tycker jag att man skall ge sin hovis bakläxa...

däremot är det klokt att låta sin häst vila efter skoning eftersom det även med normala intervaller sker en betydande ändring som hästen måste ges chans att ställa om till.

Tycker dock inte att det ser mkt värkat ut, ser helt normalt ut och jag kan tillägga att han inte ömmat på mjukt underlag. Då kan det väl inte vara sömtyck eller?

du sade ju att han "huggit" av tån? Så SKALL inte utbildade svenska hovslagare göra!
Har han huggit för mycket kan han ha kommit åt känsliga delar...
han kan ju ha verkat i sulan så att han ömmar pga det.
i vilket fall så skulle jag läxa upp hovslagaren och be om en förklaring!

jag FATTAR inte att folk accepterar att hästen har ont efter verkning. Inte direkt riktat till dig, du frågar ju faktiskt om råd! Vilket visar att du inte accepterar det egentligen.
Skulle du inte kontakta veterinären om hästen blev sjuk efter en vaccination?

Liknande hände min häst för några veckor sedan. Min häst fick sulor eftersom han har så låga trakter och dålig stråle. Detta för att främja tillväxten. Han blev lite halt direkt framförallt när han gick på hårt underlag. Hovisen var där 2 gånger och hittade inte något. HAn påstod att han ömmade efter skoningen. Veterinären var också där och hittade inget speciellt. Efter en vecka blev han blockhalt. Hovböld i sulan. Efter ytterligare veterinärbesök, vila och täta bandagebyte är han nu på bättringsväg.
Vet inte om ett annat agerande från min sida, dvs om jag varit mer påstridig, hade förändrat saken. Nu i efterhand säger hovisen att hästen kan ha haft skadan, tex stentramp, redan innan skoningen.
Hoppas din häst redan är bättre och att det inte blir några komplikationer. ;)

Huggit av tån kanske är lite grovt sagt men kapat av så att det blir platt därframme har han gjort... Men nu har han slutat ömma..

min häst hade lätt att bli ömfotad efter skoningen, men då hade hovisen slagit sömarna för långt in (hästen har väldigt dåliga hovväggar)... men, min nuvarande hovslagare har löst det bra och han säger att hästarna ska absolut inte vara ömma efter skoningen, utan då har man kapat för mycket på hoven lr liknande...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 430
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Freazer
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 026
Senast: Meglio
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka