Om du fick designa din drömhäst..

mollyphlox

Trådstartare
Om du fick möjligheten att designa en eller flera drömhästar, hur hade din häst sett ut och varit? :)

Min hade varit ett sto och en new forestponny. Färg hade inte spelat så stor roll. Rätt stor, kring 145-148 cm hög och modell grövre ponny utan att bli rasotypisk. Okomplicerad och snäll, en riktig allroundponny som man kan göra lite vad som helst med. Trygg att rida, en sån som lika gärna går ut på en promenad i skogen, är med på ett dressyrpass eller hoppar nån liten bana. Sen skulle hon gärna ha fått vara fin med bra exteriör så man hade kunnat vara med på utställningar och ta något föl. :)
 
Om du fick möjligheten att designa en eller flera drömhästar, hur hade din häst sett ut och varit? :)

Min hade varit ett sto och en new forestponny. Färg hade inte spelat så stor roll. Rätt stor, kring 145-148 cm hög och modell grövre ponny utan att bli rasotypisk. Okomplicerad och snäll, en riktig allroundponny som man kan göra lite vad som helst med. Trygg att rida, en sån som lika gärna går ut på en promenad i skogen, är med på ett dressyrpass eller hoppar nån liten bana. Sen skulle hon gärna ha fått vara fin med bra exteriör så man hade kunnat vara med på utställningar och ta något föl. :)


Han skulle vara brun med svart man och svans. 170 cm. Lite gubbgrinig och krävande till vardags. Stort huvud. Stabil och positiv, om det inte kommer förbi en kossa, eller nåt hästätande löv. Lite rund om gumpen. Bestämd. Bortskämd.

Han skulle vara precis som han är. :love: :rofl: :love:
 
Om du fick möjligheten att designa en eller flera drömhästar, hur hade din häst sett ut och varit? :)

Min hade varit ett sto och en new forestponny. Färg hade inte spelat så stor roll. Rätt stor, kring 145-148 cm hög och modell grövre ponny utan att bli rasotypisk. Okomplicerad och snäll, en riktig allroundponny som man kan göra lite vad som helst med. Trygg att rida, en sån som lika gärna går ut på en promenad i skogen, är med på ett dressyrpass eller hoppar nån liten bana. Sen skulle hon gärna ha fått vara fin med bra exteriör så man hade kunnat vara med på utställningar och ta något föl. :)
Svår fråga! Men det hade nog varit min häst förra ponny... En valack, 10 år, krävande vid ridning (:nailbiting:), korsning mellan svenskt halvblod och welshponny, extremt smart då han kan äta upp en hel höpåse som står utanför boxen, själv knäppa loss sig om man bundit fast honom och ägnar sig med att ta grannens saker, så fort det är nära titut-hålet (eller vad det heter) eller foderluckan.:laugh: En storhäst i princip, förutom mankhöjden. Känns som en storhäst när man rider honom, steget, ser ut som en... Allt... En kopia av mamma!:)

Och fux. Såklart. Visst, fuxar brukar vara lite... :banghead::rage:. Men de är väldigt speciella och personliga.:love:
 
Det här var svårt. Finns ju så mycket hästar jag skulle vilja ha :p

Men en ganska stor, gammaldags modell av shettis vore inte så dumt. Jag tänker mig en sån där som är med i reklamen på tvn. En Vinnie :love:
 
Om du fick möjligheten att designa en eller flera drömhästar, hur hade din häst sett ut och varit? :)

Min hade varit ett sto och en new forestponny. Färg hade inte spelat så stor roll. Rätt stor, kring 145-148 cm hög och modell grövre ponny utan att bli rasotypisk. Okomplicerad och snäll, en riktig allroundponny som man kan göra lite vad som helst med. Trygg att rida, en sån som lika gärna går ut på en promenad i skogen, är med på ett dressyrpass eller hoppar nån liten bana. Sen skulle hon gärna ha fått vara fin med bra exteriör så man hade kunnat vara med på utställningar och ta något föl. :)
Min drömhäst är en häst runt 150-160 cm (övervuxen connemara, jatack! :D) , lättriden och snäll men ändå pigg och framåt. Valack! Trafiksäker och trygg ute, ska gilla att hoppa också! :) Drömfärgen är gulbrun :love:
 
Min hade varit ett sto, ~165cm i mankhöjd. Isabell med bläs och fyra strumpor. Temperament och andra egenskaper skulle vara en mix av mina två nuvarande hästar: arbetsviljan och motorn från 5-åringen och rörelserna + lite av den egna tryggheten och självsäkerhet från 11-åringen.
 
Jag och raser..:angel:
Isf är väl American miniature horse drömmen då :p
jag äger redan min drömhäst, men jag har flera olika drömhästar. en av de andra drömhästarna ska vara apelkastad mörkgrå konstantskimmel. ca 175 hög med lockig man och svans. pigg och het att rida samt orädd. ytterligare en annan drömhäst ska vara Akhaal teke-ras. den ska vara guldmetallic-färgad och 170 cm hög. medelpigg i sitt temperament.
r: 95589"]Om du fick möjligheten att designa en eller flera drömhästar, hur hade din häst sett ut och varit? :)

Min hade varit ett sto och en new forestponny. Färg hade inte spelat så stor roll. Rätt stor, kring 145-148 cm hög och modell grövre ponny utan att bli rasotypisk. Okomplicerad och snäll, en riktig allroundponny som man kan göra lite vad som helst med. Trygg att rida, en sån som lika gärna går ut på en promenad i skogen, är med på ett dressyrpass eller hoppar nån liten bana. Sen skulle hon gärna ha fått vara fin med bra exteriör så man hade kunnat vara med på utställningar och ta något föl. :)[/QUO
 
Om du fick möjligheten att designa en eller flera drömhästar, hur hade din häst sett ut och varit? :)

Min hade varit ett sto och en new forestponny. Färg hade inte spelat så stor roll. Rätt stor, kring 145-148 cm hög och modell grövre ponny utan att bli rasotypisk. Okomplicerad och snäll, en riktig allroundponny som man kan göra lite vad som helst med. Trygg att rida, en sån som lika gärna går ut på en promenad i skogen, är med på ett dressyrpass eller hoppar nån liten bana. Sen skulle hon gärna ha fått vara fin med bra exteriör så man hade kunnat vara med på utställningar och ta något föl. :)

Min skulle vara den häst jag har nu (polskt arabsto) fast några cm större o med lite större gångarter. Så kanske hon skulle fått vara fux med ljus man o svans, i st f skimmel.

Annars är hon drömhästen redan som hon är :love::love:
 
Min drömhäst skulle vara en Warlander på ca 160 cm i mankhöjd. Självklart ett sto då jag vill kunna ta föl på henne :angel:

Hon ska vara guldigt ljusbrun med mörka ben och mörk mule med en jämn fin bläs och fyra vita strumpor.

Hon ska ha stora luftiga gångarter med plus för galoppen. Hon ska ha ett lugnt temperament. Hon ska ha eget flyt i ridningen men inte vara het. Absolut inte stark. Hon ska vara lättlärd och arbetsvillig utan olater men ska kunna busa till det ibland när det blir lite extra roligt :D
 
Jag skulle vilja ha en häst som jag kan göra det mesta med. Hopp, western, långritter, körning.. Samtidigt gillar jag utmaningen med gångartshästar. Den skulle ha lätt för trav/jog samtidigt som en bra tölt.
Samarbetsvillig, framåtanda/vilja men trygg i sig självt. Lätt att kunna åka med och vara själv.
En islänning eller rocky mountain om den har tölt, annars morgan eller welsh kat c/d. Inte över 150, helst mindre. Fux med flax, mörkfux, silver-eller gul-anlag, mycket tagel god exteriör och utstrålning.
Tjaa, bara att drömma vidare:love::D
 
Sto med bra dressyrstam, 172 cm, modern i typen och gul av något slag. Framåt, orädd och arbetsvillig i ridningen, men väldigt lugn, trygg och säker i all hantering.
 
Ett sto som är korsning engelsk fullblod och någon engelsk ponny ras, fullblodets känslighet, mod och vänlighet men med ponnyns intelligens och påhittighet.

Ca 160 cm och åt det kraftigare hållet, helst gulbrun men spelar ingen större roll bara det inte är för mycket vitt på hästen.
 
Hmm...

- Sto eller valack
- 148-160 cm i mkh
- Helst inte fux
- Utbildad MsvB dressyr och LC hoppning
- Framförallt trygg och stabil i hantering och ridning. Behöver väl inte vara en levande bulldoozer, men ska inte få sammanbrott bara av att gå ner till ridhuset, och klara att ridas ut med utan att stegra, skena och kasta sig. Samtidigt bör den ha lite motor i ridningen, så att man hellre får hålla tillbaka lite, än att behöva sitta och engagera i precis vartenda steg.
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 197
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp