om betyg, hur funkar det?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ett barn som verkar vara känslig för miljön i simhallen. Hon har lite ansträngningsastma vid vanlig träning och i simhallen upplever hon det väldigt jobbigt att andas.
Hon går än så länge i mellanstadiet och hon har gjort de moment som är obligatoriska nu, så jag har diskuterat med idrottsläraren om att hon ska slippa följa med till simhallen de följande gångerna det här läsåret - och det var inget problem. Men idrottsläraren blev mer fundersam över hur det ska bli i framtiden, när de börjar på högstadiet och svårare moment måste klaras för att få godkänt betyg.

Så, nu undrar jag hur det kan tänkas fungera i högstadiet?
Nuvarande idrottslärare tyckte att vi kanske borde fixa ett läkarintyg, problemet är ju bara att allergitest på dottern inte visar något, så vad ska läkaren intyga? Ska läkaren följa med till simhallen så att vi får visa där hur hon reagerar?
OM projektet med läkarintyg inte funkar, tror ni (eller kanske vet?) att det skulle vara möjligt att genomföra de obligatoriska momenten utomhus på nån simskola eller nåt och få nåt intyg på det från någon simlärare? Eller kanske att göra det i någon annan simhall? (det verkar nämligen som att problemet är mindre i grannkommunens simhall...).
Eller måste man tvinga barnet att genomföra momenten i "rätt" simhall, trots andningssvårigheter?

Är det i bassängen eller överallt? Jag får alltid tungt att andas då jag simmar. Jag upplever att vattnet trycker på lungorna. (Är gammal astmatiker, numera så gott som frisk).

Har hon alltså astma? Det borde ju gå att utreda hos astmaläkare, och samtidigt få intyg ifall läkaren är av den åsikten att det inte är bra att simma.

Tar hon medicin? Kanske hon är helt symtomfri ifall hon tar t.ex. Ventoline innan?

Om hon går till en astmaläkare och har diagnosticerad ansträngningsastma så borde det ju inte vara några konstigheter att få ett sjukintyg. Men det går säkert bra att göra obligatoriska moment på annan plats med exempelvis en simlärare närvarande.

Har en vän som slapp idrotten på gymnasiet pga att han inte kunde springa efter en olycka. Han fick godkänt ändå.

Hon går inte hos någon astmaläkare och ett "vanligt" astmatest säger att hon inte har astma (eller rättare sagt, det gjordes ett sånt test för några år sedan och då visade det inget). Men hon får rejäl andnöd vid tuffare ansträngning och har fått medicin för det, enbart på beskrivning av symptomen.

Om hon går till en astmaläkare och har diagnosticerad ansträngningsastma så borde det ju inte vara några konstigheter att få ett sjukintyg. Men det går säkert bra att göra obligatoriska moment på annan plats med exempelvis en simlärare närvarande.

Har en vän som slapp idrotten på gymnasiet pga att han inte kunde springa efter en olycka. Han fick godkänt ändå.

Om hon har astma (så som samtliga av våra elitsimmare påstås ha) finns det medicin att tillgå för att kunna simma i basäng med klor, med andra ord inget att fritas/sjukskrivas för.

Vi hade en tjej i min gymnasieklass som slapp simningen av religösa skäl, kanske var varan idrottslärare ovanligt snäll men han litade pa att hon skulle klara momenten och gick pa presentationen i övrig idrott när han satte betygen.

Det går ju att "pysa" vissa kunskapsdelar om man inte har förutsättningar att klara det. Tex en blind kan inte orientera eller autist samarbeta. Knasiga exempel... Men det är snårigt. Alltså man ska kunna få betyg om det s a s är omöjligt att klara vissa delar.

Tror det kan fungera med intyg från annan simlärare eller dylikt (om hon kan utföra obligatoriska moment på annan plats). Vi hade ett sådant "fall" i vår skola, visserligen mellanstadiet, och det gick bra.

Om det fungerar i andra simhallar så ska det fungera med att få intyg från en simlärare att hon kan utföra de olika momenten. Men ni kommer antagligen att få ta upp det till diskussion även med läraren på högstadiet.
Prata även med läkaren om hon inte kan ta medicin i simhallen, det borde fungera även där och då kan hon ju vara med som vanligt. Om astmamedicinen inte hjälper så är det bra att utreda vad som är felet.

Är det jobbigt att andas för henne så fort hon kommer in i simhallen eller är det när hon kommer ner i vattnet? Jag har astma och är även väldigt känslig för lukter/ångor. I vissa simhallar kan jag inte sitta i bubbelpoolen utan att ögonen börjar svida och rinna ordentligt, det blir även jobbigt att andas. Jag gissar att det beror på att vattnet där är tyngre klorerat än på andra ställen för jag får inte besvär överallt.

Jag tror kanske att läkare och skola måste jobba tillsammans här. Hon behöver utredas vidare för sina andningsproblem och få intyg på att hon reagerar i vissa situationer. Sedan behöver skolan gå med på att hon kan utföra momenten i en annan lokal under uppsikt av en badvakt eller liknande som kan skriva intyg.

I bästa fall kan det räcka med någon sorts intyg på att hon har astma (om läkaren kan skriva ut medicin utan "bevis" borde hen ju kunna skriva ett intyg till läraren också) och/eller att idrottsläraren ser hur hon mår i simhallen eller vid hårdare ansträngning.

Jag slapp simningen under hela högstadiet och gymnasiet och fick trots det högsta betyg i idrott (nöj er inte med godkänt om hon slipper, hon ska kunna få högre betyg i idrott ändå!), efter att ha visat lärare och rektor paragraferna i skollagen där det stod att det var ok. Mitt skäl var en sjukdom som gjorde att jag fick väldigt ont av att simma. Jag visade faktiskt inga läkarintyg alls, trots att det inte var ett synligt handikapp.

Till sist: om man har klorallergi ska man kunna utföra momenten utomhus i sjön under vår/sommar, om jag inte minns fel. Har dock inte kollat på allt det här sedan jag gick i gymnasiet, så det var ju några år sedan.

Jag tycker det är intressant att man funderar på intyg för att slippa, istället för att försöka hitta orsak bakom samt lösning till att få det att fungera.

Jag tycker det är intressant att man funderar på intyg för att slippa, istället för att försöka hitta orsak bakom samt lösning till att få det att fungera.
Om den kommentaren var till mig så var det nuvarande idrottslärare som sa att vi måste ha ett intyg.
Min fråga var om det gick att lösa på annat sätt, t.ex genom ett intyg från simlärare som sett barnet utföra momenten utomhus eller i en annan simhall där barnet inte mår riktigt lika dåligt.
Om den bakomliggande orsaken är att barnet inte mår bra av att vistas i simhallen, där det garanterat finns klorångor i luften, så kan jag tycka att barnet inte ska behöva vistas just där. Barnet ska ju inte behöva riskera sin hälsa för att klara målen i skolidrotten, då är man ju liksom ute på hal is...

Om hon har astma (så som samtliga av våra elitsimmare påstås ha) finns det medicin att tillgå för att kunna simma i basäng med klor, med andra ord inget att fritas/sjukskrivas för.
Fast, OM det nu är så att det är det klorerade vattnet i simhallen som orsakar besvären, så är jag inte säker på att jag tycker att det är okej att en skolelev ska behöva medicinera enbart för att det finns ett tvång att vissa moment ska genomföras, om det är så att det måste genomföras i just den aktuella simhallen. Det är därför jag frågar efter om det är möjligt med alternativa lösningar.
Sen, om elitsimmare väljer att simma trots besvär, så är det deras eget val. Men barn i skolidrotten har inte möjlighet att välja.

Är det jobbigt att andas för henne så fort hon kommer in i simhallen eller är det när hon kommer ner i vattnet? Jag har astma och är även väldigt känslig för lukter/ångor. I vissa simhallar kan jag inte sitta i bubbelpoolen utan att ögonen börjar svida och rinna ordentligt, det blir även jobbigt att andas. Jag gissar att det beror på att vattnet där är tyngre klorerat än på andra ställen för jag får inte besvär överallt.

Jag tror kanske att läkare och skola måste jobba tillsammans här. Hon behöver utredas vidare för sina andningsproblem och få intyg på att hon reagerar i vissa situationer. Sedan behöver skolan gå med på att hon kan utföra momenten i en annan lokal under uppsikt av en badvakt eller liknande som kan skriva intyg.
Vi har inte pratat så ingående om exakt när det blir jobbigt för henne, men främst när hon simmar tror jag. Och ja, jag tror på teorin om olika klorering, framförallt eftersom det verkar som att hon inte far lika illa i grannkommunens simhall.

Jag tycker ändå att ni ska ta er till läkare för undersökning. Säger läkaren att det är kloren som orsakar någon form av allergi så måste ju barnet få ett intyg. Annars kanske det går att medicinera.

Detta var dock intressant läsning @ameo!

På de skolor jag har varit på har de haft simning utomhus en gång per termin för att kunna stämma av med de allergiska eleverna. Kanske kan du föreslå något sådant för läraren?

Sen är det ju så att simning är en av de stora delarna i högstadieidrotten, och en av de saker som väger tungt för betygssättning. Elever ska uppvisa att de kan simma 200 meter varav 50 meter ryggsim, samt kunna hantera nödsituationer vid vatten såsom livräddning, kasta boj och liknande. En bra lärare kan dock stämma av detta under uppsamlande lektion utomhus, som sker en gång per termin. Det är ju inga fantastiska krav liksom. Men dessa måste uppfyllas för att kunna få betyg alls i idrott och hälsa, om man inte har väldigt goda skäl att kunna pysa dessa betygskriterier.

Jag tycker ändå att ni ska ta er till läkare för undersökning.
Det är fler saker som ska utredas på detta barn, bland annat en begynnande födoämnesöverkänslighet. Så jodå, vi kommer gå till läkare. Det är dock inget akut som måste göras idag...

tack för länken
då finns det i alla fall en logik i att det är mest besvär när hon simmar...

Det ska räcka att man kan visa att barnet har kunskaperna på något sätt. Kan du visa på att ditt barn kan simma ute så ska det räcka. Sen är frågan hur det ska gå till rent praktiskt.

På de skolor jag har varit på har de haft simning utomhus en gång per termin för att kunna stämma av med de allergiska eleverna. Kanske kan du föreslå något sådant för läraren?

Sen är det ju så att simning är en av de stora delarna i högstadieidrotten, och en av de saker som väger tungt för betygssättning. Elever ska uppvisa att de kan simma 200 meter varav 50 meter ryggsim, samt kunna hantera nödsituationer vid vatten såsom livräddning, kasta boj och liknande. En bra lärare kan dock stämma av detta under uppsamlande lektion utomhus, som sker en gång per termin. Det är ju inga fantastiska krav liksom. Men dessa måste uppfyllas för att kunna få betyg alls i idrott och hälsa, om man inte har väldigt goda skäl att kunna pysa dessa betygskriterier.
Jag har aldrig hört talas om simning utomhus på skolorna här i närheten, men det var ju just något sådant jag funderade över.
Barnet går i femman nu och det är alltså ett bra tag kvar till högstadiet, där detta blir aktuellt. Frågan är väl bara om de måste visa detta varje termin, eller om det räcker att de visat det i 7an - kan de då, så lär de ju kunna sen också...
Hon har för övrigt klarat simprovet i flera år, det är först nu hon fått andningsbesvären.

Jag har aldrig hört talas om simning utomhus på skolorna här i närheten, men det var ju just något sådant jag funderade över.
Barnet går i femman nu och det är alltså ett bra tag kvar till högstadiet, där detta blir aktuellt. Frågan är väl bara om de måste visa detta varje termin, eller om det räcker att de visat det i 7an - kan de då, så lär de ju kunna sen också...
Hon har för övrigt klarat simprovet i flera år, det är först nu hon fått andningsbesvären.

Det är väl upp till läraren. Finns det möjlighet är det ju bra att ha så mycket simning som möjligt. Enligt mig är simningen och säkerhet vid vattnet det absolut viktigaste som utförs inom idrott och hälsa. Där handlar det om att rädda liv och att barnen ska bli simkunniga så drunkningsstatistiken inte ökar. Många föräldrar (säger inte att du är en av dem) verkar så avigt inställda till simningen, för att deras barn uttrycker obehag på olika sätt inför den. Jag förstår att simningen kan vara jobbig både psykiskt och fysiskt, men att lära sig simma är otroligt viktigt. Sen kan man försöka lösa saker bättre på olika sätt, exempelvis genom bra omklädningsrum, mindre grupper vid simningen, att erbjuda simning utomhus osv. Ditt barn verkar ju inte ha något problem att simma, och kanske simmar ni mycket utomhus under sommaren osv, men jag lovar att det finns massor med föräldrar som inte verkar bry sig om att deras barn inte kan simma 200 meter, enbart för att barnen ska slippa obehag. Jag blir lite rädd när jag ser vissa ungdomar simma idag, alldeles för många har svårt att ta sig runt 8 längder utan att vila.

Det är väl upp till läraren. Finns det möjlighet är det ju bra att ha så mycket simning som möjligt. Enligt mig är simningen och säkerhet vid vattnet det absolut viktigaste som utförs inom idrott och hälsa. Där handlar det om att rädda liv och att barnen ska bli simkunniga så drunkningsstatistiken inte ökar. Många föräldrar (säger inte att du är en av dem) verkar så avigt inställda till simningen, för att deras barn uttrycker obehag på olika sätt inför den. Jag förstår att simningen kan vara jobbig både psykiskt och fysiskt, men att lära sig simma är otroligt viktigt. Sen kan man försöka lösa saker bättre på olika sätt, exempelvis genom bra omklädningsrum, mindre grupper vid simningen, att erbjuda simning utomhus osv. Ditt barn verkar ju inte ha något problem att simma, och kanske simmar ni mycket utomhus under sommaren osv, men jag lovar att det finns massor med föräldrar som inte verkar bry sig om att deras barn inte kan simma 200 meter, enbart för att barnen ska slippa obehag. Jag blir lite rädd när jag ser vissa ungdomar simma idag, alldeles för många har svårt att ta sig runt 8 längder utan att vila.
Nej, jag är verkligen inte rädd för att se till att ungarna simmar. Våra barn har gått på baby- och småbarnssim för att få vattenvana redan från början och de gick på sommarsimskola för några år sedan just för att se till att de verkligen kan simma. Det aktuella barnet simmade redan då betydligt mer än det som krävs från skolhåll. (för övrigt ansåg simläraren som skolan använde sig av att ungen inte kunde simma alls, då. Det var därför vi valde sommarsimskolan. Och redan andra dagen simmade hon 100 m - hon som inte kunde simma alls.... GAAAHHH!!!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka