Om bitande hund

Sv: Om bitande hund

Synd att dom inte nämnde vad det var för hund, bara av ren nyfikenhet.

Den måste ju haft något fel mentalt sätt om den ger sig på tre/fyra människor.

Fyra skadade av attackerande hund
LULEÅ. Fyra personer har förts till Sunderby sjukhus efter att ha attackerats av en hund på Hertsön.

Det var på lördagseftermiddagen som larm kom om att en hund av schäfertyp löpt amok och angripit ett flertal personer på Hertsön.

Fyra personer har förts med olika fordon till Sunderby sjukhus. Det är i skrivande stund oklart med vilka skador.

Hunden ska nu ha avlivats av polis.

Kuriren återkommer med fler uppgifter inom kort.

Ja det kan inte ha varit en normal/frisk hund. Fast sen är ju schäfern en ras som är avlad för att ha lätt att bita människor, och med tanke på att ägaren var en alkoholist/narkoman så är det kanske inte så märkligt ändå. Ägaren låg medvetslös när polisen kom, kraftigt påvrkad/berusad

Senast ändrad av en moderator:

Sådana här incidenter får verkligen fart på folk, läste ni kommentarerna?

Snutar är verkligen inte samma sak som en prickskytt, varför skulle de vara det?

Jag skulle tro att hunden kanske har försökt beskydda sin husse mot de som kom för nära när de i all välmening skulle hjälpa till. Alla människor kan inte läsa av hundar och de har kanske därför inte reagerat på de signaler som hunden givit dem.

Nej jag läste inte kommentarerna, orkar lixom inte, har skrivit om det [http://blandrashundar.ifokus.se/discussions/4ff87b8fd4ebea1a25002058-hund-angrep-fyra-personer-lulea]här[/url]
Jag får inte länken att fungera, det jag skrev i tråden var:

"Om en hund skjuts mellan ögonen springer den inte, den dör ganska omgående. Speciellt om det är på 15 cm´s håll.

Att en hund försvarar sin ägare som ligger/är skadad/medvetslös är ingen nyhet direkt. fråga vilken ambulansförare som helst.

Att medels pistol avliva en springande hund klarar nog få av, inklusive värdsmästare på pistolskytte.

Hade polisen sett till att det var erfarna hundförare som kom till platsen hade nog utgången blivit annorlunda."

En hund som löper amok är nog inte tillräckligt stor nödsituation + det tar förmodligen längre tid för en som inte är i tjänst att komma till platsen.

Jag skulle tro att hunden kanske har försökt beskydda sin husse mot de som kom för nära när de i all välmening skulle hjälpa till. Alla människor kan inte läsa av hundar och de har kanske därför inte reagerat på de signaler som hunden givit dem.

Så tror jag också...

Ursäkta men va?

Kanske läst det här?

"Schäfern är en av dom raser som sägs ligga i topp i statistiken över hundraser som biter människor när läkare på akutmottagningar tillfrågas. De sk. "Exteriörschäfrarna" är totalt sönderavlad och är svaga mentalt samtidigt som dom är bara avlade på "skärpa", dvs aggressivitet och bitvillighet.

Schäfern är som sagt avlad på "skärpa" till skillnad från de så kallade "kamphundsraserna" som är avlade på "dådkraft" (mod) och där aggressiviteten mot människan är bortavlad. En schäfer till skillnad från en Amstaff (som är tjänstehund i många länder) är ingen och har aldrig varit någon familjehund. Det är och ska vara en tjänstehund som det var från början."

Hade varit intressant faktist över en RIKTIG statistik i Sverige. Jag har hört både Golden retriver och Schäfer,men det är ju bara vad man hört. Från tex USA ska det ju finnas mer "ärliga" listor,men det går ju inte att gämföra med hur det ser ut i Sverige,då vi (i de flesta fall,tack och lov) har annorlunda syn på hundarna här,och att vi faktist JOBBAR och promenerar med våra hundar.

Nu har jag ingen direkt erfarenhet av Schäfer,eller ja,inte lika mycket som jag har av "kamphundsraser" iallafall,men har några bekanta som haft schäfer.

TS,ja vad som ligger bakom är förmodligen en väldigt stressad,rädd,och förvirrad hund som bägaren rann över för. Jag tycker det är jättetragiskt när något sån här händer, Oavsett ras!!!!!!

Stackars lilla vovven...

Men vad är det för text du citerar? Det finns ju ingen källa och det är rent dravel? Är det klippt ur nåt forum, alltså någons privata åsikt?
Schäfern är för övrigt en vallhund från början och således väldigt förig och samarbetsvillig mot människor. Man avlar inte en schäfer på skärpa allena, och de biter inte folk i armarna för att de är aggressiva utan för att man har tränat in det, som en lek.

Ja,du svarade ju "ursäkta,men va?" på Hast-hund´s inlägg att schäfern är avlad för att lätt bita,varpå jag skrev att h*n kanske läst denna text,osv.

Skulle nog lagt en ":grin:" efter,för det är som sagt inte MIN åsikt,och jag tyckte att hela inlägget var BS och jättekonstigt.... Och dravel är precis vad det är,ja!

Var en blogg (därför jag ej kunnat länka) skriven av en som läst en artikel om en tre-åring som vart attackerad av en schäfer under något Schäfer SM. (???)

Lynnesfel i botten iaf.
Sen kan det vara fel matte/husse ovanpå det.
Svårt att spekulera men en hund med starkt psyke har "långt" till att göra detta även om den blir triggad

Vad menar du med att schäfern är avlad att lätt bita människor?
Schäfern är en vallhund!! Den har vaktinstinkt men det betyder inte att den är avlad att lätt bita människor

Ja är det i en sådan situation att hunden tror att matte/husse är i fara så tänk i hundperspektiv.
Kan tänka mig att vår schäfer skulle kunna bita i en extrem situation där hennes flock hotas. Det har med skyddandet av flocken att göra och inte att hon är bitbenägen för att hon är schäfer. Självklart är det dock skillnad på raser, låt oss inte sticka under stol med det. Har svårt att tro att vår skotska hjorthund vi hade någonsin hade agerat på samma vis. Sen kan man inte med säkerhet veta hur en hund reagerar i en situation...

Jag tror det kan hända med vilken hund som helst, om ägaren svimmat av och hunden känner sig ansvarig att skydda ägaren i den konstiga situation som uppstod.

Samma sak hände ju för bara några månader sedan med en hundägare som fått epilepsi-anfall och ramlat ihop. Den hunden bet också folk som skulle fram och hjälpa.

Antagligen vet ingen av oss hur våra hundar egentligen skulle reagera i liknande situation, förrän vi varit med om det.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 150
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 122
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka