Olycka vid chipmärkning

limona

Trådstartare
Tänkte höra lite med er som kanske är uppfödare och har stor vana av att chipmärka kattungar.

Jag har en kattunge vars kullsyster dog för veterinärens hand under besiktningen. Veterinären tog i för mycket (???) och sprutade antagligen chipet in i ryggmärgen. Kattungen dog omedelbart. Alla var ju chockade efteråt och en annan veterinär tog över på uppfödarens begäran och märkte resterade sex kattungar vilket gick bra.

Sånt får väl inte hända? Eller är det en risk man får räkna med när man chipmärker kattungar?
När man registrerar raskattungar, kan man välja mellan öronmärkning och chip eller är det bara chip som gäller?

Så tragiskt, för den friska, fina lilla kattungen och dess matte som satt hemma och väntade på att få komma och hämta den.
 
Sv: Olycka vid chipmärkning

Det FÅR inte hända och jag har aldrig varit med om det. Min veterinär sätter så noga och försiktigt och kanylen är aldrig vinklad på så sätt att chippet skulle gå fel ens om veterinären tog i för kung och fosterland, det skulle åka ut på andra sidan då.

Fy fan, stackars uppfödaren. :cry:
 
Sv: Olycka vid chipmärkning

Jag vet inte ens hur det skulle kunna hända när min veterinär chippar. Huden lyfts upp ordentligt och kanylen riktas inte mot ryggraden. Kanylen hålls i linje med ryggraden så det skulle krävas att kattungen hoppar och krumbuktar ordentligt för att kanylen ska köras in i ryggraden.

För mig har det alltid gått alldeles utmärkt att chippa kattungar.
 
Sv: Olycka vid chipmärkning

Såvitt jag har förstått det hela rätt så höll veterinären kanylen i riktning mot nacken.

Jag har varit med om att chippa fyra katter och det har alltid gått bra även om de har skrikit rätt ordentligt.
 
Sv: Olycka vid chipmärkning

Fy vad hemskt!
Veterinären måste ju få en anmälan allra minst av det där?
 
Sv: Olycka vid chipmärkning

Jag har chippat alla kullar vid 12 veckor, och det "värsta" som har hänt är att en av dem har skrikit och krånglat. Resterande har knappt pipit.

Min vet lyfter nackskinnet och sätter kanylen parallellt med kroppen, avbryter direkt om katten är så hoppig att det blir osäkert. Jag förstår inte ens hur man lyckas sätta den så att katten blir allvarligt skdad av det, det måste ju vara mer än en rejäl felmanöver i den processen?

Det är bara chip som gäller för raskatter, och from snart är det bara chip som är giltigt i husdjurspassen också.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 759
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp