Olydig häst!

F

Fanny

Jag rider en new forestvalack som heter Lizard. Han är 8 år & tränad mycket i western. Jag rider klassiskt med honom & hoppar regelbundet. Jag rider inte för tränare, eftersom det skulle kosta ganska mycket om en ridlärare skulle komma ut dit jag rider. Det ligger ganska avlägset med dåliga bussförbindelser. Min kompis hjälper mig istället eftersom jag slutade på ridskolan när jag fick Lizard som medryttarhäst.

I "vanlig" ridning som t.ex. dressyr så är han ganska trög så jag har alltid spö på honom. Efter ett tag går han jättefint & jag jobbar honom mycket i tempoväxlingar & på volter.

Nu till problemen.

Det första är att jag inte kan rida ut med honom! Han vänder bara & går tillbaka, hur mycket jag än manar på & daskar till honom med spöet. Han bryr sig inte & backar eller vänder tillbaka. När han backar är jag rädd för att trycka till eftersom jag tror att han kan resa sig då. Jag har bara ridit ut 1 gång hittills & jag har haft honom i snart 3 månader.

Det andra är att i hoppningen så är han lite trög i början när jag rider mot hindret första gången. Andra gången jag rider mot hindret så förstår han att det är hoppning som gäller, och då rusar han & drar. Han är ganska stark & jag rider på sidepull, utan bett, så jag tygelhjälperna ger inte lika mycket effektivitet som med bett i munnen.

Jag har provat att sitta emot & bromsa med sätet, göra försiktiga förhållningar & prata lugnande med honom.
Många säger att jag ska träna mycket över bommar, både travbommar & galoppbommar. När jag känner att jag har mer kontroll över honom så ska jag hoppa ett lågt kryss.

Har de rätt? Snälla, hjälp mig! Jag vill hemskt gärna ha hjälp med det här. Tacksam för svar.

/Fanny
 
Sv: Olydig häst!

Vill gärna ha hjälp. Han är så otroligt stark & envis. :/
 
Sv: Olydig häst!

Tyvärr är det många hästar som inte känner sig trygga utanför stallet. Tänk dig in i hästens situation när ni lämnar stallet. Den lämnar hela sin flock och därmed sin trygghet. Hästar är som du säkert vet inbitna flockdjur, och i det vilda är en häst mer eller mindre dödsdömd om den är utanför flocken. Denna instinkt att hålla sig till flocken är därmed väldigt utpräglad hos hästen, fast olika mycket hos alla individer givetvis..

Vill han inte rida ut med sin ägare heller? Det jag tycker att ni ska jobba på för att överkomma detta hinder är att jobba mycket med ledarskapsövningar från marken. Hästen måste känna att du är en del av dess flock så att den också känner sig trygg med dig. I stället för att rida ut, gå promenader. Ta hjälp av en annan häst som "draghjälp" om det går dåligt. Arbeta mycket från marken med övningar som stärker ditt ledarskap. På hemsidan http://www.western-ridning.com/traening/natural-horsemanship/ kan du läsa om många sådana övningar, och det finns säkert många trådar om detta under "NH" i forumet.
Du säger att det inte hjälper att daska till hästen på rumpan, och det är helt rätt. Jag tycker att du ska skippa hela den biten i arbetet med hästen och arbeta mer med din kropp i stället för med utrustningen! Hästar använder sig av kroppspråk i flocken, och förväntar sig att du ska göra detsamma. När ni väl har kommit ut i skogen och han visar att han vill tillbaka, sitt då av och led hästen i stället. Gå tillbaka till stallet, men bind upp honom utanför stallet i 20 min. Efter detta sitter du upp och rider ut igen. Hästen kommer försöka vända igen, men bind då upp honom igen. Han kommer snart på att även om ni kommer tillbaka till stallet så får han inte träffa sin flock, eftersom det är du som är flockledaren så bestämmer du när ni ska ansluta er till övriga flocken. När du har lyckats rida ut utan att han vänder får han träffa flocken. Fler liknande knep finns att läsa om på hemsidan! :)

lycka till!
 
Sv: Olydig häst!

Hej!
Jag hjälpte för en vecka sedan min kompis med ett liknade problem och vi tog oss en promenad, vi hann inte längre än utanför stallet hon började tjura. Jag har ett jämt tryck på henne och ju längre tid det tar ju mer tryck vad händer?! hästen går frammåt och då massor med beröm. och då fortsätter man så tills hästen går fram av sig själv då den gör det går man en bit till sedan går man hem:)
Lycka till!!!
 
Sv: Olydig häst!

Men om jag trycker till med skänkeln så är jag rädd att han ska resa sig. :/ Dessutom gillar jag inte att rida ut, har ingen aning om varför. Kanske är för att om hästen skenar & ramlar av så kan jag ju inte fånga den lika lätt som i en paddock. Eller så är det kanske för att det är JÄTTEmånga djur därute ..?

När jag sitter upp utanför stallet & trycker med skänkeln så vänder han om eller så backar han. Ska jag sitta av & leda honom ut i skogen en bit?



Självklart ska jag titta in på sidan. :bow:
 
Sv: Olydig häst!

Ja dom har rätt.men det kan vara så att han vill ha med sig en annan häst med sig när han ska ut.Testa med att ha med en annan häst när du ska ut nästa gång. sån var min i början men sen så tränade jag ledarskaps övningar med honom så sen gick det bettre för då littade han på mig.så tästa o se det kan ju bara bli bättre han låtter ju som en snäll häst i anndra tillfällen.om du kan se jag vet ju inte var du bor men jag vet en som man kan träna för som är jätte bra.Men du kan ju skriva var du bor så kan jag se om han träna i närheten.då träna du på att kunna hantera din häst i alla situationer.det är jätte bra.kram
 
Sv: Olydig häst!

Jag tycker verkligen att du ska till dej va Lectris svarade på din fråga. Allt handlar om förtroende er imellan, att börja från något annat håll än från "början" - från marken anser iallafall jag vara ledsamt. Främst för hästen. Jag lovar, har själv upptäckt det harmoniska med att arbeta "tillsammans" med hästen, på dennes nivå - till att börja med från marken.
När ledarskapet är fastställt så följer oxså kommunikationen och förtroendet med. Då, kan man först börja att arbeta från sin hästs rygg. Läs gärna och använd dej av "Dansa med hästar" o försök att bege dej till författarens (Hempling) kursers när han är i Sverige! Det är värt det!!

Lycka till!:)
 
Sv: Olydig häst!

Fanny skrev:
Men om jag trycker till med skänkeln så är jag rädd att han ska resa sig. :/ Dessutom gillar jag inte att rida ut, har ingen aning om varför. Kanske är för att om hästen skenar & ramlar av så kan jag ju inte fånga den lika lätt som i en paddock. Eller så är det kanske för att det är JÄTTEmånga djur därute ..?

När jag sitter upp utanför stallet & trycker med skänkeln så vänder han om eller så backar han. Ska jag sitta av & leda honom ut i skogen en bit?



Självklart ska jag titta in på sidan. :bow:

Du säger att du inte tycker om att rida ut? Detta smittar med all säkerhet av sig på hästen. Hästen litar på att sin flock ska varna för faror, och sitter du och är orolig för att det ska dyka upp en älg eller något annat djur så märker hästen det snabbare än du tror, och blir därför själv lika orolig. Ta hädanefter för vana att antingen
1) rid tillsammans med någon annan. Är ni två så delar ni ansvaret att fånga in hästarna om något händer = du känner dig tryggare och hästen likaså.
2) rid helt enkelt inte ut med hästen! överlåt den biten till ägaren eller till en säker person som inte för över sina oroliga känslor på hästen, för det är det sista hästen behöver om han ska känna sig trygg. När hästen har fått ökat självförtroende kan du börja rida ut, gärna med sällskap.

Kom ihåg en sak när det gäller hästar. När de upptäcker ett potentiellt hot (kan vara allt från en papperskorg eller ryttaren på ryggen - människan är trots allt ett rovdjur.) så flyr hästen först och tänker sedan. Detta är en viktig del i hästens strategi för att överleva, det är helt enkelt så bytesdjur fungerar. Det är precis likadant för zebror eller antiloper, och hästar är byggda på samma sätt. När du lägger skänkeln på din häst, och han tycker det är obehagligt, så är det naturligt för honom att försöka komma undan detta obehag, om det så är genom att resa sig eller att skena. För att komma över problemet måste ni arbeta från början och från marken, det finns helt enkelt inga genvägar. Bygg upp en tillit från grunden! Jag kan inte hänvisa nog många gånger till hemsidan.. :smirk:

Det är alltid bättre att du sitter av när du känner dig osäker än att du sitter och bråkar med hästen på ryggen. Från marken kan du lättare komma undan och undvika skador om hästen blir skrämd eller upprörd. Som du säger, sitt av och led hästen en bit tills ni båda har lugnat ner er :)
 
Sv: Olydig häst!

Lectris är så klok! :eek: Hur kan man vara det? ^_^


Jag har ingen att rida med i skogen, för ägaren är väldigt upptagen & jag känner nästan ingen annan där .. Det finns en stoor, tom hage längst ner på en väg & den kan jag kanske rida i? Den är ganska stor & ser ut som en mindre äng. Jättefint underlag.

Jag ska testa med tillitsgrejen. :) Då får vi se vart det leder. :D

Men vad ska jag göra för att stärka mitt självförtroende i hoppningen? :/ Det är nog det som gör att han är lite trögare .. Han känner att jag inte riktigt vågar, så han tvekar & vill inte själv.
Ska prova allt ni tycker! ^_^

/Fanny
 
Sv: Olydig häst!

Fanny skrev:
Lectris är så klok! :eek: Hur kan man vara det? ^_^


Jag har ingen att rida med i skogen, för ägaren är väldigt upptagen & jag känner nästan ingen annan där .. Det finns en stoor, tom hage längst ner på en väg & den kan jag kanske rida i? Den är ganska stor & ser ut som en mindre äng. Jättefint underlag.

Jag ska testa med tillitsgrejen. :) Då får vi se vart det leder. :D

Men vad ska jag göra för att stärka mitt självförtroende i hoppningen? :/ Det är nog det som gör att han är lite trögare .. Han känner att jag inte riktigt vågar, så han tvekar & vill inte själv.
Ska prova allt ni tycker! ^_^

/Fanny

Har du ingen att rida ut med, så be en kompis gå på promenader med er. Ni behöver inte göra annat än att skritta när ni rider ut, så kompisen hinner med. På det sättet slipper du vara ensam med hästen om något skulle hända, och om kompisen har hästvana är det ju bara ett plus, då denna kan hjälpa dig om hästen vill vända hemmåt eller något i den stilen.

Ang om hur du ska förbättra ditt självförtoende, arbeta mycket med cavalettihinder och markarbete med bommar. När ni väl hoppar, hoppa låga stigsprång eller liknande där den främre bomen är lägre än den bakre. Detta verkar inbjudande för hästen och de hoppar lättare då. I början, hoppa inte högre än 70cm. Då blir det mest ett förlängt galoppsprång än ett hopp, och både du och hästen kan bygga upp erat förtroende.

Sen kan ni bygga upp olika banor med låga hinder, utan att det behöver vara många hinder. Ha max 2 hinder / bana, och låt resten vara koncentrations/lydnadsövningar med bommar på marken. En jättebra och garanterat nyttig hoppövning kan du se på http://www.hippson.se/9273 . Men i stället för att ha tre hinder på långsidan kan du ha tex bom - 1 galoppsprång - oxer - i galoppsprång - bom. På så vis har både du och hästen endast ett hinder att koncentrera er på och galoppbomarna hjälper hästen att bjuda lite extra mot hindret. Det finns fler roliga hoppövningar på hippson.se, det är bara att testa! Anpassa övningarna på så sätt så att de känns rimliga och inte för svåra i början när du bygger upp ditt självförtroende. Fantasin sätter gränserna :smirk:

För att du ska känna dig ännu säkrare kan du be en kompis vara med även här. Det blir så mycket lättare om man får hjälp med att bygga hindren och kan bolla idéer med en kompis under ett ridpass. Lycka till! :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Olydig häst!

Tack så mycket för alla svar, men det hjälper inte nu ..

Hästen och jag passar helt enkelt inte ihop, har provat det där med tillitsgrejen och allt det där med att gå ut med hästen en bit i skogen.
Lizard gör samma sak där; Frustar, backar, reser sig och kutar hemåt. -.-' Därför ska jag nu leta annan häst, eftersom mina föräldrar inte vill betala för en häst som man inte kan rida ut på själv, som inte hoppar bra eller någonting. :(
Han är farlig också. :eek: När jag skulle ta ut honom ur hagen i onsdags så sprang han mot mig. Trodde självklart att han skulle stanna, så jag stod kvar. Ja, han stannade inte direkt och resultatet blev en galen häst, en svärande Fanny med en spricka i foten och en halvt galen förälder.

Så nu är jag helt hästlös. :cry:


Tack igen. (:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp