fallon

Trådstartare
Var ute o körde m rockarden. Av okänd anledning, från ingenstans, gör hon några kraftiga bocksprång (har ALDRIG hänt förut) varvid ena benet hamnar över skakeln. Hon får panik, vinglar ned i ett dike och lägger sig. Jag kastar mig fram och börjar slita loss sele o vagn, hinner nästan klart, hon reser sig, jag far i backen, hon iväg m vagnen på trekvart. Hinner inte så lång utan fastnar o väntar på mig. Hon är chockad, uppskrapad och öm lite här o var, men annars ok. Kaffeved av selen förstås.
Min fråga: Det är säkert någon som upplevt ngt liknande på detta forum. Hur reagerade just din häst när du spände för igen? Bakskygg? Andra konstiga följdverkningar? Kanske inte gick att köra igen alls?

Sv: Olycka..

De gånger det hänt något liknande för min del har det inte varit något problem att spänna för hästen igen.

Samma sak hände mig för några månader sedan, med stallets snällaste häst. Han låg dock lugnt kvar till vi fått av honom selen. Han bockade mest av glädje och det har inte varit några problem att köra honom efteråt. För säkerhets skull hade jag lång käk på honom de första gångerna, men han har inte visat några tendenser att göra om det.

Alla mina som råkat ut för nåt sånt har gått att köra igen utan problem. (låter som om det hänt hur många ggr som helst och så är det inte men visst har det hänt då och då under de 35 år jag kört hästar)

Den senaste råkade välta mig när jag var bredvid, skrämde skiten ur sig själv genom att göra det och råkade trampa mig samtidigt. Skenturen slutade med att han fick in benet i en annan speedcart och gick omkull (på stallgången)

Inga men i huvudet på honom, jätteskönt då det är en hetsporre. :idea:

Tack snälla för era egna exempel. Nu känner jag mig lite lugnare faktiskt. Vore för jäkla trist om hon inte skulle gå att köra igen för en sådan här jädra händelse:-( Är inte hetsig av sig alls, men lite full i bus kanske.

Våran valack råkade ut för en olycka (bild... känsliga varnas) när han var förspänd för rockarden. Spetsades av en stolpe mellan bakbenen vilket gjorde att han fick panik, slog och fick vänstra benet över skakeln, bröt av den, selen gick sönder men han skenade med selen hängandes i tömmarna som fortfarande satt fast i bettet. Han stannade efter ett tag så vi fick hjälpa honom. Så han fick en riktig otäck upplevelse men det var inga som helst problem att tömköra och därefter köra igen, hade en överlycklig häst!

Jag har en dam som har gjort såna vurpor 4 gånger (men hon har bara gått omkull 2 av gångerna) hon är en sylvass dam och jag trodde aldrig jag skulle kunna köra henne igen, men det går jätte bra.
Har sprungit på travet efter det oxå.
Så det brukar gå bra. :)

Min valack skenade med vagnen och var borta i ca 45 min en gång. Men han lugnade ner sig själv och stod och betade en bit från stallet när vi hittade honom, allt var helt, både vagn och sele, ett tramp på hästen bara. Inga problem alls att köra honom igen sen.

Var ute och körde världens coolaste ponny för ngr år sen, haft honom sen han var liten, inkörd som 2-åring, körd av ungar, hur cool och snäll som hellst. En vår när min son och jag skulle köra, började han sparka, hoppa och stutsa på en liten smal gräsväg, sprang in i stenmuren så att ena skakelremmen gick sönder, började skena, vagnen välte med mig i, sonen han hoppa av. Men iallafall så blev han väldigt bakrädd efter det, hösten som kom satte vi pulka efter honom och det gick bra, men han var fortfarande lite bakrädd av andra saker. Hade säkert gått att spänna för honom igen, men vi testade aldrig. Ja, så det kan gå med en häst som man aldrig tro kan bli rädd av ngt:crazy: Kan varit en orm, geting eller kanske bara ngt som fastnade runt bakbenet.

Mitt sto har varit på skentur två gånger. Slog sönder vagnen, trasslade in sig i tömmarna och gick omkull första gången, fastnade med vagnen i skogen och slet sönder selen andra gången. Väntade en dag respektive två veckor med att köra igen, inga som helst problem.

Var med om en väldigt liknande grej med min häst för några år sen, fast han sprang 2 km med vagnen släpandes (och ena skalmen mellan benen...) innan han till sist blev av med den och sprang 2 km till... Han har tidigare varit ohyggligt bakskygg och het, väldigt känslig, så jag trodde aldrig det skulle gå att köra honom normalt igen, men han sa inte ett pip när jag satte på vagnen (hade kompis med lina för säkerhets skull...). Så det ska nog gå bara fint!

Tack snälla alla som lämnat lite berättelser om liknande upplevelser och lite peppning. Travforumet är verkligen toppen! God fortsättning på julhelgen alla ni travmänniskor där ute:-) Ps Jag har inte satt henne framför vagnen ännu då hon fortfarande är väldigt stel och lite halt. Sårskadorna har dock läkt kanonfint.

Körde med min häst förra vintern och han är inkörd, men hade inte körts på några månader. Gick jättebra först, men när vi var påväg hem blev han skrämd av någonting som jag än idag inte vet var det var. Han kastade sig åt sidan och fick en knuff av skakeln, vilket fick honom att sätta iväg framåt. Skenade hemåt i full fart, men passerade bara förbi stallet och fortsatte. Skenade längs en ganska otrafikerad väg, men var påväg mot en väg med riktigt tung trafik så jag lyckades styra in honom på en skogsväg som jag vet slutar i en återvändsgränd med ett reljält staket. Hästen skenade bara rakt mot staketet som knäcktes, men smällen fick honom att gå omkull. Jag föll ur vagnen och hästen sparkade vilt i några sekunder och lyckades komma upp på fötterna igen och skenade tillbaka samma väg som han kommit, fast nu utan mig. Jag ringde efter hjälp och vi följde efter hästen i bil. Hittade honom 2 mil hemifrån, nu i ganska lugn galopp, fortfarande med vagnen bakom. Eftersom han åter närmade sig en tungt trafikerad väg hade vi inte tid för finlir utan vi körde om honom och ställde oss tvärs över vägen för att blockera varpå hästen hoppar av vägen, över diket, och försöker springa ut i skogen. Kom 15 meter innan han föll omkull, reste sig och tog sig ytterligare ca 15 meter innan han föll igen.
Kommer aldrig glömma känslan när min syster, som var först framme hos honom vänder sig mot oss andra och skriker: "Hämta en kniv, en kniv".
Jag var helt säker på att han var död för rockarden var helt söndertrasad och han låg helt stilla med ena skakeln på ryggen och den andra mellan benen. Vi lyckades få bort allt från honom och jag bad honom att resa sig, vilket han faktiskt gjorde. Vi undersökte honom från topp till tå, men kunde inte hitta så mycket som ett skrubbsår. Han blödde lite från ett sår i mungipan, men det var allt. Undersöktes av veterinär och hästtandläkare som inte heller kunde hitta några fel. Han hade dock en träningsvärk som nog var rätt plågsam dagarna efter.

Eftersom jag fegade ur totalt har jag inte kört honom igen efter det, körningen var ändå bara en kul grej, men jag rider med folk som kör och jag har låtit honom gå upp mot ena skakeln så han får vagnen nästan bakom sig. Jag har även låtit honom backa in mellan skaklarna och låtsats spänna för så han fått känna på situationen igen och han har inte reagerat det minsta på någonting av det. Det är som om han inte alls förknippar olyckan med vagnen.

Så jag tror inte alls att det är omöjligt för din häst att återhämta sig från sin upplevelse.

Jag antar att du inte hade slaggjord? Använd det i fortsättningen. Då har man gjort vad man kan för att minska risken att de får över benen.

Nej, jag hade ju inte slaggjord. Har fått lite dubbla budskap ang slaggjord. En del säger att de aldrig kör utan och en del säger att det snarare uppmuntrar till att börja bocka när de känner trycket på rumpan. Andra säger att man ska köra med check, fast löst spänd. Vill helst slippa sistnämnda då jag vill att hon ska kunna välva sig i halsen. Men jag har beställt ny sele och slaggjord så den åker på när vi ska prova för första gången. Och jag kommer garanterat ha groom med mig.. Madde tycker jag ska sluta köra *fniss*

Ja min kära Heffaklump blev rädd för ett TÄLT på en åker (har aldrig stått där förut) så han hoppar över ett DJUPT dike så att min gubbe flyger ur och drar rätt in i skogen ...........................
Och vi letade..... och ..........letade .......men han var borta!

Vi ringde till och med polisen och talade om att vi har "tappat" bort vår häst ...................

Efter 5 timmar hittade gubben och några grannar honom ca 3 km rätt in i skogen, fanns alltså ingen väg. Där satt han fast med vagnen mellan 2 träd.

Inte en skråma !!!
Och inga problem att köra nästa dag heller, och då var tältet borta oxå .......................

Heffaklumpen, tack för ditt inlägg. Det känns, som min lilla olycka trots allt varen västanfläkt jämfört med vad ni andra varit med om. Tänk vad bussiga våra travare ändå är, som tydligen oftast ändå låter sig spännas för utan problem igen.
Min sele, som jag beställt, har faktiskt inte kommit ännu så jag har inte provat att spänna för. Ska bli kul att köra igen:-)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
Körning Så har jag fått uppleva mitt första tillbud i körningen. Hästen sparkade bakut (har hon aldrig någonsin gjort förut, så nej, jag hade...
Svar
10
· Visningar
1 373
Senast: Trygg
·
B
Körning Jag har under en längre tid funderat mycket på om jag ska försöka få min ponny körbar igen eller om jag ska inse att han kanske inte är...
Svar
15
· Visningar
1 595
Senast: Ljulius
·
Trav Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka