Här kan man ju också tänka trist nog. Vill jag ha häst? På riktigt? En urtrist släkting har förstört många drömmar för mig med den frågan, typ hund också, men en vacker dag så (när jag slutar vara allergisk mot hund också..). (fördröjde också barnfrågan i många år).Så många kloka inlägg!.. Har svårt o formulera svar på mkt -- men era inlägg får mig verkligen o reflektera över saker.
Tex dethär med delmål. Jag kan nog förstå poängen. Delmål för o orka hela vägen, för o må bra längs vägen -- o för o hitta hela vägen. Men måste man då inte ha mkt konkreta mål?...
Som: ’mål/dröm’ är ’köpa häst’.
Steg på vägen kan vara dra in på ev kostnader, rida på ridskola, fundera över jobbet om det finns ngt där o förändra tids eller inkomstmässigt.. går det inte hela vägen kanske man kompromissa o bli tex. medryttare. Inte vad man drömde om -- men man nådde en bra bit. Kanske räcker det o man ändå kan känna sig tillfreds med situationen.
Ovan ex är ngt väldigt konkret. Men om det handlar om landa i ngn slags acceptans av ngn slags sorg? Sorg över vad man troligtvis aldrig kommer uppnå -- av olika anledningar?...
Det behöver inte vara hela ens tillvaro som är botten för man inte uppnår just Den drömmen -- men det kan iaf vara så stor sorg det överskuggar det mesta annat?...
Jag har en väldigt stark önskan om slutdestination -- ngt som starkt kan kännas som ngt helt livsavgörande -- men efter ha simmat länge mot vågorna börjar energin ta slut.
Går det komma till en punkt där man släpper taget? O tillåter sig åka med strömmen -- även om slutdestinationen åt det hållet inte är vad man längtar efter. Men där resan blir lättare för man slipper kämpa emot?... Sina begränsningar, starka samhällsnormer o ouppnåeliga förväntningar.
Alltså... -- kan man lära sig uppskatta Resan även om slutdestinationen man rör sig mot inte är den man önskar sig vara påväg mot --istället tvärtom?...
Hur?... Är det här första steget är fokus? Kunna förmå sig lägga fokus där man är just nu snarare än på Den destinationen -- dit man inte är påväg o därmed aldrig nånsin kommer komma fram till?
Känns som många är inne på det i inläggen? Omvärderingar -- flytta fokus -- inte stanna på en avsats o bli bitter över man inte är påväg nånstans..
Somsagt Alla upplever nog snirkliga o motiga nånstans vägar i livet. Hinder som tvingar till omvärderingar osv. Sorger o förluster man från det dom inträffar föralltid kommer gå hand i hand med.
Men går det på ngt sätt greppa vad som är avgörandet i om man klarar det?
Jag har ju trott att jag vill ha häst i många herrans år, trott att det är en dröm. Men helt ärligt när jag tänkt igenom allt det oftast innebär att ha häst, tänker igenom en vecka, med häst, så vill jag inte det. (Eller ok, jag skulle jättejättegärna vilja ha en häst eller två så som min pappa har haft häst. Allt det roliga och inget av det jobbiga. Men det är inte ekonomiskt realistiskt .) En dag kanske (har nästan hänt) jag möter "den hästen" och då är saken kanske en annan.
Samtidigt ibland måste man ju kasta sig ut, när man har möjligheterna och tvekar och det är jag lite dålig på. Men det blir ju ofta bra.