Sv: Om bitande hund
Kanske läst det här?
"Schäfern är en av dom raser som sägs ligga i topp i statistiken över hundraser som biter människor när läkare på akutmottagningar tillfrågas. De sk. "Exteriörschäfrarna" är totalt sönderavlad och är svaga mentalt samtidigt som dom är bara avlade på "skärpa", dvs
aggressivitet och bitvillighet.
Schäfern är som sagt avlad på "skärpa" till skillnad från de så kallade "kamphundsraserna" som är avlade på "dådkraft" (mod) och där aggressiviteten mot människan är bortavlad. En schäfer till skillnad från en Amstaff (som är tjänstehund i många länder) är ingen och har aldrig varit någon familjehund. Det är och ska vara en tjänstehund som det var från början."
Hade varit intressant faktist över en RIKTIG statistik i Sverige. Jag har hört både Golden retriver och Schäfer,men det är ju bara vad man hört. Från tex USA ska det ju finnas mer "ärliga" listor,men det går ju inte att gämföra med hur det ser ut i Sverige,då vi (i de flesta fall,tack och lov) har annorlunda syn på hundarna här,och att vi faktist JOBBAR och promenerar med våra hundar.
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av Schäfer,eller ja,inte lika mycket som jag har av "kamphundsraser" iallafall,men har några bekanta som haft schäfer.
TS,ja vad som ligger bakom är förmodligen en väldigt stressad,rädd,och förvirrad hund som bägaren rann över för. Jag tycker det är jättetragiskt när något sån här händer,
Oavsett ras!!!!!!
Stackars lilla vovven...