Om du fick designa din drömhäst..

Min drömhäst är om jag kunde slå ihop två av mina hästar och få något precis mitt emellan! :angel:
Höjden borde bli ca 157, rejäl men rör sig lätt. Stor arbetsvilja och vill vara till lags, lugn, trygg, klok men busig och påhittig med glimten i ögat. Rödbrun precis som min lilla, något tecken i ansiktet, svarta ben, tjock man och svans.
 
Runt 150 cm i manken, gärna övervuxen ponny. Stabil valack med eget driv men som aldrig drar iväg. Trygg att vara själv både i stallet och att rida ut. Helt trafiksäker. Älskar att bli ompysslad och oproblematisk i all hantering. Inga krav på kapacitet, men gärna kunna kravla sig runt en hoppbana med låga hinder och kunna tuffa runt ett dressyrprogram. En riktig kompis :)

Det är verkligen drömmen. Dessvärre lyckas jag bara hitta stora halvknäppa halvblod att hålla på med :meh:, men den dagen det blir en egen häst ska det bli en fin och mysig liten häst, så lik beskrivningen ovan som möjligt.
 
Runt 150 cm i manken, gärna övervuxen ponny. Stabil valack med eget driv men som aldrig drar iväg. Trygg att vara själv både i stallet och att rida ut. Helt trafiksäker. Älskar att bli ompysslad och oproblematisk i all hantering. Inga krav på kapacitet, men gärna kunna kravla sig runt en hoppbana med låga hinder och kunna tuffa runt ett dressyrprogram. En riktig kompis :)
Precis en sån hade jag också velat ha MEN det ska vara en fjording :love:
 
Jag vill ha en stor warlanderhingst typ 170-175 i mankhöjd, gärna lite av den nättare sportmodellen, som är trevlig i huvudet men gärna få ha egna åsikter och mycket humor! Han ska vilja hoppa lite!
Har jag tur så blir min nästa drömhäst en avkomma från mitt sto! Tänker betäcka henne med en PRE eller en annan Warlander. Vi får väl se hur det artar sig ;) han får i vilket fall gärna ha någon vacker brun färg med svarta ben!

Annars vill jag ha en fuxvalack med fyra jämnhöga vita strumpor och bred bläs. Runt 170 hög, trygg men busig. Dressyrstammad med luftiga steg, men hoppar gärna någon gång ibland! :D
 
Min drömhäst är ett brunt sto (helst med sån där riktigt fin rödbrun färg!) med mycket vita tecken. Kanske bläs och vita ben. Sådär runt 1,55 - 1,62 hög beroende på modell. Dressyrig, med bra och gärna ganska stora gångarter, men inget överdrivet. Relativt känslig med mycket "driv", men ändå med alla fyra hovarna på marken (inget exploderande alltså). Under en period i forntiden nån gång hade jag hand om ett fullblodssto som var jättekul att rida. Hon var väldigt känslig och hade en hel massa motor, men man kunde ändå rida ut och busgaloppera i skogen utan att på något sätt riskera livet. En SÅN vill jag ha! :love:
 
Ett tyskt halvblod med hoppstam 170 cm ca, färg spelar ingen roll, men inte skäck (fast det är ingen större risk), perfect exteriör, mycket nerv och försiktig, riktigt bra teknik och vinnarskalle.
Ranghög men trygg med andra hästar. Frisk och sund. Gärna godkänd hingst ;)

Resten faller på plats.
 
Min drömhäst är ca 155-157 cm i mkh, gråskimmel med mörkare man och svans(finns kanske ett bättre ord för den färgen men men). Valack, grövre i typen, ungefär en lite grövre haflinger? Snäll, lugn och trygg till tusen, men kan ändå tända till ute i skogen eller på tävlingsbanan. Mao en helt vanlig jäkla häst med en fin färg :up: dock svårare att hitta än man kan tro...
 
Lätt sportmodell på ca 170 cm, fux med mycket vita tecken. Vaken, känslig och följsam med egen motor, utan att vara hispig eller explodera. Positiv inställning (samt hyfsad gång, talang och ridbarhet) till såväl dressyr, som hoppning och busgalopper i skogen. Gärna orädd och nyfiken på "konstiga" saker. Och så ska den gilla att pussas:love:
 
Jag vill egentligen att min gamla häst ska återuppstå, han var perfekt. :heart

Men annars så:
Arab/PRE (hispano), ca 165 cm, maffig men elegant och lätt, valack eller hingst, skimmel såklart, väldigt het och känslig men trygg och orädd, modig och ädel, extremt intelligent och klok. Talent för dressyr men ska även gilla att hoppa lite och galoppera i skogen. En häst jag kan göra allt med och ta med överallt utan att någonsin behöva oroa mig för att den ska bli rädd eller hitta på dumheter. En häst som är så känslig att den kan ridas med tanken.

Ja det var väl typ en beskrivning av min gamla häst det haha. :p
 
En kuse som ändrar storlek vore trevligt. Så när jag ska rida är det en nätt och händig 160cm häst. När min kille ska rida är det en biffig 180cm häst. :D

Utöver det ska den röra sig bra och hoppa trevligt, samtidigt som en nybörjare ska kunna hänga med. Plus att den ska växla mellan att vara bitchigt sto och sävlig valack. :angel:

Någon som fixar det åt mig? :up: :laugh:
 
Jag hoppas att jag odlar min i hagen.. Krallig d-ponny med resning och ett riktigt hyvens temperament. Sammetsögon. Svart eller gul i någon nyans. Med på allt!

Sen klappar hjärtat lite extra när jag hittar ston till salu efter His Highness..
 
Min drömhäst vore min fina Prinsessa som gick bort i höstas.

Sto, mörkbrun med oregelbunden stjärn och en vit bakkota.
170-Ish hög, utb msvc/lb
Det enda jag vill ändra är hennes ålder. Hon var 18, skulle gärna dra bort en 10 år sådär.

Min fina tjej!
 
En islandshäst. Black. Mycket man och svans - och eksemfri! Och utan spatt och fång ;)
Valack eller sto spelar ingen roll. Orädd, trygg, inte hitta på nåt för att skrämmas eller trilska. En trygg vän i vått och torrt. En som man kan ge sig ut i skogen på och sitta och vissla och tänka på annat och veta att det inte händer nåt, vad som än dyker upp utan förvarning.
 
Min drömhäst är ungefär enligt följande: Stor (170+) valack, långbent. Mycket uttryck och karaktär i ansiktet, gärna med konkav profil (romarnäsa), god hållbar exteriör med fördelaktig kroppsbyggnad för att ha lätt till samling och bärighet. Helsvart utan tecken, men färg är inte speciellt viktigt för min del, dock helst inte skimmel. Starka hårda hovar som klarar att vara barfota på alla underlag. Kroppsligt ska hästen helst svälja mycket ryttare då jag är väldigt lång, dvs det ska vara väl tilltagen massa i kroppen, men utan att man blir sittande på en öltunna där man måste specialbeställa sadlar för att inget normalt passar.

I övrigt ska det vara en häst som kan anses vara "bombsäker". Man ska kunna rida ut på trafikerade vägar, möta alla typer av fordon och objekt utan att hästen blir skrämd eller skärrad. Det ska vara en modig häst som vågar ta täten och kliva på utan att behöva draghjälp från verken en annan häst eller en person som går före. Utbildningsmässigt ska den vara utbildad minst LB/LB och även inkörd. Samtidigt som den är trygg och säker på foten ska den ändå ha bibehållen gnista och energi, den ska vara roligt att rida och den får inte kännas som en trött ridskolehäst.
 
Om du fick möjligheten att designa en eller flera drömhästar, hur hade din häst sett ut och varit? :)

Drömhästen har jag ju redan, PRE av mer barock typ ca 157cm i mkh skimmel som tror hon är skäck.
Sto men karaktär men alltid på bra humör, om än på lite väl bra humör ibland.
Trygg och stabil för diverse faror såsom älgar, tung trafik, tåg m.m. men kan ta en
omotiverad lufttur då och då och har inte alltid samma uppfattning som ryttaren
om tempot men kan egentligen rätt mycket. Snäll i all hantering (klippning går att diskutera...)
Grundutbildad inom AR, LC hoppning, debutant fälttävlan.

Men om jag skulle ha några mer så...

Haflinger
Sto 3-6 år
145-150, rejäl typ
orädd med motor
Taktmässiga gångarter
Antingen orörd eller inriden inom AR/klassiskt beroende på ålder

PRE
Sto 2-3år
Barock typ
Max 160 som färdig
Cremello eller Gulbrun
Bra temperament
Får gärna röra sig trevligt
Orörd

Den där Haflingern ligger väl kanske i en realistisk plan när drömhästen jag har blir lite äldre.

=)//Pink
 
Jag drömmar om et svart sto på 167-169, ädel och modern typ, 8-mässiga gångarter samt bra hoppteknik och kapacitet för minst 140-hoppning. Mycket framåtbjudning, kvick och elektrisk med bra arbetsvilja, men inte stressad eller tittig.

Hon måste såklart även ha en bra stam, och gärna redan haft ett föl som blivit riktigt bra. Ålder helst 6-8 år så att jag kan tävla i många år och senn avla på henne. :love:
 
En PRE-hingst av den gamla typen, barock-modell alltså, fast med lika bra gångarter som den moderna sport-typen. Guldmetallic, som Akhal-Teké, med jättelång och tjock man och svans. Och så ska den kunna tölta. Och kunna gå i riktig travar-trav! Det är ju en så underbar känsla att trava så j-la fort! Den ska ha massvis med energi och arbetsvilja, men ska självklart vara lätthanterlig och fullständigt orädd. Den ska ha bra hoppteknik, bjuda ordentligt på hinder utan att bli stark eller rusa emot eller efter. Självklart ska den även hoppa alla typer av fälttävlanshinder utan att tveka. Den ska komma springandes när man ropar på den och vara väldigt väluppfostrad, stå still där man ställer den även om det går förbi brunstiga ston tex. Den ska älska att bli borstad/kliad/pussad på, gilla att åka hästtransport, gilla att bada, bara rulla sig där det är torrt och rent så den inte blir lerig. Givetvis vara fullständigt frisk, alltid!
 
Alltså, den ska se ut som en grå (typ apelkastad) Warlanderhingst, men det ska vara ett sto.
Oxå ska den kunna hoppa hus och röra sig som Totilas, eller bättre.
Den ska göra allt jag säger, jag ska inte behöva träna in några kommandon, utan den ska förstå om jag säger piaff, hoppa den o det, gör en galopp piruett osv.
Den ska kunna stå i stallgången, och om jag säger till den att gå på transporten då, så ska den gå ut o kliva in i transporten, medans jag går och hämtar packningen i sadelkammaren.
Den ska helst kunna fodra sig själv och mocka oxå, samt åt dess stallkamrater som ju inte klarar det själva....
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 197
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp