Sv: Olycka..
Körde med min häst förra vintern och han är inkörd, men hade inte körts på några månader. Gick jättebra först, men när vi var påväg hem blev han skrämd av någonting som jag än idag inte vet var det var. Han kastade sig åt sidan och fick en knuff av skakeln, vilket fick honom att sätta iväg framåt. Skenade hemåt i full fart, men passerade bara förbi stallet och fortsatte. Skenade längs en ganska otrafikerad väg, men var påväg mot en väg med riktigt tung trafik så jag lyckades styra in honom på en skogsväg som jag vet slutar i en återvändsgränd med ett reljält staket. Hästen skenade bara rakt mot staketet som knäcktes, men smällen fick honom att gå omkull. Jag föll ur vagnen och hästen sparkade vilt i några sekunder och lyckades komma upp på fötterna igen och skenade tillbaka samma väg som han kommit, fast nu utan mig. Jag ringde efter hjälp och vi följde efter hästen i bil. Hittade honom 2 mil hemifrån, nu i ganska lugn galopp, fortfarande med vagnen bakom. Eftersom han åter närmade sig en tungt trafikerad väg hade vi inte tid för finlir utan vi körde om honom och ställde oss tvärs över vägen för att blockera varpå hästen hoppar av vägen, över diket, och försöker springa ut i skogen. Kom 15 meter innan han föll omkull, reste sig och tog sig ytterligare ca 15 meter innan han föll igen.
Kommer aldrig glömma känslan när min syster, som var först framme hos honom vänder sig mot oss andra och skriker: "Hämta en kniv, en kniv".
Jag var helt säker på att han var död för rockarden var helt söndertrasad och han låg helt stilla med ena skakeln på ryggen och den andra mellan benen. Vi lyckades få bort allt från honom och jag bad honom att resa sig, vilket han faktiskt gjorde. Vi undersökte honom från topp till tå, men kunde inte hitta så mycket som ett skrubbsår. Han blödde lite från ett sår i mungipan, men det var allt. Undersöktes av veterinär och hästtandläkare som inte heller kunde hitta några fel. Han hade dock en träningsvärk som nog var rätt plågsam dagarna efter.
Eftersom jag fegade ur totalt har jag inte kört honom igen efter det, körningen var ändå bara en kul grej, men jag rider med folk som kör och jag har låtit honom gå upp mot ena skakeln så han får vagnen nästan bakom sig. Jag har även låtit honom backa in mellan skaklarna och låtsats spänna för så han fått känna på situationen igen och han har inte reagerat det minsta på någonting av det. Det är som om han inte alls förknippar olyckan med vagnen.
Så jag tror inte alls att det är omöjligt för din häst att återhämta sig från sin upplevelse.