D

dyrre

Jag och min häst var på en klubbhoppning nu i onsdags. Jag skulle hoppa en clear round på 110cm och när vi hoppar fram på ett räcke kommer vi fel så hon stoppar och fastnar olyckligts vis med martingalen i hinder stödet.
Jag travar runt och hon haltar inte så jag hoppar runt banan och hon är jätte fin på hindrerna högt över.
Efteråt ser jag att hon har blod droppar på sina vita sen skydd och ser då att hon har en 15cm lång reva under ena frammbenet.
Vi lastar hästen och åker hem och ringer veterinären som kommer direkt och talar om att såret behöver sys så hon syr i hop det.
Hon talar om att styngnen ska sitta i 10dagar sen kan vi ta bort dom och börja rida igång hästen igen. Så det var ju tur i oturen att det inte blev värre.
Tänk vilken klippa till häst som hoppade hela banan på 110cm med det där såret:love: Hon gör verkligen allt för mig!!!
I dag kom räkningen från veterinären på 4000kr:( Var lite mera än jag räknat med. Får väll jobba en massa nu så jag kan betala den. Viktigast är ju att min häst mår bra!

Sv: Olycka!!!

Jag och min häst var på en klubbhoppning nu i onsdags. Jag skulle hoppa en clear round på 110cm och när vi hoppar fram på ett räcke kommer vi fel så hon stoppar och fastnar olyckligts vis med martingalen i hinder stödet.
Jag travar runt och hon haltar inte så jag hoppar runt banan och hon är jätte fin på hindrerna högt över.
Efteråt ser jag att hon har blod droppar på sina vita sen skydd och ser då att hon har en 15cm lång reva under ena frammbenet.
Vi lastar hästen och åker hem och ringer veterinären som kommer direkt och talar om att såret behöver sys så hon syr i hop det.
Hon talar om att styngnen ska sitta i 10dagar sen kan vi ta bort dom och börja rida igång hästen igen. Så det var ju tur i oturen att det inte blev värre.
Tänk vilken klippa till häst som hoppade hela banan på 110cm med det där såret:love: Hon gör verkligen allt för mig!!!
I dag kom räkningen från veterinären på 4000kr:( Var lite mera än jag räknat med. Får väll jobba en massa nu så jag kan betala den. Viktigast är ju att min häst mår bra!
:confused: hur kunde du hoppa henne efter det?? varför kollade du inte igenom henne ordentligt!? antar ändå att man får va glad att de inte gick värre...usch nu förstår ja varför ja är rädd för hoppning...:/

Det var ingen som såg att hon hade skadat sig eftersom att såret satt under frammbenet och hon var inte hallt.
Självklart hade jag inte hoppat om jag hade vetat att hon hade såret.
<enligt veterinären så känner hästen ingen smärta först utan den kommer senare så vi kan ju hoppas att hon inte hade ont när hon hoppade banan

Det var ingen som såg att hon hade skadat sig eftersom att såret satt under frammbenet och hon var inte hallt.
Självklart hade jag inte hoppat om jag hade vetat att hon hade såret.
<enligt veterinären så känner hästen ingen smärta först utan den kommer senare så vi kan ju hoppas att hon inte hade ont när hon hoppade banan
aja...efter en sån olycka skulle inte jag ta några risker iallafall...men de är ju jag de...

Usch då, låter inte roligt, tur att det inte blev värre.

Har oxå råkat ut för en olycka på framhoppnigen, hästen gick omkull, men eftersom han inte haltade eller jag såg ngr skador så gick jag in och hoppade ngr hinder innan jag utgick, dagen efter var han halt:( Men efter att jag bara gått med han i en vecka så gick det över och som tur var slapp vi ringa veterinären.

Var också med om en olycka på framhoppningen.. :( det var ganska dåligt väder ute , framhoppning/ridning skedde ute och själva tävlingen innomhur..(fanns ett litet ridhus att rida fram i, där stod det ett hinder)jag hade ridit fram ute och hoippat lite.. men när jag väntade där i dte lilla ridhuset så tänkte jag att jag bara skulle hoppa ett rättuppstående på ca.90 cm.. vilket jag gjorde..och sen när jag skulle svänga så gick vi omkull.. vi hade rätt balans och allt, varken hästen eller jag kunde ha gjort nåt annat.. det var underlaget som det var fel på.. när vi ledde ut hästen ur ridhuset upptäckte vi att han hade fått en svullnad vi virvlen vid bakbenen.. så vi kunde inte starta och vi var ju jättearga på arrangörerna för att de hade varit så oansvariga.. för de sa att de visste om att dte vargåligt underlag.. men de sa inget (det var en som stog i ridhuset..) och sedan så sa dom att det satt en lapp vid ingången.. vi kollade givetvis.. och där satt en lapp.. Som var ett halv A4:mad: ingen av varken mig mamma eller ägaren till hästen hade sett den och det enda som stod var "all rdning sker på egen risk" hur ska man som ryttare veta vad det är som är fel i ridhuset.. taket kanske håller på att rasa in eller avd som helst.. hur ska vi ryttare kunna veta det lixom.. dte är sånt som gör en så förbannad..Så vi åkte hem sen iaf.. som tur var så var det inget allvarligt.. men han fick vila några dagar tills svullnaden var borta.. och sen var han som vanligt...

Var också med om en olycka på framhoppningen.. :( det var ganska dåligt väder ute , framhoppning/ridning skedde ute och själva tävlingen innomhur..(fanns ett litet ridhus att rida fram i, där stod det ett hinder)jag hade ridit fram ute och hoippat lite.. men när jag väntade där i dte lilla ridhuset så tänkte jag att jag bara skulle hoppa ett rättuppstående på ca.90 cm.. vilket jag gjorde..och sen när jag skulle svänga så gick vi omkull.. vi hade rätt balans och allt, varken hästen eller jag kunde ha gjort nåt annat.. det var underlaget som det var fel på.. när vi ledde ut hästen ur ridhuset upptäckte vi att han hade fått en svullnad vi virvlen vid bakbenen.. så vi kunde inte starta och vi var ju jättearga på arrangörerna för att de hade varit så oansvariga.. för de sa att de visste om att dte vargåligt underlag.. men de sa inget (det var en som stog i ridhuset..) och sedan så sa dom att det satt en lapp vid ingången.. vi kollade givetvis.. och där satt en lapp.. Som var ett halv A4:mad: ingen av varken mig mamma eller ägaren till hästen hade sett den och det enda som stod var "all rdning sker på egen risk" hur ska man som ryttare veta vad det är som är fel i ridhuset.. taket kanske håller på att rasa in eller avd som helst.. hur ska vi ryttare kunna veta det lixom.. dte är sånt som gör en så förbannad..Så vi åkte hem sen iaf.. som tur var så var det inget allvarligt.. men han fick vila några dagar tills svullnaden var borta.. och sen var han som vanligt...

Men snälla! Du kan väl inte skylla på ridklubben, det är säkert masssor av ekipage som svänger varje dag utan att gå omkull. All ridning sker alltid på egen risk!

Du borde själv tagit ansvar för att kolla upp underlaget i ridhuset det är iaf inte ridklubbens fel :mad:!!

Jag tycker faktiskt det till största delen är ridklubbens fel om de ej kan tillhandahålla ett ridhusundlag som är tävlingsdugligt.

Min ridklubb hade hopptävling förut och underlaget var verkligen under all kritik. Såg säkert 5 ekipage gå omkull. Usch. Är man på tävling skall man faktiskt kunna svänga utan att underlaget släpper.

Senast ändrad:

Jag tycker faktiskt att klubben har ansvar om att informera alla ordentligt.
Är det dåligt underlag och man vet att det är stor risk att ekipagen kan halka på en bana så skriver man inte det på en liten lapp och låter det vara, man talar om det i högtalarna, inför varge klass och i eventuella puser så att alla värkligen förstått det.

Tycker jag.

Självklart skall man inte hålla tävlingar om man vet att något av underlagen där flera hundra ryttare o hästar ska vistas är under kritik! Jag var på en tävling i höst som de ställde in för att det var två ekipage under en timme som fick åka med ambulans. Alla visste om det o några red på ändå, vilket jag tycker är väldigt förvånande, men så smånigom beslöt sig de för att stänga, vilket var bra. Jag som åkt i flera timmar var överlycklig att jag inte satt mig o ridit några hästar på den banan, även om jag fick packa ihop o köra hem igen. Alla vet ju vad en skadad häst innebär.

Det håller jag med om ,att det skall informeras tydligt. Vem går runt o kollar små lappar på en tävling, när man har hundra andra saker att tänka på. Man åker till en tävling i förhoppning om att allt ska vara ok, sen om det regnar ute o man rider o underlaget blir värre o värre under dagen, det är ju inget man kan göra något åt.

Har varit med om många ridolyckor men särskilt minns jag när jag fick lov att provrida stallägarens gamla tävlingshäst för 2år sedan. Det var en fantastisk häst som hade gått 160 klasser på sin tid men vid 16 års ålder fick han dra sig tillbaka från tävlingsbanorna men fortsatte ändå tränas i hoppning. Så jag skulle provhoppa honom, han var den mest välutbildade häst jag ridit! Så fort jag kramade om tygeln lyssnade han, när jag satt till lite gjorde han halt, när jag lutade mig lite inåt kom han fram i rätt galopp. Han var såå härlig! Men i allafall, vi kom i galopp mot en trippelbarr på 120, som vi hoppat en gång tidigare och då det var lite längre avstånd än normalt mellan hindren var det inga problem. Men en älg kom springandes ur skogen med ett brak och det var tillräckligt för att bryta hans koncentration, han upptäckte hindret försent men kom över det första ändå på ren viljestyrka, men han hann inte räta upp sig efter det och gick ner på knä och ramlade in i hindret som stod bakom. Det rasade bommar och hinderstöd åt alla håll och kanter, min fot hade farit genom stigbygeln när han gick ner på knä och när han kom upp på benen släpades jag efter en bit innan stiglädret lossnade.

Blev lite långt :smirk:

Tyvärr är det så att all ridning sker på egen risk, även på tävling. Klubben är iofs försäkrad skulle det inträffa större olyckor. Men i det stora hela är det ibland inte konstigt att folk går omkull när de svänger, speciellt om man ligger i framstupasidoläge, drar i innertygeln och spretar med skänklarna åt alla håll och kanter, men samtidigt har satt upp ett tempo som även galopphästar har svårt att slå! (Jag vill absolut INTE påstå att du rider så, var bara rent allmänt som jag tex såg på en regional ponnytävling i november)

Vadå under frambenet?

Om jag brakat in i ett hinder hoppar jag av och visiterar min häst själv. Jag anser att det är ryttaren/ägaren som har det yttersta ansvaret och att man inte ska förlita sig på andra.

Tyvärr är det så att all ridning sker på egen risk, även på tävling. Klubben är iofs försäkrad skulle det inträffa större olyckor. Men i det stora hela är det ibland inte konstigt att folk går omkull när de svänger, speciellt om man ligger i framstupasidoläge, drar i innertygeln och spretar med skänklarna åt alla håll och kanter, men samtidigt har satt upp ett tempo som även galopphästar har svårt att slå! (Jag vill absolut INTE påstå att du rider så, var bara rent allmänt som jag tex såg på en regional ponnytävling i november)

:bow: :bow: :bow: :bow:

Då bör du nog vara rädd för mer saker än hoppning, för hästar kan fastna i både det ena och det andra. Både under ridning och när man håller på med dem för övrigt. ;)

Usch och fy vilken otur! Stackars din häst, hoppas den kryar på sig snart!

Och jag håller inte med de som kritiserar dig för att du inte visiterade enligt dem tillräckligt noga. Stående där i ett ridhus, mitt under en tävling, med tävlingsadrenalinet pumpande, samtidigt som man blir orolig för att ens häst skadat sig, då har man inte världens bästa hökögon! Det är ju lätt att missa saker, såret på din häst satt ju inte på ett ställe där det är lätt att se!

Men jag vet att jag också gör ett och annat misstag, så jag tänker inte vara den som dömer dig. Jag är lååångt ifrån perfekt och gör allt precis rätt hela tiden. Men de som vet med sig att de är perfekta och alltid gör allt rätt, de har givetvis sin fulla rätt att tycka du gjorde fel.

Lycka till med hoppandet i framtiden!

Vill bara rapportera att min häst mår bra och att såret läker som det ska. Hon är pigg och glad äter som hon ska och har inte hafft någon feber.
På måndag ska styngnen tas bort och hon får börja ridas igen:)
Jag hoppas hon inte kommer att tycka att det är läskigt att hoppa nu.
Jag vet ju att jag kommer att vara lite nervös för att hoppa igen.
Menigen är att vi ska tavla 7/1 så vi får se om vi vi kommer vara psykisk och fysiskt redo för det.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp! Behöver ert hästkunnande och sår-erfarenheter... Jag hittade min pålle i hagen med ett 7cm långt sår på mulen inkl ett litet...
Svar
7
· Visningar
3 716
Senast: kvandi
·
Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
1 944
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka