olydig häst...

C

C F

vad gör man åt en häst som absolut inte visar någon respekt?
Står inte still när man sitter upp, fixar läder, spännersadeljord eller så..

vad gör man åt det?
hur får man hästen att respektera vem som bestämmer?

Sv: olydig häst...

Träna, träna och åter träna. Jobba mycket från marken. Vi går mycket med våra unghästar. När vi säger "stå" så skall dom parkera.!! Om dom krånglar så får dom vackert backa. Det ger resultat ganska snabbt ska du se.

Först och främst så måste du alltid vara konsekvent.
Du får t.ex inte en dag låta hästen gå iväg när du sitter upp, och nästa dag bli arg för att h*n gör det.
Sen kan du ju låta någon hålla i hästen i början, tills h*n lär sig att stå still.
Det kan dröja länge att få tillbaka respekten, men om du alltid är konsekvent och bestämd med hästen så kommer det nog.
Lycka till!

Natural Horsemanship kanske vore nåt?

Hitta en bra tränare eller läs dig till lite kunskap.

Det är det rådet jag kan ge.

jag skickar min amerikan som skrämmer den halvt frân vettet och den kommer att stâ som förstenad.:rofl:

Gå tillbaka till utgångsläget hela tiden! Har du ställt hästen på ett ställe och den flyttar på sig så backar/flyttar du tillbaka den dit du bestämmt att den skulle stå! Det är bara att upprepa och upprepa varje gång pållen flyttar på sig. Tillslut står den där den ska! :)

C F skrev:

vad gör man åt det?

Är det bara i samband med uppsittning och fixning vid sadling? OM, så skulle jag skarpt fundera på utrustningen. Är det även annars i det alldagliga arbetet så skulle jag börja om från början som om jag fick hem hästen för första gången och skulle påbörja ett bra samarbete med den.

C F skrev:

vad gör man åt det?

Det går inte att ge råd innan man vet

Bakgrund,
Historia,
ålder,
ras,
osv osv....

Första frågan:
Jag skulle ifrågasätta mitt egen framtoning sett ur ett hästperspektiv.
Anpassa mig till läget för att skapa en harmonisk stämning
Vad är det JAG gör som skapar detta beteende hos hästen????

Nästa fråga:
Några frågor som kan vara bra att reda ut eftersom det kan vara svårt att förstå vad du faktiskt menar.
Vad menar du med respekt?
Att blint lyda människans tankar eller att lyda kroppsspråk eller att lyda den ödmjuka och positiva framtoningen?

Vad baseras respekt på?
Hur ska man uppnå detta? Är det något man förtjänar, något man får om man är tyst och önskar eller något man kan bråka sig till?

Om det BARA handlar om respekt så undrar jag vad DU själv skulle uppskatta ifall du hade en ledare vid din sida som vill få dig att förstå hur och varför du ska göra något.
Ta dig en funderare på hur du vill att den god ledare ska vara.
Det gör jag i form av Yoga eller Qigong, varje dag!

Stämmer din egna tankar för hur en ledare bör vara på ditt eget sätt att vara? Stämmer det in på hästens sätt att tänka och förstå?
Är det något som inte stämmer, ändra på det och kolla ifall hästen visar någon skillnad.:smirk:

Jag har några frågor till dig, du får gärna svara men behöver inte ifall du tycker att det känns otrevligt.

Är dina ord och tankar sanning?
Om hästens beteende inte är sanning vad är det då?
Om dina ord är den enda sanningen och hästens beteende är lögn, ett falskspel (för att inte visa sin respekt till mig som ledare), hur ska jag då få hästen att ändra sig till "sanningen"?

Finns det bara en sanning och vems är det, din eller hästens?
:bow:

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Det är bra att du förtydligar och ifrågasätter :bow:

Lite jobbigt när det var i ens egen tråd, men ändå bra, det ska du ha en eloge för.

*KL*

Det finns ju också olika sorts respekt. Nämner två jag kommer att tänka på.

Respekt - undergiven, lyder blint utan att egentligen vilja samma sak
Respekt - sammarbetsvillig, glad att arbeta, gör sitt bästa

Kanske barnsligt, men det var bara en tanke.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
554
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur