Om all mat och foder!

Koppen

Trådstartare
Det finns många som bekymrar sig över sina älsklingar och att de får i sig det de behöver, om de minskar i vikt, muskelmassa osv.

Min häst mår hur bra som helst! Hans päls glänser även när den är smutsig, han har perfekt hull och han är pigg och glad! :love:

Det finns många här vars hästar mår lika bra (de flesta förhoppningsvis), men då börjar helt plötsligt ägaren att mixtra med nya grejer! Byte eller tillägg av kraftfoder, nya mineraler, etc etc.

Varför köpa tex linfrön när hästen inte behöver det?
Varför köpa Kra**t foder när Hi**os funkar bra?
Det är lätt att påverkas av vad alla andra ger sina hästar på ett forum, men om hästen mår bra av det den får, varför ändra på det??

OBS, detta är inte riktat till nån speciell nu, det är bara en allmän fundering! ;)

Sv: Om all mat och foder!

Linfrö är alltid bra att ge! Den enda skillnaden det gör är att du får en ännu blankare häst som mår bra i magen!

Annars håller jag med om att folk experimenterar för mycket i allmänhet. Mina hästar lever just nu på hösilage och morötter...

Jag håller helt och hållet med. Har man nåt som fungerar till hästen och hästen verkar må bra utav det så finns det inte nån anledning att hålla på och byta í onödan om det inte finns särsskild anledning till att man måste det.

Fast det är ju stor skillnad på att byta från ett märke till ett annat likvärdigt och att lägga till någonting man inte har.

Jag tror inte många alls byter märke om dom har någonting som fungerar toppen nu idag.

Men att lägga till någonting som andra tycker är bra som man själv inte har det ser jag inget fel i.
tex linfrö.
Som ett halv svar på Teacuptoy´s sista fråga så tror jag att det är lätt att påverkas av ett foderforum som detta. Jag blir ju själv påverkad, men jag ser det som en possitiv sak!
Jag får ta del av olika människors kunnande (och okunnande), jag får tips och råd på hur man kan förbättra eller komplettera.

Det där linfröet var bara ett exempel.
Jag ser nästan dagligen folk som "måste" börja ge sina hästar alla möjliga kemiskt framställda preparat för att...

Jag håller med dig! Jisses, ibland undrar man hur folk orkar. Fast folk gillar väl att pyssla och dutta med sina älsklingar ;). Jag var likadan själv när jag bara hade en enda häst och bodde inne i stan. Nu är man mera praktisk och ekonomisk. Våra fyra hästar har fri tillgång på hö. Så mycket mer behöver dom inte. Ger lite soja bara som proteintillskott. Förra vintern gav vi lite havre också. Hästarna tränas och tävlas!

Jag tror att många känner en stor osäkerhet inför att äga och sköta hästen. Denna osäkerhet tar sig olika uttryck. Vanligt är som du skriver att man experimenterar med tillsatser och byter foder. Några verkar resonera så att det som är billigt inte kan vara bra. Enligt det resonemanget så kan inte en grovfoderdiet för 15:-/dag vara speciellt bra om man jämför med det dyra kraftfodret samt en mix ev konstiga mirakelmedel. Man ser i forumet hästägare som i all välmening stoppar i sin häst upp mot 15 olika tillsatser. Jag tycker att man i stället för att köpa tillsatser lägger ner pengarna på att få ett riktigt bra grovfoder med analys.

Tyvärr är det så att många hästar reagerar negativt på snabba foderbyten vilket kan leda till att man hamnar i en ond cirkel. Det foderbyte som skulle lösa alla (icke-existerande) problem ger en stress på hästens tämligen känsliga matsmältning. Man kompenserar raskt med ny tillsats som skapar ytterligare stress för hästens mage och så håller det på.

I början kunde jag knappt någonting om foder och då tog man lätt åt sig av allt folk sa, både i "verkligheten" och på buke tex. Så det hjälper mot det, då måste hästen kanske ha det... Efter ett tag kom jag dock på att alla sa olika och jag försökte så smått bilda mig en egen uppfattning att försöka hålla mig till. Nu känner jag att jag har grymt mycket mer kunskap (låååångt ifrån tillräckligt ändå!!) så jag kan lita mer på mina egna resonemang. Vi har fått ändra foderstaten en del av praktiska skäl (utfodringstider, hur mycket hästen äter och så) men även för att hitta en så billig foderstat som möjligt som tillgodoser hästens behov. Har precis lyckats minska kostnaden med 250 kr/månad!! Så den som ger 15 olika tillsatser skulle jag gissa gör det av okunnighet för att "andra säger att det är bra!"

Det där linfröet var bara ett exempel.
Jag ser nästan dagligen folk som "måste" börja ge sina hästar alla möjliga kemiskt framställda preparat för att...

Fast linfrökaka är inte kemiskt framställd, var har du fått det ifrån?

Jag har inte fått det ifrån nånting heller. Jag vet väl vad linfrö är för nåt!

Jag skrev att det var ett EXEMPEL!
Sedan tillade jag den andra meningen. Är det så lätt att misstolka det??

Men vem håller väl på och byter foder när allt fungerar? I min värld görs foderbyten när årets analys kommit och det som behövs stoppas in i foderstaten.

Min erfarenhet är att det är dags att tänka till om hästen inte mår bra, bukig, omusklad, fet, dålig i magen eller taskig päls tex. Och det finns ju felfodrade hästar även om många mår bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 703
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 727
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30