Om benskydd

C

Connemara_Lover

Hmm, jag har funderat lite... Min mamma är väldigt svår att övertala med att köpa grejer till hästen :angel: Eller asså, hon gör ju det självklart om man behöver det men just nu är det ganska mycket grejer vi behöver ha så det är bäst att ligga lågt... Nu efter så kom jag på att vi behöver skydd till terrängen i fälttävlan som går runt och skyddar hela vägen, men jag kom på värsta bariga idén! Vad tror ni om att linda benen först och sen sätta på senskydd över? Då kan ju inte lindorna lossna... Jag tävlar bara i debutant-lätt klasser för ponny så jag behöver inte ha värsta utrustningen till min ponny, vad jag tycker iaf...

¨Det kan nog funka, men testa det Innan du tävlar, tex ha det när du rider ut i skogen, men tänk på att linda rätt ;)

Ok, ja det ska jag göra!

Hmm, hur anser ni hur man gör när man lindar rätt? Asså, jag kan och brukar linda men det brukar finnas olika åsikter om hur man ska och kan göra :p

Det är väll inte det mest ultimata..lindor är inte gjorda för att ridas med i vatten, då de blir blöta tappar de formen helt..halkar ner, o så är olyckan framme. om inte annat blir det väldigt klumpigt för hästen.

Däremot kan du lägga en vanlig padd under om du tex har öppna framskydd (en padd som inte suger åt sig vatten alltså...) men det finns hyffasde skydd till bra priser.. själv hittade jag heltäckande framskydd till halvapriset häromdan..leta så hittar du!

Om du ska linda så använd klisterlindor (typ sådana djursjukhus använder) för de tar inte upp vatten och kasar inte. :idea:

Ok, dem här klisterlindorna, vart får man tag på dem? Verkar ju väldigt smart :idea:

"Wet-rap" dvs klisterlindor går att få ta på i stort sett överallt, Eko, Hööks o andra ridsportbutiker, finns både orginal och kopior!

men tänk på att du fortfarande måste ha en padd under, helst då en som inte suger åt sig vatten!

Ok, jag får kolla på dem. Jag provade och trixa lite med benskydden idag och hans lindor var lite för tjocka ör att få plats under senskydden... Men det blir väl ganska knepigt att hitta bra saker.

Hmm ok... Det kanske blir så att vi måste köpa skydd, funkar kanske inte så jätte bra med lindorna. Men jag tycker inte att det är sån brådska nu när jag bara tävlar debutant och lätt klasser, lr hur? Använder boots, senskydd och bakstrykkappor på honom...

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
745
Senast: Solvira
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama