Olyckor i travet

Seabaz

Trådstartare
Jag läste just på aftonbladet om att man vill ha ökad säkerhet på travbanor... Jag måste få citera och sedan ha min åsikt;

"I USA finns krav på skyddsväst, men det är inget som är aktuellt i Sverige i dagsläget.

– Vi rekomenderar utrustning som är bra av säkerhetsmässiga skäl, men vi kan inte tvinga kuskarna, säger Granbeck."

Varför kan man inte tvinga kuskarna att ha säkerhetsväst?
Det gör man ju i fälttävlan?
Och dom måste ju ha hjälm när dom kör, det är väl samma grej liksom?

Sv: Olyckor i travet

Det kan man ju tycka. Å andra sidan är det väl upp till var och en nu... Skillnad på saker som är av säkerhetsbetydelse för de andra ekipagen också, tycker jag.

Det är väl lag på att monteryttare måste ha säkerhetsväst när dom rider eller tävlar på banan! varför ska det då inte vara lag på att kuskarna har det oxå? En billig livsförsäkring

Och jag som funderat hela hösten på att köpa en (sen jag skrotade i skritt med gammeltanten) :o

Det kanske jag kan använda lite av premie-pengarna till! :idea:

Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det var några som testade för ett par år sedan, men tyckte att säkerhetsvästarna inte var tillräckligt smidiga när de skulle upp och ner i sulkyn. Det kan ju bli ett antal gånger på en kväll för en proffskusk... Men jag kommer inte ihåg vilka det var som provade, eller ens var jag läste om det... :o

Var det inte den gamla varianten? Jag tänker mig en sån där med en massa små paneler i! :idea:

Den jag tog montélicensen med kunde jag inte ens sitta av med så den kanske inte skulle passa så där super... :crazy:

Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det var några som testade för ett par år sedan, men tyckte att säkerhetsvästarna inte var tillräckligt smidiga när de skulle upp och ner i sulkyn. Det kan ju bli ett antal gånger på en kväll för en proffskusk... Men jag kommer inte ihåg vilka det var som provade, eller ens var jag läste om det... :o

Skriv upp det på minneslistan för urusla bortförklaringar:rofl:

Det finns jättefina och bekväma västar på marknaden.
De som påstår att västarna är stela, otympliga och obekväma är oftast de som aldrig ens provat en väst!

Själv hade jag aldrig kommit på tanken att använda säkerhetsväst om det inte var för att det krävdes i montén.
Nu använder jag den vid all ridning (och vid körning av unghästar)

Det är ingenting annat än en vanesak.

De flesta av oss använder säkerhetsbälte när vi kör bil. Hittills har jag aldrig "behövt" bältet - men man vet ju aldrig när eller om olyckan är framme....

*kl*
Många kuskar använder säkerhetsväst, för att nämna några Erik Adielsson, Per Lennartsson, Per Nordström, Jörgen Sjunnesson. Det har nog blivit vanligare med väst sedan perioden för något år sedan då allvarliga olyckor avlöste varandra vecka efter vecka.

Skriv upp det på minneslistan för urusla bortförklaringar:rofl:

....

Precis som ghost skrev så var det säkert den gamla varianten, eftersom jag även skrev att det var ett par år sedan... Och nej den var inte smidig...
De gamla västarna var otypliga, och det finns fortfarande en del idag, jag provade runt en hel del på dottern innan vi hittade en som hon kunde rida vettigt i, nu är hon bara fem år, så det blir svårare, men fortfarande så finns det en del som knappt går att röra sig i...

Sen har det tydligare blivit vanligare, jag är just nu inte så angerade inom travet aktivt... Inga egna hästar just nu, inte ens i träning... Och de kompisar jag har inom travet pratar jag sällan just trav med, då de gärna pratar om något annat... Så nej jag är inte särskilt uppdaterad...

*kl*
Många kuskar använder säkerhetsväst, för att nämna några Erik Adielsson, Per Lennartsson, Per Nordström, Jörgen Sjunnesson. Det har nog blivit vanligare med väst sedan perioden för något år sedan då allvarliga olyckor avlöste varandra vecka efter vecka.

även peter untersteiner använder tror jag (om jag inte sett fel) :)

Det behöver jag med... :rofl::rofl:

Min väst kommer vilken dag som helst. 0,8 kg extra att släpa runt på för pållarna... :idea:

ja vet med mig att om man kör i väst så ska den passa kusken väldigt väldigt bra, västarna ja har kört i (ridvästar, skolan kunde inget om skiten) så fick man stora problem med att vända sig om eller sitta över huvud taget eftar som man böjer kroppen... Detta borde utvecklas o tyvärr finns inte några jättebra lösningar än, men ofta är det när man väl har blivit skadad rejält som man inser att man skulle skyddat sig bättre.

Jag har köpt en sån här... :idea:

säkerhtsväst_1873.JPG

Har bara provkört den en gång ännu men den hindrar absolut ingenting om man har en vanlig träningsvagn, testade den först i speedcarten och sen i rockarden. I rockarden som han ett litet ryggstöd rekommenderas att inte luta sig bakåt då mn får punkttryck på korskotorna av nedersta panelerna.

Annars är en jättesmidig. Väger i min storlek 0,8 kg. :idea:

Ja visst, i vintras när jag kollade såna västar var de så j-a dyra men nu hittade jag en runt tusenlappen. :idea:

(Hur sjutton har du fått ihop nästan 10 000 inlägg på ett år? Ja, dagen är ju inte slut än så du spräcker gränsen i dag? :D)

Senast ändrad:

Ja visst, i vintras när jag kollade såna västar var de så j-a dyra men nu hittade jag en runt tusenlappen. :idea:

ja priserna på dom har sjunkit rätt bra,

(Hur sjutton har du fått ihop nästan 10 000 inlägg på ett år? Ja, dagen är ju inte slut än så du spräcker gränsen i dag? :D)

haha :rofl: alltså... ingen kommentar. jag har vart en flitig skrivare förut :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Inte heller jag tycker det är roligt när det blir en massa tjafs här inne. Att vi ska kunna diskutera och att tonen både kan bli hög...
Svar
2
· Visningar
1 021
Senast: Nora
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 567
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar