olydig häst....

C

C F

vad gör man åt en häst som absolut inte visar någon respekt?
Står inte still när man sitter upp, fixar läder, spännersadeljord eller så..

vad gör man åt det?
hur får man hästen att respektera vem som bestämmer?
:(

Sv: olydig häst....

Det handlar inte om att visa hästen vem som bestämmer, det handlar om att hästen inte känner sig trygg i hanteringen. Jag anser att en häst skall vara helt tillfreds med detta INNAN man lägger sadeln på första gången.

Börja om från början. Vänj hästen med att hanteras och arbeta långsamt. Det finns massvis med olika övningar för detta.

Sv: olydig häst....

Hej!det går inte att kalla en sådan häst för en "olydig" häst.när det gäller din häst verkar det som om han inte är trygg med dig som ledare och han försöker ta över ledarskapet.vad jag brukar göra med min tinkerhäst är att jag sätter på honom en rep-grimma eller dually-grimma, sedan så gör jag massa övningar med honom somt.ex backa, flytta bakdelen m.m. hästen skall hela tiden stå med huvudet vid din axel.om han går förbi dig så börjar du att flytta bakdelen eller longera honom ända tills han ger efter.på så sett så får han veta att om han gör rätt så får han vilaoch gör han fel så blir det jobb.Man måst även komma ihåg att aldrig använda någon form av tvång eller smärta på hästen.Detta handlar om förtroende och defnitivt inte rädsla!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
554
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama