Om acceptans i livet

Kan man inte leva i nuet utan drömmar framåt o ändå vara iaf ’tillfreds’? Är det så det alltid måste vara ngn form av drömmar -- lite luddigt begrepp men om stort o smått mer eller mindre uttalade -- som driver oss?...
Jag ser ingen motsättning?

Bara för att man har drömmar så behöver man inte förkasta allt som är nu? Då blir det väl snarare flykt än drömmar?

Är det vad du egentligen sysslar med? Flyr? För att det lilv du lever just nu är outhärdligt?
Elelr finns det inslag i din nuvarande tillvaro som är helt OK och till och med bra?

Drömmar och amibitioner - det många kallar driv - är fint.
Men att fly är mindre bra. Om man bara ser drömmen som det som är värt nåt, så missar man ju det liv man lever just nu?

"Life is what happens while you are busy making other plans"?

Det är nog lite kärnan med mina funderingar. Har det alltid med dålig självkänsla negativa tankemönster osv o göra -- sånt man lära sig stå emot eller lära om? Vad säger man inte bara har en övertro på sig själv o sätter högre förväntningar än vad man förmår? Är möjligheterna ’obegränsade’ hos alla -- bara man hittar rätt verktyg?... Iaf komma så långt o kunna omvärdera osv längs vägen så man kan acceptera det o vara tillfreds?
.
Motfråga.

Är bara excellens det enda som duger?
Om man siktar på stjärnorna och når trätopparna - är inte trätopparna värt nåt? Jag tycker det.

Klart att vi alla har olika förutsättningar. Alla är inte Einstein. Eller Stephen Hawkins. Eller ens företagsledare.

Man måste inte heller göra stordåd jämt. Man måste inte doktorera som en vän sa för några år sedan när hon fyllt 60. Hon har varit upptagen med att göra annat som varit värdfullt för väldigt många. Men hon hade kunnat gräva ner sig i den där oskrivna avhandlingen. Och blivit bitter.

Bara för att man har drömmar så behöver man inte förkasta allt som är nu? Då blir det väl snarare flykt än drömmar?

Är det vad du egentligen sysslar med? Flyr? För att det lilv du lever just nu är outhärdligt?
Elelr finns det inslag i din nuvarande tillvaro som är helt OK och till och med bra?

Men att fly är mindre bra. Om man bara ser drömmen som det som är värt nåt, så missar man ju det liv man lever just nu?

Så sant, så sant :) !

Väldigt starkt inlägg. Kommer fundera vidare på vad du skriver.

Jag har nog kommit till en punkt där jag Vill ge upp. Acceptera -- släpp o glöm. Jag har levt mkt efter devisen ’fake it till you make it’ o det känns som jag måste inse jag inte kan fejka fram ngt längre. Det slukar energi o det slutar i besvikelse o skamkänslor.

Jag måste ngn gång istället lära mig leva efter mina förutsättningar -- just flytta fokus.

Problemet är bara alternativet känns Så tungt o acceptera. Även det ger skamkänslor -- mot mig själv. Som är svag o ger upp. Även om jag kan tänka det nog skulle göra mig ’lyckligare’ än ifall jag fortsätter försöka leva över min förmåga o sträva o längta efter saker jag inte kan uppnå -- det om ngt är fastna i ett hamsterhjul?... -- om det så i endel avseenden även innebär gå mot normen?

Kan man inte leva i nuet utan drömmar framåt o ändå vara iaf ’tillfreds’? Är det så det alltid måste vara ngn form av drömmar -- lite luddigt begrepp men om stort o smått mer eller mindre uttalade -- som driver oss?...

Det är faktiskt okej att ge upp ibland. Att låta sig falla. Men, man kan inte stanna där utan när man är klar där så reser man sig upp igen och kämpar vidare. Ingen orkar fortsätta rakt fram mot mål när livet är obarmhärtigt. Absolut ingen. Alla sviktar, alla tvivlar och det är okej. Det som inte är okej är att stanna där.
Du har testat ett (eller många det vet jag ju inget om) sätt och kanske behöver du en paus nu. Det fungerade inte och då behöver du prova något annat men först behöver du en paus för att ens kunna tänka ut nästa steg.

Att leva över sin förmåga gör ingen lycklig men inte heller att leva under sin förmåga. Man måste hitta det sätt som fungerar för just en själv. Det hjälper inte att någon annan har blivit hjälpt av något om det ändå inte fungerar för en själv. Alla behöver hitta just sin väg och vägen dit kan vara enormt bökig och omständlig ibland men den finns, det gör den! Det gäller bara att orka hitta den och göra den till sin.

Jag tror att man behöver definiera dröm för att kunna svara på din fråga. Min dröm är att kunna leva som innan jag blev jättesjuk. Då hade jag "bara" ME/CFS och en hörselnedsättning att ta hänsyn till men med rätt rutiner så kunde jag jobba 75% och var ensamstående med två då yngre barn.

Skulle min dröm istället vara att klättra uppför Himalaya, bli kung, president eller multimiljonär så kan det hända att jag hade mått bättre av att sänka det hela något iallafall.

Jag tror att förmågan att leva här och nu vilket jag verkligen har fått lära mig att göra är jätteviktig medans att tänka framåt, dvs. planera mitt liv med hänsyn till mig själv för att få ut mesta möjliga av det och drömma om det jag vill göra är det som håller mig uppe. Jag är nöjd med mitt liv idag och så enormt tacksam för det jag har men det hindrar mig inte ifrån att fortsätta framåt mot mina mål. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Det är nog lite kärnan med mina funderingar. Har det alltid med dålig självkänsla negativa tankemönster osv o göra -- sånt man lära sig stå emot eller lära om? Vad säger man inte bara har en övertro på sig själv o sätter högre förväntningar än vad man förmår? Är möjligheterna ’obegränsade’ hos alla -- bara man hittar rätt verktyg?... Iaf komma så långt o kunna omvärdera osv längs vägen så man kan acceptera det o vara tillfreds?

Menar inte definitiva o uppenbara tex fysiska hinder nu då. Vi är nog överens inte allt ens går försöka påverka exakt så som man önskar.
Jag tänker såhär när jag haft liknande tankegångar.
De drömmar du har som du misstänker är för högt ställda. De du inte tror du någonsin kommer nå.
Vad är du beredd att göra för att nå dom?
Är du beredd att 1, ta reda på vad som krävs för att du ska nå målet och 2- göra jobbet?

För ofta har man inte tagit reda på vad som krävs ens. Och man gör inte de förändringar hos sig själv som krävs. Och då är det kanske inte ditt eget mål? Utan någon norm man vill följa, någon annans mål. Något som man vill ha för att det ser fantastiskt ut när andra har?
Jag har flera sånna drömmar som inte är drömmar utan mer missnöje... Jag önskar vissa saker vore annorlunda men gör inget åt det. För att jag...hittar på ursäkter om att jag inte kan... Och rent krasst- nej gör man inte jobbet kommer det troligen inte hända. Anledningen till att man inte gör förändringen som krävs spelar mindre roll. Kommer man fram till att man inte jobbar MOT målet så måste man antingen börja jobba eller anse att målet och drömmen är fel. Där kommer insikten tänker jag.

Så många kloka inlägg!.. Har svårt o formulera svar på mkt -- men era inlägg får mig verkligen o reflektera över saker.

Tex dethär med delmål. Jag kan nog förstå poängen. Delmål för o orka hela vägen, för o må bra längs vägen -- o för o hitta hela vägen. Men måste man då inte ha mkt konkreta mål?...

Som: ’mål/dröm’ är ’köpa häst’.

Steg på vägen kan vara dra in på ev kostnader, rida på ridskola, fundera över jobbet om det finns ngt där o förändra tids eller inkomstmässigt.. går det inte hela vägen kanske man kompromissa o bli tex. medryttare. Inte vad man drömde om -- men man nådde en bra bit. Kanske räcker det o man ändå kan känna sig tillfreds med situationen.

Ovan ex är ngt väldigt konkret. Men om det handlar om landa i ngn slags acceptans av ngn slags sorg? Sorg över vad man troligtvis aldrig kommer uppnå -- av olika anledningar?...

Det behöver inte vara hela ens tillvaro som är botten för man inte uppnår just Den drömmen -- men det kan iaf vara så stor sorg det överskuggar det mesta annat?...

Jag har en väldigt stark önskan om slutdestination -- ngt som starkt kan kännas som ngt helt livsavgörande -- men efter ha simmat länge mot vågorna börjar energin ta slut.

Går det komma till en punkt där man släpper taget? O tillåter sig åka med strömmen -- även om slutdestinationen åt det hållet inte är vad man längtar efter. Men där resan blir lättare för man slipper kämpa emot?... Sina begränsningar, starka samhällsnormer o ouppnåeliga förväntningar.

Alltså... -- kan man lära sig uppskatta Resan även om slutdestinationen man rör sig mot inte är den man önskar sig vara påväg mot --istället tvärtom?...

Hur?... Är det här första steget är fokus? Kunna förmå sig lägga fokus där man är just nu snarare än på Den destinationen -- dit man inte är påväg o därmed aldrig nånsin kommer komma fram till?

Känns som många är inne på det i inläggen? Omvärderingar -- flytta fokus -- inte stanna på en avsats o bli bitter över man inte är påväg nånstans..

Somsagt Alla upplever nog snirkliga o motiga nånstans vägar i livet. Hinder som tvingar till omvärderingar osv. Sorger o förluster man från det dom inträffar föralltid kommer gå hand i hand med.

Men går det på ngt sätt greppa vad som är avgörandet i om man klarar det?

Så många kloka inlägg!.. Har svårt o formulera svar på mkt -- men era inlägg får mig verkligen o reflektera över saker.

Tex dethär med delmål. Jag kan nog förstå poängen. Delmål för o orka hela vägen, för o må bra längs vägen -- o för o hitta hela vägen. Men måste man då inte ha mkt konkreta mål?...

Steg på vägen kan vara dra in på ev kostnader, rida på ridskola, fundera över jobbet om det finns ngt där o förändra tids eller inkomstmässigt.. går det inte hela vägen kanske man kompromissa o bli tex. medryttare. Inte vad man drömde om -- men man nådde en bra bit. Kanske räcker det o man ändå kan känna sig tillfreds med situationen.

Ovan ex är ngt väldigt konkret. Men om det handlar om landa i ngn slags acceptans av ngn slags sorg? Sorg över vad man troligtvis aldrig kommer uppnå -- av olika anledningar?...

Det behöver inte vara hela ens tillvaro som är botten för man inte uppnår just Den drömmen -- men det kan iaf vara så stor sorg det överskuggar det mesta annat?...

Jag har en väldigt stark önskan om slutdestination -- ngt som starkt kan kännas som ngt helt livsavgörande -- men efter ha simmat länge mot vågorna börjar energin ta slut.

Går det komma till en punkt där man släpper taget? O tillåter sig åka med strömmen -- även om slutdestinationen åt det hållet inte är vad man längtar efter. Men där resan blir lättare för man slipper kämpa emot?... Sina begränsningar, starka samhällsnormer o ouppnåeliga förväntningar.

Alltså... -- kan man lära sig uppskatta Resan även om slutdestinationen man rör sig mot inte är den man önskar sig vara påväg mot --istället tvärtom?...

Hur?... Är det här första steget är fokus? Kunna förmå sig lägga fokus där man är just nu snarare än på Den destinationen -- dit man inte är påväg o därmed aldrig nånsin kommer komma fram till?

Känns som många är inne på det i inläggen? Omvärderingar -- flytta fokus -- inte stanna på en avsats o bli bitter över man inte är påväg nånstans..

Somsagt Alla upplever nog snirkliga o motiga nånstans vägar i livet. Hinder som tvingar till omvärderingar osv. Sorger o förluster man från det dom inträffar föralltid kommer gå hand i hand med.

Jag tror jag förstår ungefär vad du menar dvs att vissa mål är lättare att uppnå tex en utbildning, jobb etc. Då kan man jobba på det.

Men andra saker såsom att träffa en partner, få barn etc fungerar inte riktigt på samma sätt. Visst man kan vara på dejtingsidor, göra IVF etc men det är ändå inte samma kontroll dvs det ligger mer utanför ens kontroll.

Jag trampar vidare på min cykel ;) Kanske är jag helt galet ute.

Det du skriver får mig att tro att du - precis som jag skrev tidigare - helt enkelt flyr.
Du trivs inte på den plats i livet där du är nu. Du föreställer dig att en annan typ av liv, en annan sorts tillvaro - skulle vara så mycket bättre.

Klassisk fall av gräset är grönare på andra sidan staketet. :)

Detta: Ovan ex är ngt väldigt konkret. Men om det handlar om landa i ngn slags acceptans av ngn slags sorg? Sorg över vad man troligtvis aldrig kommer uppnå -- av olika anledningar?...

Sorgen finns väl bara där om drömmen är det enda liv du vill ha?

Du tillmäter det där livet du inte lever en oerhört stor betydelse.

Kanske ska du fundera över vad det är du förkastar med det liv du lever nu? Istället för att bara tänka på det liv du faktiskt inte har? Vad i ditt nuvararande liv är det som är så väldigt fel? Vad vill du bort ifrån? Vad vill du fly från?

• Gilla
Reactions: Ray

Jag tänker att ja, ibland får man försöka acceptera att livet är som det är. ”Ja, jag hade önskat att det var så och såhär, men nu är det istället såhär. Och just nu, är det så det kommer att vara ett tag”.

För den sakens skull inte ge upp, men sitta lugnt i båten och vänta ut. Visst kanske man flyter med strömmen åt ett annat håll ett tag, men sen kommer man kanske till en förgrening där man kan återuppta den riktningen man vill. Kanske till och med enklare än tidigare för att man kommer från ett nytt håll och har fått vila lite, i acceptansen?
Eller så inser man, med lite distans, att det kanske finns en annan väg som man vill mer.

Jag har funderat mkt senaste tiden -- om acceptans. För o om sig själv. Ibland är det kanske i 'acceptans' man måste landa för kunna bli ngt tillfreds med sin tillvaro -- o kanske en förutsättning för o även kunna må 'bra' -- utifrån dom förutsättningar man har livet. Acceptera att dom drömmar man har är för högt ställda för ens förmåga.

Men -- hur kommer man dit?

När drömmarna kanske handlar om ngt så grundläggande som nära relationer, barn, ofrivillig ensamhet o 'passa in' -- eller rent av bara inte sticka ut -- tex även utseendemässigt i samhällsnormen. Det finns så klart fler exempel..

O alla måste nog lära sig acceptera mer eller mindre stora saker i livet. Men -- när hela tillvaron känns splittrad o det känns som allt kretsar runt dom drömmar som man eg för sin egen skull måste bli kvitt?

Hur tänker ni om sånthär?

Är det ngn själv som lyckats landa i en acceptans på ngt stort plan i livet? Hur gick den resan?

Vilken viktig trådstart!

Jag tror också att acceptans av förutsättningarna är väldigt viktigt för att känna sig mer tillfreds.

Ja, jag har landat i acceptans.
Det första handlade egentligen - för mig - om att acceptera att uppväxten var som den var, i alla aspekter.
Mobbingen, med mera.
Att inte fastna för mycket i att ha varit "ett mobbingoffer" utan att faktiskt lära mig att se att det var en del av mitt liv under en period - men inget som behöver styra vem jag är som vuxen.
Det som hjälpte mig att ta mig ur det var egentligen alla de trevliga personer som under tiden som universitetsstudent tog mig för den jag var, sökte mitt sällskap och umgänge och på det sättet liksom visade att jag inte var skräp.

Det tog tid - och jo, jag kan fortfarande ha svårt att förstå att någon människa kan vilja umgås med mig.

Men jag har också "bestämt mig" för att andra människors värderingar och beteenden och preferenser är deras problem.

Under förutsättning att en person (i exemplet, jag) beter sig något så när vettigt och "normalt" (följer de där rimligta sociala reglerna med att inte misshandla någon, inte döda någon, inte stjäla, inte utnyttja och så vidare) så kommer det alltid att finnas någon som inte gillar en. Man tycker olika, eller man har olika sätt att uttrycka sig som uppfattas mer eller mindre kantigt, mer eller mindre sympatiskt.
Och jag har bestämt mig för att jag behöver inte vara populär. Jag behöver inte vara omtyckt egentligen.
Men jag behöver kunna stå för det jag gör och det jag tycker.
Så länge jag kan respektera mig själv i de sakerna, så får det kvitta om människor inte tycker om mig.
Det får vara de personernas problem - inte mitt.

Så lite grann tänker jag att det kan handla om att kunna stå för sina värderingar och sitt agerande. Om det sedan inte stämmer överens med en mall som någon förväntar sig så må det kvitta.

Själv är jag "ensamstående" och ser väldigt många fördelar med det. Hittills har jag inte stött på något enda förhållande som inte inneburit kompromisser någonstans för den ena eller den andra parten. Och jag är inte helt intresserad av att kompromissa med mitt privatliv.
Undrar om det blev ett begripligt svar?

Återigen är jag kanske ute och cyklar.

En mycket klok kvina sa att "man får rida den häst man har". I hennes fall handlade det konkret om att ifall en häst har en dålig skritt men en utmärkt trav och galopp så får man se till att glänsa i de moment som blir bra. Typ - om vänsterslutan blir fantastisk så kan man överse att den ökade skritten blev usel....

Jag har tänkt mycket på det och försökt överföra det till mitt eget liv. Jag har en skruttig kropp, jag har en livslång sjukdom, har haft cancer.
Allt detta gör att jag har en begränsning i vad jag kan göra och vad jag förmår. Men jag gör det jag kan, så mycket det går. Jag lever livet fullt utan att titta åt sidorna och tänka på allt jag inte kan. Jag har den här kroppen, det här livet. Jag har massor av glädje i mitt liv. Försöker uppskatta de där korta stunderna där och då. Det gör resten lättare att leva med.

Sedan tror jag också att drömmar har lite olika betydelse för olika människor. Flera bekanta har drömmar de faktiskt skulle kunna förverkliga men de avstår. Däremot är drömmen härlig att tänka på och försöka leva sig in i. Men drömarna tar inte över livet. De finns där som nån form av guldkant.

Återigen kommer jag till det man har. Det som finns som en dröm, är inte det man lever i idag.
Att uppskatta små saker i det man har idag uteluter inte drömmar.

Jag hoppar på "drömmar" lite.

Jag tänker att det kan skilja på så sätt att en del grejer kanske egentligen är "önskedrömmar" som inte är realistiska.
Som till exempel att jag, när jag växte upp, drömde om att få Nobelpriset i litteratur. Jag är intresserad av litteratur och jag var duktig på att skriva uppsatser. Så jag drömde stort...
men jag insåg ju hela tiden att det inte var realistiskt eller rimligt, så jag är inte besviken över insikten att inte uppnå den drömmen.

Andra drömmar kan vara att bo på landet på egen gård.
Den drömmen hade jag under många år.
Och jag har kunnat uppnå den.
Och jag är nöjd trots att den drömmen innehåller en del som inte är så roligt också (typ, när pannan går sönder eller vattenpumpen, eller på vintern när det är jobbigt med snö och kyla). Men trots att drömmen innehåller en del smolk, är jag nöjd.
För jag visste ju att en del slit skulle ingå.

Jag lever utan partner. Kan faktiskt inte komma ihåg att jag skulle ha drömt om att leva lycklig i förhållande. Förstås, jag var intresserad av någon kille då och då och jag har haft ett par lite längre förhållanden. Men jag är väldigt nöjd så som det är.
Jag ser inte en drömbild om jag längtar efter att uppnå; jag är nöjd som det är.
Skulle "drömprinsen" dyka upp så är det bonus - men det ska mycket till för att en drömprins ska vara värd de anpassningar som sannolikt skulle behövas...

Jag brukar skilja på mål,och värderingar, mål känns så prestationsinriktat medan mina värderingar handlár mer om vad som är viktigt för mig i mitt liv. Vad är viktigt brukar jag fråga mig själv rätt ofta. Jag försöker minska min prestationshets och försöka leva mer i enlighet med med mina värderingar. Jag vill arbeta med saker som är viktiga för mig och inte uppfyller vissa mål som lön osv. Det är lite luddigt men jag mår bättre när jag tänker såhär. Jag brukar också tänka på att det är som det är just nu. Just nu är det såhär, skitsamma egentligen. Imorgon är det en ny och annan dag typ.

Jag tänker att ja, ibland får man försöka acceptera att livet är som det är. ”Ja, jag hade önskat att det var så och såhär, men nu är det istället såhär. Och just nu, är det så det kommer att vara ett tag”.

För den sakens skull inte ge upp, men sitta lugnt i båten och vänta ut. Visst kanske man flyter med strömmen åt ett annat håll ett tag, men sen kommer man kanske till en förgrening där man kan återuppta den riktningen man vill. Kanske till och med enklare än tidigare för att man kommer från ett nytt håll och har fått vila lite, i acceptansen?
Eller så inser man, med lite distans, att det kanske finns en annan väg som man vill mer.
Jag tycker ovanstående är det jag försökt uttrycka tidigare men kanske bättre formulerat 😊

Vilken viktig trådstart!

Jag tror också att acceptans av förutsättningarna är väldigt viktigt för att känna sig mer tillfreds.

Ja, jag har landat i acceptans.
Det första handlade egentligen - för mig - om att acceptera att uppväxten var som den var, i alla aspekter.
Mobbingen, med mera.
Att inte fastna för mycket i att ha varit "ett mobbingoffer" utan att faktiskt lära mig att se att det var en del av mitt liv under en period - men inget som behöver styra vem jag är som vuxen.
Det som hjälpte mig att ta mig ur det var egentligen alla de trevliga personer som under tiden som universitetsstudent tog mig för den jag var, sökte mitt sällskap och umgänge och på det sättet liksom visade att jag inte var skräp.

Det tog tid - och jo, jag kan fortfarande ha svårt att förstå att någon människa kan vilja umgås med mig.

Men jag har också "bestämt mig" för att andra människors värderingar och beteenden och preferenser är deras problem.

Under förutsättning att en person (i exemplet, jag) beter sig något så när vettigt och "normalt" (följer de där rimligta sociala reglerna med att inte misshandla någon, inte döda någon, inte stjäla, inte utnyttja och så vidare) så kommer det alltid att finnas någon som inte gillar en. Man tycker olika, eller man har olika sätt att uttrycka sig som uppfattas mer eller mindre kantigt, mer eller mindre sympatiskt.
Och jag har bestämt mig för att jag behöver inte vara populär. Jag behöver inte vara omtyckt egentligen.
Men jag behöver kunna stå för det jag gör och det jag tycker.
Så länge jag kan respektera mig själv i de sakerna, så får det kvitta om människor inte tycker om mig.
Det får vara de personernas problem - inte mitt.

Så lite grann tänker jag att det kan handla om att kunna stå för sina värderingar och sitt agerande. Om det sedan inte stämmer överens med en mall som någon förväntar sig så må det kvitta.

Själv är jag "ensamstående" och ser väldigt många fördelar med det. Hittills har jag inte stött på något enda förhållande som inte inneburit kompromisser någonstans för den ena eller den andra parten. Och jag är inte helt intresserad av att kompromissa med mitt privatliv.
Undrar om det blev ett begripligt svar?
Helt OT, men jag hade lätt velat umgås med dig trots våra vitt skilda politiska åsikter. Du verkar smart och cool.

Ja dels sånt -- sånt som är definitivt. Går på inga punkter o påverka.

Men även delvis vad du skriver i ditt andra inlägg. Drömmar behöver inte vara ouppnåeliga objektivt sett -- men iaf kännas för svåra o nå eller kräva mer än den förmåga man har. Såna drömmar eller ’livsmål’ som tar mer energi än dom troligtvis någonsin kommer kunna ge.

Men tidpunkten innan man även ser verkligheten eller alternativen som ngt positivt -- eller iaf accepterar är ’ok o leva med’ -- hur kan man vända Den situationen?... Går det? Har alla Den förmågan?

Som endel relativt ’lätt’ kan hantera ett bakslag eller kris o slutligen komma ur det -- komma till en positiv livssyn o gå vidare -- medan andra fastnar i svallvågorna. Föds vi även olika? Växer vi upp så olika så endel inte får med sig den förmågan? Född pessimist mkt enkelt uttryckt?...

Det kan inte bara vara vilja?... För olika förutsättningar det vet vi ju vi har på olika sätt.

Nu svamlar jag visst jättemkt känner jag :o..
Ibland kanske man drömmer om att ha varit den personen som skulle ha orkat göra allt det där. Men jag har nog tänkt att om jag inte orkar göra det så var det inte någonting man verkligen ville. Men då tänker jag mig situationer i stil med.

Jag skulle jättegärna vilja rida Mongolian race, men inte så gärna att jag skulle vilja ge upp någonting jag har för att göra det. Och inte tillräckligt för att skaffa mig den kondition och spara de pengar som krävs.

Så egentligen önskar jag att jag vore en person som på riktigt har det drivet att vilja göra de uppoffringar som krävs för att genomföra ett Mongolian race ;)

Men jag är inte den personen utan en person som föredrar att läsa en bok :D och jogga lite. Det kan jag acceptera.

Eller på lägre nivå, jag önskar jag hade varit amatörjockey när jag var 17, men jag ville bara göra det, jag kämpade inte för att gå ned 10 kg och kolla hur man blev det.

Samma tex -jag önskar jag var VD- dvs jag önskar jag vore en person som hade... men jag är ganska nöjd med att inte jobba 80-100 timmar i veckan.

Fast jag önskar på riktigt att jag hade drivet att göra mer än jag måste :D.

Senast ändrad:

Detta är jäkligt klokt.

Ibland kanske man drömmer om att ha varit den personen som skulle ha orkat göra allt det där. Men jag har nog tänkt att om jag inte orkar göra det så var det inte någonting man verkligen ville. Men då tänker jag mig situationer i stil med.

Jag skulle jättegärna vilja rida Mongolian race, men inte så gärna att jag skulle vilja ge upp någonting jag har för att göra det. Och inte tillräckligt för att skaffa mig den kondition och spara de pengar som krävs.

Så egentligen önskar jag att jag vore en person som på riktigt har det drivet att vilja göra de uppoffringar som krävs för att genomföra ett Mongolian race ;)

Men jag är inte den personen utan en person som föredrar att läsa en bok :D och jogga lite. Det kan jag acceptera.

Eller på lägre nivå, jag önskar jag hade varit amatörjockey när jag var 17, men jag ville bara göra det, jag kämpade inte för att gå ned 10 kg och kolla hur man blev det.

Samma tex -jag önskar jag var VD- dvs jag önskar jag vore en person som hade... men jag är ganska nöjd med att inte jobba 80-100 timmar i veckan.

Fast jag önskar på riktigt att jag hade drivet att göra mer än jag måste :D.
Haha, precis så känner jag också!

Jag vill ha mycket och blir ofta lite avis på de där personerna med driv. För att de lyckas med sånt som jag bara drömmer om...
För att de gör sånt som jag inte vill göra. Avstår från sånt jag inte vill avstå från.
Men nu tvingar jag mig att inte ägna tid åt drömmar som jag inte vill försöka nå...
Jag skulle vilja hoppa 1 40 och rida msv A. Men jag vill varken lägga pengarna eller tiden på att nå ett sånt mål. När någon annan med familj gör det- kämpar och når det målet blir jag imponerad och lite avis. Känner mig dom en sämre sorts person...men samtidigt vill jag inte göra jobbet... Och då måste jag acceptera att det inte är min dröm.

Bara ett litet exempel.

Intressanta tankar!
Jag tänker att vars och ens tankemässiga struktur kan påverka hur vi resonerar kring saker och ting.

Jag är personligen en ganska krass person, och som tänker mycket logiskt och ganska lite emotionellt. Då faller det sig naturligt för mig att vilja analysera och konkretisera, fundera och tänka logiskt.

Och jo, det är klart att det är "enklare" att hitta delmål om man har ett väldigt konkret slutmål - eller om man försöker hitta något konkret.

Och jag tänker att det antagligen är ganska klokt att faktiskt fundera på och konkretisera sina drömmar.
Och att konkretisera missnöjet (om jag får definiera frånvaron av att befinna sig i drömmen/målet som missnöje).
Och att försöka konkretisera för sig själv, vad det egentligen är man är missnöjd med. Är det "bara" frågan om att man är missnöjd för man inte är där man hellre önskar, eller är man missnöjd för att det är något som är dåligt "på riktigt".
Och om något är "dåligt på riktigt" så behöver man ju försöka fundera ut något att förändra, så att det inte blir lika dåligt. Kanske inte hela skuttet till drömmen, men en liten bit på väg.

Och som också framförts: kunna se det positiva i vägen även om den är lång och slingrig. Kanske se att den stationen jag är på nu, är bra på sätt A, B och C även om jag (fortfarande) saknar Å, Ä och Ö.
Så man kan njuta av eller åtminstone uppskatta det man har.

Man kanske kan uppskatta lukten av halvmultnande höstlöv. Uppskatta att se löven byta färg på hösten - även om man tycker att det är skitjobbigt med blötan och mörkret.
Så att kunna acceptera att november och december är skit (det tycker jag), men se att det är OK ändå för det är vackert när fukten stiger från sjön man kör förbi på väg till jobbet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst