Om att jobba som hästskötare i ett annat land

M

minimaliin

Hittade ingen aktuell tråd gällande hästjobb utomlands, så jag startar en ny!

Alla ni som har arbetat som hästskötare/beridare etc. utomlands: berätta om era upplevelser! Var, hur, när, varför? Har ni bilder att bjuda på tackar väl knappast någon nej till det. ;)
För alla de som funderar på att åka ut i världen och arbeta med hästar kan det vara bra att veta lite grundläggande villkor och information gällande detta, för det är så himla lätt att bli lurad om man inte är försiktig.

Själv arbetade jag som au pair/hästskötare på en privat gård i Wicklow, Irland, från april 2009 till april 2010, och det var absolut det bästa jag någonsin gjort i mitt liv so far. Jag hittade jobbet via en sida på nätet, blev uppringd av arbetsgivaren och senare anställd, packade min väska och lämnade allt någon månad senare. Har aldrig ångrat att jag åkte.
Jag arbetade 6 dagar i veckan, från ca 8-9 på morgonen, till 5-6 på kvällen, med lite lugnare tempo på helgerna. Fodrade, mockade, red, putsade och gjorde lite övrigt gårds- och hushållsarbete. För detta fick jag 250€/vecka, och hade då även egen lägenhet (i samma byggnad som stallet) och bil, som jag inte betalt extra för. Mat och bensin stod jag självklart för själv.

Under detta år lärde jag mig inte bara bättre engelska, utan även en massa om hästar i alla åldrar, ridning och hantering. För att inte tala om alla fantastiska platser, djur och människor jag träffat! Bjussar på några bilder också:

99203_1297204683.jpg

Living the dream...

94414_1297293862.jpg

Stallet och lägenheten.

65467_1297293846.jpg

Ute på den dagliga ridturen med unghästen Suzie och hundarna.

52144_1297370227.jpg

Ridbanan på gården och dressyrarbete med läromästaren Vicky.

Så, berätta var ni har varit och vad ni har upplevt, jag vill så gärna ta del av det! :laugh:

Sv: Om att jobba som hästskötare i ett annat land

Min dotter är i Frankrike på ett år hos en svensk dressyrryttare bosatt i Frankrike. Hon bor i familjens hus, får alla måltider där och disponerar en bil till och från stallet. Det är inte så mycket mockning - bara tre boxar på vardagarna. En dag i veckan är hon ledig och då sover hon ut (:laugh:). Arbetsdagarna blir ganska långa (7:30--17:30 men kan bli längre). De är två anställda hästskötare, bägge från Sverige och de har ungefär 15 hästar att sköta. När ägarna inte har tid så är det deras sak att motionera och träna hästarna - oftast under uppsikt och med vägledning. Till en början mycket men numera i mindre omfattning.

Det är inga lugna hästar precis, mycket nerv och energi som pyser åt alla håll. Inga hästar går ute i hage utan alla måste longeras/ridas varje dag. Min dotter gjorde illa sig när hon föll av en häst som stegrade sig, och blev efter det lite ängslig när hästar skenade, bockade eller stegrade sig. Sjukskrivning var det inte tal om, men hon fick en behandling med ultraljud och massage.

De behöver inte hjälpa till i köket, annat än att plocka in i diskmaskinen efter sig. Familjen äter för sig, och flickorna sitter i köket. Resten av tiden tillbringar de i sitt rum. De har fria telefonsamtal hem (vilket uppskattas av oss föräldrar!) och fritt internet - vilket uppskattas av dem själva:)

Hon har tre veckors ledighet fördelat över året - och de får komma överens om sinsemellan hur de fördelar dem, eftersom den andra måste täcka upp ensam då.

Hon har lärt sig enormt mycket beträffande ridning, och även om att ta hand om sig själv och klara saker på egen hand. Inte blir det storkovan att ta hem, men det var väl inte heller meningen med det hela heller. Och jag måste säga att jag beundrar henne att hon vågat!

Jag har varit ute i två omgångar. Båda gångerna ca 3 månader vilket har passat mig bra då jag hade svårt att åka ifrån pållen där hemma.

Hösten 2002 - Polostall på Irland (Wicklow). Minns inte exakt tider och lön. Vi var ca 6 anställda. Ca 7-19 med ett par timmars rast mitt på dagen. Hade hand om 7 polohästar som motionerades (galopp med handhästar ca 30min-1h/grupp) tis-fre. Alla hade även 1 unghäst som tränades separat. Mockning och fodring tis-sön. På helgerna spelades det polo och vi gjorde i ordning hästarna för spelarna. Måndagar lediga. Lön ca 100 Euro/v. Bodde i lägenhet i stallet och fick lunch tis-sön.

Hösten 2003 - Inackorderingsstall på Hawaii. Hästarna gick ute så någon mockning var det inte men fodringsproceduren tog ca tre timmar varje morgon. Då hade jag även hundar och katter att fodra och göra rent hos. I övrigt mycket ridning och träning av unghästar. Jobbade ca 7-18 vardagar och tre timmar lör-sön på förmiddagen. Det var dock inget hårt jobb utan jag fick lägga upp dagens arbete själv förutom morgonfodringen. Bodde i manegen och fick lunch och middag tillagad åt mig. Var som en del av familjen. Ingen lön. Tillgång till bil och deltog i alla utflykter o.s.v. med familjen.

Jag jobbade i ett turridningsstall på Lanzarote, tillsammans med flera andra svenska tjejer. Vi bodde även ihop i två lägenheter (och hade underbart kul!).
Vi jobbade 42h/vecka, från början hade vi ingen stalltjänst (dvs fodring/mockning) utan enbart turridningsverksamhet (turer, tillridning och enstaka lektioner). Efter att den ena stallkillen slutade valde vi dock själva att dela stalltjänsten mellan oss och anställa en till till turridningen istället... Mycket egenbestämmande alltså, och vi var (nästan) alltid överens... :D
På gården fanns ca 45 hästar, varav ca 12 var ponnys (en mulåsna!) och några av hästarna pensionerade vi på eget bevåg (bla en häst med kraftig spatt..). På morgonen tog vi ner ett tjugotal hästar som skulle användas under dagen ner till själva turiststallet, de flesta andra hästar släpptes ut och gick fritt på berget!
Gratis boende, bil, lunch hade vi och utöver det fick vi 600€/månad.

Det är något av det roligaste jag gjort, även om det var tufft ibland! Vi hade en härlig sammanhållning vilket gjorde mycket tror jag. Jag fick med mig massor av bra erfarenheter, dels hästhanterings-/ridmässigt men mest att "tas" med människor och personlig utveckling!

n574120060_1009973_5916.jpg

n574120060_1521708_1947.jpg

Tjockisponny..!

6386413_3128216.jpg

Vinodlingen La Geria

5583796_21079511.jpg

Såhär tog vi ner hästarna på morgonen! (att gå var förstås också ett alternativ...)

7585875_20430551.jpg

Vi hade en del fritid också... Här är det karneval!

nu ska jag inte bildbomba mer.. ;)

Jag har inte varit utomlands och jobbat, än..
Men jag och min pojkvän ska ut och resa inom en snar framtid, på obestämd tid, och jag gissar på att det kommer bli en del häst-jobb för min del på olika ställen i världen ;)
Ser fram emot detta väldigt mycket!

Det fina med hästjobb är ju att det finns nästan överallt, och att svenskar har väldigt bra rykte! :)

Har varit på Irland, åkte i september 2010.
Var tänkt att jag skulle stanna 12 månader men stannade endast 3 veckor så det inte alls var som jag och chefen kom överresns om över telefonen innan jag for.
Kollade upp "det mesta" innan jag åkte, allt verkade verkligen kanon, men, det kan gå illa ändå :)
Nu har jag varit hemma och slickat såren, haha, och är sugen på att ge mig iväg igen, gärna till Irland igen eller England :)

Låter ju som en kanonjobb :D
Du skulle inte kunna tänka dig att PM:a namn&nummer till chef/ägare? ;)

Jag är "ute" nu :) Är på en anläggning i centrala London där jag går som "working pupil", alltså någon slags lärling om man kan kalla det så. Vi har 26 hästar, en del inackorderingar och en del skolhästar.

En vanlig dag har vi alla stalltjänst från 8-10. Fast om jag ska vara ärlig börjar det oftast med att någon har köpt kaffe på väg till jobbet och vi slappar och skvallrar fram till nio... :D På något sätt brukar vi vara klara i tid ändå. Det är inte speciellt stressigt, utan det får ta den tid det tar. Under dagen håller jag sedan privatlektioner, tränar för någon av mina äldre kollegor eller chefen, rider "mina" hästar (har ett antal utbildningshästar) eller ordnar med det som behövs, vilket kan vara väldigt olika arbetsuppgifter. Alla hjälper till med allt, det finns ingen hierarki eller snobberi här, utan man gör vad som måste göras tills det blir klart. Vi har en timmes lunch och sedan börjar vi eftermiddagsstalltjänsten som brukar ta ca 45 min (mocka, sopa, fodra). Halv fem går vi hem!
Ibland jobbar jag kväll och då gör jag iordning hästarna inför grupplektionerna, tar emot kunder på kontoret och assisterar ridläraren ute i manegen samt kvällsfodrar och låser (mååånga lås blir det i London...).
Jag jobbar söndag till torsdag. På helgerna har vi lite annorlunda schema, med lektioner från 9-5, varav jag håller runt tre stycken.

Det är kanske det bästa jobbet jag har haft. Vi är ett jäkligt gött gäng; fyra tjejer runt de 25 och två vuxna deltidsdamer som håller koll på oss i bakgrunden. Jag lär mig otroligt mycket och alla är verkligen måna om att jag ska lära mig så mycket som möjligt under min tid här (sex månader). Jag får utveckla min ridning något oerhört och rida alltfrån tjuriga b-ponnyer till våra allra finaste läromästare. Jag undervisar barn och vuxna och tycker det är fantastiskt roligt. Jag får tävla dressyr, hoppning och show och i vår ska jag åka på utbytespraktik till ett hoppstall för att lära mig hoppa lite högre. Utöver det har jag givetvis tränat min engelska något kolossalt (av någon anledning tror alltid alla våra kunder att jag är från skottland/irland, så jag antar att jag har lite brytning kvar...) och även min självkänsla. För ett år sedan låg jag på sjukhus pga psykiska problem, idag gör jag allt detta! Super.

Jag fick platsen för att jag var där på praktik genom min skola i höstas, och de gillade mig så mycket att de ville att jag skulle komma tillbaka. Det hela kändes väldigt "safe" och jag fick inga obehagliga överraskningar, utan visste vad jag gav mig in på. Boende fick jag ordna själv.

Jag har massa fler bilder på facebook, men jag kan av någon anledning inte komma åt bildadressen och länka pga deras slideshow-påhitt! :(

mudchutedlr_effected-001.jpg

På väg till jobbet!

mudchutebess_effected.jpg

Jag och min show pony

dizziesnowflack.jpg

Hagarna

Nu jobbar jag inte som hästskötare som det står i rubriken, men jag antar att jag hör hemma i tråden även om jag bara rider.

Jag är sedan September 2010 bosatt i Tyskland. Jag har under den tiden haft två jobb.

Jobb nr 1: Jobbade åt en familj i sydöstra Tyskland med att rida, hoppa och träna deras hästar. Jag hade sex hästar att rida varje dag och inget stallarbete (hästarna var helinackordade). Hoppade gjorde vi en eller två gånger i veckan. Jag jobbade 5½ dag i veckan, var ledig halva lördagarna och hela söndagarna. Fick lägenhet, all mat, egen bil med betald bensin, internet och 400 euro i månaden.
Fördelar: Jag blev som en i familjen, kände mig verkligen som hemma. Superfin lägenhet! Fritt arbete, fria arbetstider och valfritt jobb med hästarna varje dag. Trevliga och trygga hästar. Bra betalt, hade inga utgifter och även om jag festade nästan varje helg hade jag 350 euro över varje månad! Utvecklade min engelska massor eftersom min värdfamilj och en av mina vänner där pratade riktigt bra engelska.
Nackdelar: Arbetade alltid själv, vilket ibland drog ner motivationen. Utvecklade inte min ridning så mycket som jag hoppats på.
Det var också av den sistnämna anledningen som jag i januari bestämde mig för att byta jobb. Så den första februari i år började jag på ett nytt ställe.

Jobb nr 2: Jobbar på en större anläggning med c:a 70 hästar, varav 30 rids. Dottern till ägaren tävlar upp till 1,50, men rider inte på heltid. Här finns x antal stallarbetare, 4 hästskötare och 2 beridare (inkl. mig). Jag har tio hästar som mina och dem rider jag dagligen, hoppar 1-2 ggr i veckan för tränare och ska även tävla dem nu när säsongen startar. Jag jobbar 6 dagar i veckan, ska rida 8-9 hästar varje dag (får dem färdiga av groomarna) och slutar när jag är färdig. En vanlig dag blir det inte mer än 8 h per dag. Här får jag lägenhet och 1000 euro (efter skatt) i månaden.
Fördelar: Jättefin anläggning. Riktiga topphästar! Bra tränare - jag utvecklar min ridning hela tiden. Jätteroligt gäng i stallet, det är för det mesta motiverande att jobba.
Nackdelar: Det ställs ganska höga krav både från chef och tränare, jag måste hålla hästarna i trim och prestera på träning och tävling. Efter alla räkningar och mat blir det inte mycket pengar över, även om jag har mer lön här. Har dock möjlighet till högre lön efter ett tag.
Jag planerar att stanna här... länge! :love: Vi söker både en ny groom och en till ryttare, om någon blir lockad... ;-)

Åh, ditt nuvarande jobb låter lite som ett drömjobb! :love: Synd att det är i tyskland och inte i england bara, jag kan inte tyska :D

Ett litet sidospår bara; vilket språk pratar du med hästarna? :D Jag pratade ofta svenska med dem i början, men allt eftersom jag har kommit in i engelskan orkar jag inte byta språk fram och tillbaka. Visst kan jag säga "bra, duktig kille" lite då och då, men jag kör mer och mer med "That's it, good lad!" eller liknande. Känner mig lite fånig :p För hästarna förstår ju beröm oavsett språk!

Jag jobbade ett år som beridare i Georgia, i södra USA. Något av det bästa jag har gjort i mitt liv.

Det är att stort försäljning- och träningsstall. Jag tränade 4-6 hästar om dagen och tävlade ca. varannan helg. Fodring ingick i jobbet plus visning av hästar för spekulanter och mottagning av nya hästar. Skötsel så som klippning, putsning och iordningställande inför tävling.

Jag bodde gratis i en del av ett hus på gården och hade egen ingång och eget badrum. Fri mat och fri bil och 2000 per månad i fickpengar.
Jag lärde mig så enormt mycket! Inte bara i ridning utan fick också en utveckling av mig själv som person. Jag fick möjlighet att träffa väldigt mycket folk och bättra på mitt språk.

En helt fantastisk upplevelse som jag rekommenderar alla!

Jag jobbar inte utan pluggar så jag kvalar inte in i tråden men måste bara säga att det låter härligt och bilderna är superfina. Jag älskar Wicklow, det är så vackert :love: Blir en del helgturer dit för min del, det är så smidigt från Dublin.

Utöver det har jag givetvis tränat min engelska något kolossalt (av någon anledning tror alltid alla våra kunder att jag är från skottland/irland, så jag antar att jag har lite brytning kvar...) och även min självkänsla. För ett år sedan låg jag på sjukhus pga psykiska problem, idag gör jag allt detta! Super.

Själv tar jag det som en komplimang när folk tror att jag kommer härifrån, jag är stolt över min irländska accent men det är såklart annorlunda om man bor i England ;)
Ville bara säga att jag tycker du ska känna dig stolt :bow: Det är inte lätt att flytta utomlands, för mig har det varit bland det mest utmanande jag gjort men jag är sjukt stolt över mig själv att jag gör det här. Man inser hur mycket man klarar och man växer med utmaningarna. Så heja dig :banana:

KL

Väntar just nu på besked från ett frieserstuteri i USA, ska isf dit i tre mån.
Låter detta bra? 400dollar i mån, boende, lite pengar till mat och bil om jag behöver (säger inget om vem som betalar bensin) och lektioner i veckan.
Är lite så, för biljetten kostar mig två månads löner, så mejlade att jag helst velat ha mer, eller de betalar en del av biljetten, och nu har de inte hört av sig. Ska mejla imorgon och säga att jag tar erbjudandet, behöver bara iväg nu.
DUmt eller inte?

Alltså, jag vet inte var de har fått det ifrån faktiskt, för min chef klagar på att jag blir mer och mer cockney för varje dag hon hör mig ;) Men en inackordering frågade så sent som i söndags om jag saknade Irland (har aldrig varit där, haha!), och då har jag ändå känt personen ifråga i tre månader... så jag vet inte. Men det är ju trevligt att de tror att jag har det som förstaspråk! :D

Och tack! :bow: Jag har haft ett enormt stöd över min pojkvän som redan bodde här, plus att det är ju lättare att hitta nya vänner i London än om man bor på en gård ute på landet. Men ändå! Bara att ha lektioner på engelska var (är fortfarande ibland) lite läskigt :p

Jobbar ju som du (Mailn) vet i Danmark ;) Men kan berätta lite för de andra i tråden. hahah!

Jobbar på en islandshästgård utanför Århus i Danmark som beridare, stallhjälp och ridlärare. Jobbar 9-13 och mockar då ca 10 boxar och släpper ut 10 hästar, rider 2-5 hästar eller tränar ett par unghästar. Sedan jobbar jag 15.30-19.00 som ridlärare för både barn och vuxna. Men dagarna varierar lite, ibland blir det mer ridning och färre lektioner osv.

Trivs superbra och har VERKLIGEN lärt mig mycket. Både om hästar, utbildning och ridning osv men även om mig själv och hur jag funkar som person. Har "växt upp" på något sätt.

Bifogar lite bilder ;)

Chefen på World Cup i Odense.

Heheh blev ett par bilder ;D

Det är ju en bra komplimang så det ska du verkligen ta åt dig! Jag tror att de anar en liten skillnad i språket som gör att man inte riktigt kan placeras. Vilket är klart mycket bättre än att de skulle höra på en gång att man inte är engelskspråkig, som folk från vissa andra europeiska länder allid råkar ut för ;)

Bra att hålla lektioner på engelska, man lär sig mycket när man tvingas vara spontan och inte alltid kan förutse vad man ska säga. Fast jag förstår att det är läskigt :D

Jag jobbar just nu som stallskötare i London. Dock har dom mestadels uteritter än lektioner. I kungliga parken.

Gissar på Hyde Park? ;) Är du på HP stables eller Ross Nye?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka