Om att söka stöd på bettet/i handen!

L

Lord Owen

Vad finns det för orsaker (de vanligaste) till att en häst inte vill söka stöd i handen? Och vad kan man göra åt det, så att hästen börjar söka stöd? Ponera då att hästen är kollad i munnen och konstaterad problemfri. Vill inte ha inlägg om tandläkare och ditten och dattan, vill veta vad man kan göra inom ridningen för att hästen ska våga ta stöd på bettet och i handen! :banana:

Sv: Om att söka stöd på bettet/i handen!

Söker inte hästen stöd i någon av händerna? Är den ojämn på bettet?
Rid mkt övergångar och var noga med att ha en stilla hand och inbjud till stöd. Sitt inte och tänk "bakåt" när du rider utan rid framåt mot handen hela tiden.

om bettet passar i hästens mun och hästen inte har några problem med sin mun är det ryttarens hand det är fel på. ?

Hästen: ärlig aktivitet optimalt anpassad för uppgiften, samtidigt som den är avspänd och rörlig.
Ryttaren: Följsam sits som absorberar och vidarebefordrar (riktar) hästens energi bakifrån fram. Händernas följsamhet mkt viktig. Ryttaren bör således vara avslappnad med enbart grundtonus om möjligt, samt centrerad så att alla kroppspositioner utgår från ryttarens mittpunkt. Kroppskoordination och rörliga leder. Följ hästen genom att alltid sitta "mitt över", hitta din balans, hästens balans och er gemensamma balans. Lycka till! :)

trivs hästen med bettet osv brukar det vara ryttarens hand som e problemet eller att ryttaren inte rider fram till handen

dressyrtant skrev:
Hästen: ärlig aktivitet optimalt anpassad för uppgiften, samtidigt som den är avspänd och rörlig.
Ryttaren: Följsam sits som absorberar och vidarebefordrar (riktar) hästens energi bakifrån fram. Händernas följsamhet mkt viktig. Ryttaren bör således vara avslappnad med enbart grundtonus om möjligt, samt centrerad så att alla kroppspositioner utgår från ryttarens mittpunkt. Kroppskoordination och rörliga leder. Följ hästen genom att alltid sitta "mitt över", hitta din balans, hästens balans och er gemensamma balans. Lycka till! :)

:bow: :bow: :bow:

MYCKET bra svar! :)

Marcolio skrev:
Söker inte hästen stöd i någon av händerna? Är den ojämn på bettet?
Rid mkt övergångar och var noga med att ha en stilla hand och inbjud till stöd. Sitt inte och tänk "bakåt" när du rider utan rid framåt mot handen hela tiden.

Just trådexemplet handlar inte om någon häst jag rider. Bara en genrell undran. ;)

Senast ändrad av en moderator:

dressyrtant skrev:

Ja, nu är ju tråden bara ett extremt exempel. Min egen söker sig inte riktigt ner men han ska kollas i munnen och efter det ska jag testa de tränare du tipsade mig om. :D Så mina egna problem hoppas jag ska lösas. Han trivs inte med några bett, blir repos och märken på allt, han trivs inte.

Hoppas du kan komma och titta på mitt underverk någon gång! :p

Xenox skrev:
om bettet passar i hästens mun och hästen inte har några problem med sin mun är det ryttarens hand det är fel på. ?

Ja, det borde ju vara det mest rimliga. Och hur ändrar man egentligen handen till det bättre?

Lord Owen skrev:
Ja, nu är ju tråden bara ett extremt exempel. Min egen söker sig inte riktigt ner men han ska kollas i munnen och efter det ska jag testa de tränare du tipsade mig om. :D Så mina egna problem hoppas jag ska lösas. Han trivs inte med några bett, blir repos och märken på allt, han trivs inte.

Hoppas du kan komma och titta på mitt underverk någon gång! :p
Det ser jag fram emot! Texten jag skrev in gäller vilka problem du än har... Det är en mycket generell beskrivning av hur jag tycker ridningen ska vara, stoppa ner den i skattkistan! ;) :)

dressyrtant skrev:
Det ser jag fram emot! Texten jag skrev in gäller vilka problem du än har... Det är en mycket generell beskrivning av hur jag tycker ridningen ska vara, stoppa ner den i skattkistan! ;) :)

Redan gjort! ;) Ser också fram emot det! :D

Men egentligen, hur VET man att man har hård eller mjuk hand eller annat? Tycker det verkar himla komplicerat det där. Jag menar, extrema fall åt ena eller andra hållet ser man ju...men.. :crazy:

Lord Owen skrev:
Redan gjort! ;) Ser också fram emot det! :D

Men egentligen, hur VET man att man har hård eller mjuk hand eller annat? Tycker det verkar himla komplicerat det där. Jag menar, extrema fall åt ena eller andra hållet ser man ju...men.. :crazy:
Egentligen måste du ge akt på känslan. Kontakten ska vara lätt men konstant, vilket betyder att din hand rör sig hela tiden, men inte genom dina medvetna rörelser, utan för att hästens rörelser åstadkommer detta (om din kropp är "genomsläpplig"). I relation till din kropp ser din hand ut att vara stilla om du sitter i korrekt, avslappnad position. Det värsta man kan göra är att "hålla handen stilla". Ser rätt löjligt ut när resten av kroppen följer hästen, och känns rätt j-ligt i hästens mun. Att "följa med handen" kan också bli fel om händerna inte följer ekipagets rytm i övrigt. Ju mer man ärligt söker svar, desto mer får man lov att lita till sin känsla. Tyvärr är det så invecklat! ;) Enklast är det om du tänker att dina händer arbetar från höfterna eller ditt "center" och inte gör några egna solonummer... Men vägen dit går genom att pröva olika tygel- och handpositioner! Man hittar bara den rätta kontakten genom att gå fel många gånger!!! Kom nu ihåg det!!!

dressyrtant skrev:
Egentligen måste du ge akt på känslan. Kontakten ska vara lätt men konstant, vilket betyder att din hand rör sig hela tiden, men inte genom dina medvetna rörelser, utan för att hästens rörelser åstadkommer detta (om din kropp är "genomsläpplig"). I relation till din kropp ser din hand ut att vara stilla om du sitter i korrekt, avslappnad position. Det värsta man kan göra är att "hålla handen stilla". Ser rätt löjligt ut när resten av kroppen följer hästen, och känns rätt j-ligt i hästens mun. Att "följa med handen" kan också bli fel om händerna inte följer ekipagets rytm i övrigt. Ju mer man ärligt söker svar, desto mer får man lov att lita till sin känsla. Tyvärr är det så invecklat! ;) Enklast är det om du tänker att dina händer arbetar från höfterna eller ditt "center" och inte gör några egna solonummer... Men vägen dit går genom att pröva olika tygel- och handpositioner! Man hittar bara den rätta kontakten genom att gå fel många gånger!!! Kom nu ihåg det!!!

Hum, sedan är ju problemet att han så fort man kortar upp tyglarna krullar ihop sig så att du har nada kontakt med munnen, och där brister mina kunskaper. Men det ska nog lösa sig, men någon kunnig persons hjälp. Hoppas jag. :d

Antingen eller, men ofta en kombination av att hästen inte bjuder framåt, och (ofta) att hästen inte vågar lita på ryttarens hand, alltså att den är ostadig/överrörlig.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 989
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka