om betyg, hur funkar det?

Det är väl upp till läraren. Finns det möjlighet är det ju bra att ha så mycket simning som möjligt. Enligt mig är simningen och säkerhet vid vattnet det absolut viktigaste som utförs inom idrott och hälsa. Där handlar det om att rädda liv och att barnen ska bli simkunniga så drunkningsstatistiken inte ökar. Många föräldrar (säger inte att du är en av dem) verkar så avigt inställda till simningen, för att deras barn uttrycker obehag på olika sätt inför den. Jag förstår att simningen kan vara jobbig både psykiskt och fysiskt, men att lära sig simma är otroligt viktigt. Sen kan man försöka lösa saker bättre på olika sätt, exempelvis genom bra omklädningsrum, mindre grupper vid simningen, att erbjuda simning utomhus osv. Ditt barn verkar ju inte ha något problem att simma, och kanske simmar ni mycket utomhus under sommaren osv, men jag lovar att det finns massor med föräldrar som inte verkar bry sig om att deras barn inte kan simma 200 meter, enbart för att barnen ska slippa obehag. Jag blir lite rädd när jag ser vissa ungdomar simma idag, alldeles för många har svårt att ta sig runt 8 längder utan att vila.
Det är inte upp till läraren utan det brukar vara upp till kommunen att avgöra hur mycket tid barnen får i simhallen. Vi slogs som dårar mot kommunen för att våra barn skulle ha rätt att följa med och simma par gånger per termin. Hela grejen var helt absurd, åk 2 har simundervisning, alltså gick det en buss varje måndag med åk 2, i och med att klasserna är små så fick ytterligare en klass plats och kunde på så sätt med rullande schema så kunde alla andra klasser få simma par gånger per termin. Men så bestämde sig kommunen för att det inte fick åka med någon mer klass, vi hade ju tillgång till skogen så vi skulle inte klaga... :banghead: Många skrivelser och uppvaktande av politiker senare så får barnen åter igen åka med och simma par gånger per termin, det är bra med val år ibland... :up:

Sen finns det vissa problem med stolpskott inom simundervisningen... Sonen gick på simskola i flera omgångar och tog silverfisken sommaren innan åk 2, när han började åk 2 och simundervisning så hände det något och sonen kunde inte längre simma, alls... Det tog mig hela sommaren att få honom trygg i vattnet igen och när den här terminen började så har han haft en egen simlärare och nu har han tagit järnmärket! Den tidigare simläraren anser fortfarande att han inte har gjort något fel och ser ingen anledning att fundera på sitt sätt att lära ut... I en grupp på 13 elever lyckades han få hälften att bli godkända och flera av dem tävlingssimmade redan innan han började undervisa...:crazy:

Kan det inte gå att lösa genom att ni filmar henne, antingen i grannkommunens simhall eller utomhus, när hon simmar motsvarande för vad hon behöver kunna för att bli betygsatt?

Vi har varje år flera elever som av diverse olika anledningar inte har visat upp sin simkunnighet vid ett visst tillfälle för en viss idrottslärare. Inget konstigt, och inga problem. Beroende på anledningen så löser vi sedan detta på olika sätt, som t ex genom att låta en simlärare skriva ett intyg. Vi har inte haft någon elev som låtit filma sig ännu, men det låter ju annars som ett smart och smidigt sätt!

Mvh 7-9-läraren

jag kan inte idrottens kursplan eller lunskapskrav men det borde ju räcka med att visa en gång att man kan sagda krav. Gissar att de ibte ska bedöma snabbheten son skulle kunna öka med tiden. Det är ju förmågor man ska bedöma och om de har simförmåga så lär den ju inte försvinna.

Det är inte upp till läraren utan det brukar vara upp till kommunen att avgöra hur mycket tid barnen får i simhallen. Vi slogs som dårar mot kommunen för att våra barn skulle ha rätt att följa med och simma par gånger per termin. Hela grejen var helt absurd, åk 2 har simundervisning, alltså gick det en buss varje måndag med åk 2, i och med att klasserna är små så fick ytterligare en klass plats och kunde på så sätt med rullande schema så kunde alla andra klasser få simma par gånger per termin. Men så bestämde sig kommunen för att det inte fick åka med någon mer klass, vi hade ju tillgång till skogen så vi skulle inte klaga... :banghead: Många skrivelser och uppvaktande av politiker senare så får barnen åter igen åka med och simma par gånger per termin, det är bra med val år ibland... :up:

Sen finns det vissa problem med stolpskott inom simundervisningen... Sonen gick på simskola i flera omgångar och tog silverfisken sommaren innan åk 2, när han började åk 2 och simundervisning så hände det något och sonen kunde inte längre simma, alls... Det tog mig hela sommaren att få honom trygg i vattnet igen och när den här terminen började så har han haft en egen simlärare och nu har han tagit järnmärket! Den tidigare simläraren anser fortfarande att han inte har gjort något fel och ser ingen anledning att fundera på sitt sätt att lära ut... I en grupp på 13 elever lyckades han få hälften att bli godkända och flera av dem tävlingssimmade redan innan han började undervisa...:crazy:

Jag menade att det är upp till läraren att avgöra huruvida det räcker med att visa simkunnighet och livräddning en gång eller om hen vill göra det med jämna mellanrum. Jo, det är helt sinnessjukt att lärare ska behöva slåss med näbbar och klor för att eleverna ska kunna utföra det de har rätt till och måste enligt kursplaner.

Tycker det finns mycket stolpskott som är idrottslärare överhuvudtaget, så mycket skit jag hört under mina praktiker, det är helt sjukt. Allt från uppenbart ätstörda lärare som kommenterar sina elevers kroppar till fd. fotbollsspelare som bara vill köra spökboll varje lektion. Man blir mörkrädd.

Tycker det finns mycket stolpskott som är idrottslärare överhuvudtaget, så mycket skit jag hört under mina praktiker, det är helt sjukt. Allt från uppenbart ätstörda lärare som kommenterar sina elevers kroppar till fd. fotbollsspelare som bara vill köra spökboll varje lektion. Man blir mörkrädd.
Detta är ett sidospår som är värt att kommentera.
Men skolidrottens kvalite är oerhört varierande och det är väl inte alldeles ovanligt att just idrottsläraren är någon som kanske tränar lite på egen hand men inte på något sätt är behörig. Jag har en hel del synpunkter på vår nuvarande idrottslärare, för att ta ett exempel. Det är en fritidspedagog, som först nu när det ska sättas betyg i 6an har tvingats att gå en kompletterande utbildning för att vara behörig att sätta betyg. Våra barn tränar ju friidrott, så vi har ju rätt bra koll på hur man gör där. Och det som lärs ut på skolan är i flera fall rent felaktigt. Det är så himla tråkigt...

Detta är ett sidospår som är värt att kommentera.
Men skolidrottens kvalite är oerhört varierande och det är väl inte alldeles ovanligt att just idrottsläraren är någon som kanske tränar lite på egen hand men inte på något sätt är behörig. Jag har en hel del synpunkter på vår nuvarande idrottslärare, för att ta ett exempel. Det är en fritidspedagog, som först nu när det ska sättas betyg i 6an har tvingats att gå en kompletterande utbildning för att vara behörig att sätta betyg. Våra barn tränar ju friidrott, så vi har ju rätt bra koll på hur man gör där. Och det som lärs ut på skolan är i flera fall rent felaktigt. Det är så himla tråkigt...

Tja, med de förutsättningar och den lön som ges så lär det inte bli lättare att hitta behöriga idrotts(mm)lärare. Toppstudenterna väljer ju andra yrken och skolor har fått köra nödlösningar för att över huvud taget ge eleverna lärarledda lektioner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka