A

annizz

alltså jag vet inte vad jag ska göra.. när jag köpte min islandshäst när han var unghäst så var han väldigt jobbig och ville absolut inte samarbeta, bet mig, försökte sparka mig och skenade iväg.. och detta hände när jag började arbeta mer och mer med honom.. han har varit vääldigt otålig och typ står å gräver i marken, biter när jag spänner sadelgjorden och allt för att irritera mig så mycket som möjligt känns de som.. tränade för några kända tränare i början å då var det spöet som gällde om han var jobbig men då belv han stel i hela kroppen.. jag är inte så mycket för spö men dom säger att han behöver disciplin och bestämd het..men ju mer jag slår till honom över mulen när han tuggar på vatten skålen, eller biter mig när jag spänner sadelgjorden ju mer irriterad blir han.. jag fattar inte.. har aldrig varit med om en sån här häst innan.. vad jag än gör så blir det fel.. sen har han börjat med en sak till, när jag ska gå förbi hans huvud och borsta honom mot kroppen så sätter han huvudet/halsen så jag inte kommer förbi, sen slår han upp huvudet på mig.. asjobbigt.. aaaaah jag får panik.. det är inte roligt att hålla på med honom längre.. vad gör jag för fel?

Sv: olydig

Oj oj oj...låter tufft och MYCKET farligt!
Du kan ju börja med att sluta slå honom på mulen eller någon annan del av hans kropp. Sedan bör du onekligen låta en veterinär gå igenom honom. Finns säkerligen flera mycket kunniga personer här på forumet som även kan ge råd om ex. kiropraktorer osv.
Därefter om/när hästen är kollad och OK bör du få hjälp av en mycket kunnig och seriös (NH-)tränare. Det kan nog vara en bra ide att även låta hästen vara hos den här personen på träning ett tag och att du och tränaren därifrån lägger upp en plan för vidare träning.

Det låter även som din häst är relativt ung, kanske har det ställts alldeles för höga krav för snabbt. Viloperioder? Hästkompisar? Hur mycket vistas han i hagen? Hur gammal är hästen, hur mycket och hur tränas den? Vad har du för människor i din omgivning (kunniga?!)?

Kanske är den här hästen inte rätt för dig, du kanske borde överväga att överlåta den till en mer kunnig person och skaffa en annan säkrare och lugnare häst.

Men vill du gå den smala vägen så måste du ransaka dig själv, skaffa dig kunskap om hästar och deras beteende. Därtill ha modet att be om och skaffa hjälp. Väljer du denna vägen som jag var tvungen att göra som ung 13 åring, då väntar svett, tårar och hårt slit. Men jag lyckades och fick en vän för livet. Den hästen glömmer jag aldrig. Men det är inte riskfritt och du kommer som jag nämnt ovan behöva hjälp.Behöver du stöd eller stöttning så kan du alltid PM:a mig, när som. Nu överlåter jag ordet till de "gamle" och "vise" på forumet.

Senast ändrad av en moderator:

oj tack äntligen någon som förstår mig! jag fick honom när han var ung och egentligen ville jag inte ha en unghäst men att köpa en färdig utbildad häst hade vi inte råd med.. å jag har aldrig tränat upp en unghäst förut så jag var väldigt skeptisk.. å ja de har varit väldigt mycket svett, tårar och hårt slit.. å jag började rida för kända islänningar för jag trodde det var bäst med en islandshäst.. men jag tycker inte att deras ridsätt är så bra, det är mest grov ridnig.. jag har mest ridit den "klassiska" skolan innan med mycket dressyr och knappt rört hästen med spöet.. så det har också varit en förvirring vilket ridsätt jag ska använda.. och tycker att horsemanship är bra och funkar.. men jag lydde deras råd just för att jag visste vem dom här "kända" personerna var och jag var inte särskilt kunnig.. men kan han ha något fel på sig så att en veterinär ska kolla igenom honom?? och ska jag bara låta honom vara när han börjar tugga på saker..
jag skulle vilja ha en sådan gemenskap med den här hästen som jag hade med min förra.. han var absolut min bästa vän och han lydde mig vad jag än gjorde la sig till och med jämte mig och kom bara när jag ropade.. men han finns inte längre.. men det funkar inte med denna hästen.. kanske för att det inte började så bra mellan oss med hjälpa av dom "professionella" tränarna..

Går hästen ensam eller har han hästkompisar?
Kanske det inte vore fel att han fick gå med några hästar som har ett riktigt flockbeteende så att han får lära sig detta - om han nu inte har gått i flock tidigare. Men det gäller att dessa hästar är starka och balanserade. Sätter honom på plats, men lagom mycket. De kan också få ett tufft arbete om han är tuff själv...

Om detta var min häst så skulle jag inte smällt til honom för att han tuggade på saker, så länge det inte var mig han tuggade på. Bett skall du absolut inte tolerera men att slå på nosen är mindre bra. "Bit" tillbaka genom att nipa kraftigt i läpp/mungipa så han reagerar!

Börja med att få honom att flyttta sig undan för dig UTAN att röra honom. Hårda stamp i golvet om så behövs, klamp, klamp mot honom, dock inte rakt framifrån, det kan bli för provocerande och farligt för dig! Det beror på hur tuff han är. Ha ett spö i handen som säkerhet och förstärkning om han inte vill ge sig. Men försök undvika röra hästen, klascha i luften, på dina stövlar, marken osv. Men om han visar aggressivitet mot dig måste du omedelbart höja rösten i ett NEJ!, stampa till hårt i marken/golvet och kanske tom försvara dig med en bestämd snärt på bogen eller rumpan, där du inte riskerar skada hästen, om han försöker gå emot och flytta på dig. Men är han så tuff så du måste smälla till honom, då vete i katten om jag vill råda dig att fortsätt på egen hand, för då är hästen farlig!

Sedan måste du kolla hästen med en chiropraktor. Det är väldigt vanligt med aggressiva beteendestörningar på hästar som har ont. Men den här hästen provocerar och visar att han dominerar dig. Han blockerar dig med huvudet och knockar dig. Det kan vara understimulans och brist på lekkamrater varför han försöker göra dig till sin lekkamrat, vilket är totalt livsfarligt! All lek mellan er skall ske på ditt initiativ och dina villkor! Du kan driva/valla honom, flytta på honom osv, men han får inte göra samma sak med dig! Hur gammal är hästen?

för det första har han växt upp i stor flock på öland tills han var ca 5 år sen reds han in.. sen släpptes han ut i flocken igen till jag köpte honom, då var han 7 år.. och nu är han 10 år.. nu går han med två stora hästar och dom senaste vintrarna har han fått stå inne och han har varit väldigt sur! men jag har inte kunnat ha honom ute själv på vintern (han har iof inte velat vara ute själv, men ändå inte velat stå inne hela natten).. aja.. och han fungerar ganska bra när man ständigt håller på med honom.. varje dag.. men jag har inte haft tid.. och försökt att hitta en medryttare men inte hittat någon..

Då är han ju ingen unghäst heller och borde inte bete sig så här. Men du sade han var jobbig som unghäst också. Har du haft honom länge? Hästar som går i dtora flockar har en nackdel; inte sällan kan det bli något i nacke och rygg. Jag tycker du skall kolla med en chiropraktor. En flockuppväxt häst brukar endast bete sig så här av tre oraker:

1. Den har blivit bortskämd av ägaren.

2. Den har skador som gör ont.

3. Den har ett medfött knepigt lynne.

Du måste analysera lite kanske rannsaka dig själv, fast det tycker jag det låter som om du gjort, och försöka komma fram till vad du tror är orsaken. Vad har hästen för stam? Det finns blodslinjer med hårt, svårt och knepigt lynne också nämligen och det går lika mycket i arv som exteriör och gångarter, även om en del inom SIF verkar tro motsatsen... Samma person erkände dock att det var vanligt med islandshästar som bockade för några år sedan. Jag tror inte att man lyckats rensa bort det ur aveln på så kort tid!

Kanske någon här kan hjälpa dig med att säga något om stammen eller du kanske bor i närheten av någon här som kunde hjälpa dig med hästen lite, eller åtminstone hjälpa dig analysera den.

vart bor du jag kan gärna hjälpa till=). nej men detta handlar om ledarskap och han kan ev ha ont nånstans...

hej nu måste du samla dig själv och tänka övre vad ni ska göra. Vill du sattsa på han eller är det bäst och sälja han? Det är mycket svårt och laga en häst utan vilje styrka. Och om du bästämmer dig för och satsa på han så finns det saker som ni måste göra.

1. Du måste lära dig mer om hästar det finns massa viss böker, filmer och kurser. bok och kurs tips: Rida islandshäst av Reynir (kommer inte ihåg efternamnet) han har även jätte bra kurser på västanvindens islandshästar.

2. hästen måste lära sig mer han måste få en bra utblidning och bli av med sina olater. det är mycket farligt och rida en häst som sticker och sparkas.

3. sen när du och hästen har fått mer utblidnig så måste du lära dig rida hästen rätt.

det är svår och säja vad just du ska göra efterssom jag inte har träffat hästen. Men Reynirs kurser är och rekomendera.
Jag personligen om det hade varit min häst hade jag hållt mig till promenader tills jag hade fått hjälp. men det viktigaset av allt (nästan) lee :) va glad och gå in till hästen med ett leenende och prata glatt med han. men du måste också vara bestämd för det är du som bestämmer och inte han! och jag tycker inte du slå honom för att han gnager på saker och dylikt men om han biter dig så måste du ryta till. och låt en duktig doktor titta igenom honom han kanske har ont och försöker säja det till dig. Sen finns det ju massa bra kurser i mental horsemind, horsemanship, massage osv. det är som sagt svår och säja vad din häst behöver utan och ha träffat honom. Men jag önskar dig lycka till och ge inte upp!

ps. du får gärna meila mig och berätta hur det går !! berglundelin@hotmail.com ;)

Jag skulle sluta med att slå honom.Det blir nog lätt inflation i det hela och så är det inte bra i längden.Trist öht.
Jag skulle backa tillbaka några steg och strunta i sadeln utan få honom att gå med mig på ett bra sätt.Kunna stå stilla osv.Jag har tränat en av mina hästar mycket att han ska gå bakom mig när jag leder,försöker han gå om så slår jag ut med överarmen utan att titta på honom...stanna när jag stannar och stampar till lite.Vi fick också lära oss av en tränare att han ska gå undan med baken när jag pekar på den( håller grimskaftet i hö står vid sidan av huvudet och flyttar i luften år båda håll,håller med vä om jag pekar med högeri början med spö jag rörde sakta i en cirkel med toppen.Han har fått backa genom att jag petar på bringar med ett spö.Allt detta har gjort att han blivit mer följsam och lydig.Innan hade han riktiga fräckdagar och får återfall ibland men då får han gå undan för mig igen.Nu räcker det med att han får backa 3 steg så vill han plötsligt gå på transporten.

// Lycka till med det som kan vara ganska roligt...Åsa

Han kan ha ont någonstans eler fått lära sig tidigare att "anfall är bästa försvar" ihop med människor.

Att använda ett spö att ge igen med kan ju fördärva spöanvändning i framtiden vid ridning.

Om du kan stå någorlunda nära och vara beredd innan han sätter tänderna i dig, så kan du prova att när han vill bita, blixtsnabbt "trampa" honom på kronranden, det är att jämföra med att klämma hårt på en människas nagel vid nagelbandet och gör ont.
Då brukar de flesta bitande hästar komma av sig.
Men var snabb, så fort han har sett vad du gör så är "metoden" förbrukad.
Det här ska inte användas slentrianmässigt, utan vid några få tillfällen, och hästen förknippar bitandet med smärta och inte smärtan med dig.

Marita

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 754
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar