Olydig helt plötsligt

fiaskurken

Trådstartare
Har nu haft pållen i cirka två månader. Vi började först med lite lätt markarbete och allt fungerade bra, han lyssnade på mina kommandon osv. Vi har sedan ridit ut och han har fungerat toppen. Men så helt plötsligt har han på hemvägen börjat takta och bete sig. Stoppsträckan är lååång :crazy: och han smygökar i traven. Så fort jag tar i tyglarna minsta lilla börjar han fjanta sig. Jag är minst sagt förvånad :confused: Han får lika mycket mat som innan så jag förstår inte riktigt var problemet ligger. Jag har kollat upp så han har inte ont. Var kommer all denna överskottsenergi ifrån??

Han lyssnar inte alls på mig längre, häromdagen höll han på att sticka för mig. Ska jag ta bort kraftfodret helt? Han får just nu 1 kg krafft grund om dagen samt ett par nävar betfor + 8 kg hö om dagen. Det är en nordistravare. Några förslag någon? :confused:

Sv: Olydig helt plötsligt

Tänderna är också okej, och det är beteendet kom över en natt kan jag tillägga. Att göra volter och halvhalter fungerar inte alls när vi är ute i skogen, han springer bara iväg. Han har inte gått på travet på säkert 12 år och på banan går han hur fint som helst... Knepigt!

Min är precis likadan, gått som avalssto i flera år efter travkarriären.
Men det dem lärt sig som unga sitter kvar, min var också fin att rida ca. 1 månad när orken kom och hon vant sig vid det nya blev hon "travare" igen kom på nåt som verkligen funkar kolla min tråd RIDTRAVARE.

Han kanske känner att du inte är riktigt tydlig i din ledarskapsroll,varva tydliga o konsekvänta ledarskapsövningar,med att han får ha skitkul ibland,typ löshoppning o lek.
mvh R

Förmodligen har han börjat testa dig, det brukar OFTAST komma efter ca två månader, han ska se vart gränserna går och hur mycket han egentligen behöver göra. Var bara konsekvent och bestämd se till så att han inte vinner utan ge dig inte, tillslut kommer han att ge med sig och bli som vanligt igen...

Min häst är 19 år och har inte gått på travet på lääänge. Han är dressyrriden och kanske inte särskilt mycket alls ute i skogen de senaste tio åren. Han är ju så in i bomben stark också :smirk:

Han kan inte alls "travartrava" längre, han trillar lätt över i galopp. Men vad gör jag då när han flyger fram så fort jag tar i tygeln eller lägger till en skänkel (observera att det bara är på hemvägen han beter sig såhär!!) Försöker jag göra halt får jag dra honom i munnen, annars stannar han inte, och det är ju inget jag är så sugen på. Kortar jag tygeln bara det allra minsta så sätter han också fart direkt och det är svårt att få stopp på honom. Jag rider bara med det allra nödvändigaste, sadel och träns. Har inte vågar rida ut honom de senaste dagarna på annat än ett lite skarpare bett. Jag kan ju knappt lägga en volt när han beter sig såhär :crazy: Vad tycker ni jag ska göra? Bar jobba honom från marken ett tag och sedan BARA skritta ut, inga galopper eller trav överhuvudtaget. Hur gör ni när er häst bara går och taktar och taktar? Har försökt att lägga volter så fort han börjar, men det resulterar bara i att vi blir yra i huvudet för vi kommer ingenstans :cool:

Jag är rädd för att han snart kommer göra något dumt, typ sticka så jag flyger av så att jag inte vågar rida ut alls sen :crazy: :crazy: :crazy:

Liknande trådar

Träning Gillar normalt sett inte termen "ledarskap" men nu får det bli så för enkelhetens skull; Har en häst som är väldigt ranghög i hagen...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 046
Senast: Totola
·
A
Träning Min häst, som jag hyr sedan lite mer än en månad, har helt plötsligt bestämt sig för att inte trava längre. Det började för drygt en...
Svar
17
· Visningar
942
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar