Om allting vore annorlunda

R

Raderad medlem 6459

Om allting vore annorlunda hade jag blivit sjuksköterska. Jag hade älskat att lära mig något så praktiskt och konkret, något så tydligt och så otroligt värdefullt. Jag hade jobbat utomlands i flera år, för Läkare utan gränser eller Röda Korset, och sedan kommit tillbaka och bosatt mig i Sverige i nån fin och trevlig liten stad och jobbat på det lokala sjukhuset. Det hade varit ett fint och bra liv tänker jag mig.

Men jag är livrädd för blod och kan knappt höra om sjukdomar eller skador. Jag vill inte se sår eller blod eller någonting som är det minsta obehagligt och blir helt yr bara folk beskriver minsta lilla kroppsliga bekymmer. Så sjuksköterska är det sista jag skulle kunna bli :D.

Vad hade du gjort, om allt var annorlunda? :)

Om jag hade varit mer normalstörd hade jag tagit mig igenom skolan och varit veterinär.

Istället har jag fortfarande såna problem med grupper och auktoriteter att jag får lätt panik av tanken på ett klassrum. Och så får jag nöja mig med att vara jättenyfiken när jag är hos veterinären med mina egna djur.

Om allting hade varit annorlunda hade jag haft gård och hästuppfödning. Allt hade varit galet genomtänkt och uträknat: foderproduktion, parasitbekämpning, rationalisering osv. Jag hade trivts jättebra och varit stark, solbränd och luktat häst dygnet runt.

I själva verket trivs jag galet bra med att inte vara bunden (till något annat än barnen och de är högst mobila), inte ha allt rutinjobb, få arbeta i en akademisk miljö och kunna ligga i soffan och kolla på Netflix eller gå ut och ta ett glas vin när jobbet är klart.

Om jag tidigare hade tagit mitt förnuft till fånga och tagit tillvara på mitt intresse av antikviteter hade jag förmodligen varit konservator, eller något liknande. Det hade varit fantastiskt roligt.

Det är det enda jag skulle göra annorlunda. I övrigt är jag precis där jag vill vara, med sambo, nyinköpt gård och hundar som främsta hobby.

om jag aldrig blivit sjuk hade jag nog jobbat utomland med någon natur/djur projekt. Hellre något som "greening the desert" än att jobba med stora organisationer som WWF, dessutom har jag alltid varit extra intresserad av projekt som tar i tu med "invasive species" (kan inte komma på orden på Svenska av nån anledning)

Drömmer fortfarande om det, men inser att mina insatser inte varit mycket till hjälp så som jag mår idag.

@SaraXX Ja! I en alternativ värld hade jag också väldigt gärna haft en gård och hästuppfödning! Levt hästlivet på riktigt, varit skitig och stark, haft mina hundar runt benen hela dagarna och bara njutit av att få vara ute så mycket i naturen och att spendera dagarna med hästarna.

Men precis som du är jag väldigt nöjd med min tillvaro som den är i dag :D. Precis som min sjuksköterskedröm så tror jag att min hästuppfödardröm dessutom är något romantiserad :D.

om jag aldrig blivit sjuk hade jag nog jobbat utomland med någon natur/djur projekt. Hellre något som "greening the desert" än att jobba med stora organisationer som WWF, dessutom har jag alltid varit extra intresserad av projekt som tar i tu med "invasive species" (kan inte komma på orden på Svenska av nån anledning)

Drömmer fortfarande om det, men inser att mina insatser inte varit mycket till hjälp så som jag mår idag.
Invasiva arter! 😁

Jag hade gillat gymnasiet, ansträngt mig och blivit veterinär. Och hunnit jobba utomlands med hästar några år! Annars är jag oerhört nöjd med hur allt blivit ändå!

Om allting vore annorlunda hade jag blivit sjuksköterska. Jag hade älskat att lära mig något så praktiskt och konkret, något så tydligt och så otroligt värdefullt. Jag hade jobbat utomlands i flera år, för Läkare utan gränser eller Röda Korset, och sedan kommit tillbaka och bosatt mig i Sverige i nån fin och trevlig liten stad och jobbat på det lokala sjukhuset. Det hade varit ett fint och bra liv tänker jag mig.

Men jag är livrädd för blod och kan knappt höra om sjukdomar eller skador. Jag vill inte se sår eller blod eller någonting som är det minsta obehagligt och blir helt yr bara folk beskriver minsta lilla kroppsliga bekymmer. Så sjuksköterska är det sista jag skulle kunna bli :D.

Vad hade du gjort, om allt var annorlunda? :)

Om allting vore annorlunda hade jag ”räddat världen”. Jag vet inte riktigt hur eller i vilken fråga (klimatet? Medicinskt? Jämställdhetsfrågor?) men jag skulle ha känt att jag verkligen gjorde skillnad :)

Annars är jag oerhört nöjd med hur allt blivit ändå!
Ja, det är jag med! Jag tänker att man kan smådrömma om alternativa liv utan att vara missnöjd med det man har :).

Just sjuksköterska är en sån där grej som jag tänk SÅ många gånger i mitt ilv att det vore ett så fantastiskt jobb att få ha. Men jag har liksom noll fallenhet för det :D.

Om allting vore annorlunda hade jag ”räddat världen”. Jag vet inte riktigt hur eller i vilken fråga (klimatet? Medicinskt? Jämställdhetsfrågor?) men jag skulle ha känt att jag verkligen gjorde skillnad :)
Jag förstår precis :). Jag har alltid velat "rädda världen" och valde universitetsprogram utifrån den som 19-åring. Även om jag inte jobbar med det som jag då trodde att jag ville göra helst av allt så tänker jag att jag ändå hamnat i rädda världen-branschen i och med mitt jobb idag. Det är fint att känna att man faktiskt gör skillnad på jobbet :).

När jag var barn drömde jag om att arbeta med elefanter. Alltså tama elefanter. Jag var väl inte egensinnig nog att verkligen ta tag i att göra verklighet av en sådan dröm. Som vuxen har jag också fattat att träningen av elefanter och djurhållningen av dem inte är schysst alls, så det var ju tur att det inte blev något av det.

Ja, det är jag med! Jag tänker att man kan smådrömma om alternativa liv utan att vara missnöjd med det man har :).

Just sjuksköterska är en sån där grej som jag tänk SÅ många gånger i mitt ilv att det vore ett så fantastiskt jobb att få ha. Men jag har liksom noll fallenhet för det :D.
Jag tänkte bli polis ett tag. Det är tur att jag inte tog tag i det, jag är nog lite ansiktsblind. Det hade kunnat bli problematiskt :rofl:

Om allt hade varit annorlunda så hade jag inte haft mina diagnoser, jag hade mått bra och hade kunnat jobba som en normal människa. Förmodligen så hade jag klarat av det sociala bättre och inte varit den där konstiga bruden som nästan ingen gillar.

Om allt vore annorlunda så skulle jag vara en sådan som vågade dyka in i nya saker utan att först analysera sönder allt. Jag skulle ha lagt mer krut på skola, och läst vidare. Till vad vet jag inte, men så att jag skulle få uppleva hela studielivet med universitet/högskola.
Jag skulle ha många järn i elden och må bra av det.
Eller så skulle jag, precis som flera här, ha en hästgård. Något där jag målmedvetet skulle arbeta och bygga upp det precis som jag vill ha det.

Men jag är lite för bekväm, lite för velig och lite för beroende av fri egentid för att det ska vara verkligheten:p

Om jag hade varit mer normalstörd hade jag tagit mig igenom skolan och varit veterinär.

Istället har jag fortfarande såna problem med grupper och auktoriteter att jag får lätt panik av tanken på ett klassrum. Och så får jag nöja mig med att vara jättenyfiken när jag är hos veterinären med mina egna djur.
OT, men. Jag funkade inte heller i skolan, alls. Eller skolan funkade inte alls för mig.

Jag funderar ibland på vem jag hade varit och vad jag hade gjort, om jag bara hade gått igenom skolan utan större ståhej som de flesta gör. Bara en sådan sak som att jag då antagligen hade gått direkt till gymnasiet och sen till universitetet. Jag kan inte riktigt föreställa mig det livet.

Om allting hade varit annorlunda hade jag levt min barndomsdröm, blivit författare och levt på en gård med hästar och hundar och levt på författarskapet. :D Men, det under förutsättning att jag haft tålamodet att skriva en hel bok (skrivförmågan hade jag antagligen haft, om jag fortsatt på det spåret), samt velat leva det liv som blir med gård, vilket jag inte vill idag (bara den där romantiserade bilden, med sommar och mysighet, inte behöva klafsa i lera och laga hagar i ösregn och vara låst).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka