Olycka barn/ bil

KungTulle

Trådstartare
Det har nyligen skett en olycka med ett litet barn ( 4 år) som blivit överkörd av en bil när hon åkte pulka. ( Står om det i de flesta tidningarna just nu).

Först tänkte jag- jäkla bilförare....

Men sedan såg jag ett foto av var det hade hänt. Och den lilla backen som barnen åker i ligger jättenära vägen och det finns inget staket ut mot vägen som skulle stoppa eventuella barn som åker lite snett av misstag.

Då undrar man ju hur föräldrarna tänker! Avståndet backe- väg bedömer jag efter att ha studerat bilden till ca 10 meter eller så.

Visst ska bilförare anpassa sin hastighet och ser man barn leka nära en väg så ska man självklart sakta ner ordentligt och vara extra observant...men hur lätt är det att hinna stanna helt om ett barn bara far ut sittandes på en pulka?

Det kan ju gå ganska fort i backen även om det inte rör sig om jättehöga backar, och det kan ju vara jättehalt på vägen för bilen också.

Sedan var ju barnet bara ca 4 år gammalt? Var det ensamt och lekte i backen eller var någon vuxen med?

Oavsett så är det skrämmande att föräldrar låter sina barn åka pulka på en såpass farlig plats.

Sv: Olycka barn/ bil

Jag tänkte också på det, vart fanns föräldern? Hur kom det ut på vägen?
Jag har inte sett en enda pulkabacke som inte har något slags hinder för att inte komma ut bland bilar och cyklister (oftast bildäck) och de finns ju där av en anledning.
Hoppas verkligen lilla barnet klarar sig, som det är nu är det väl nedsövt? :cry:

en olycka är väl just ... en olycka.
Dvs något man i stunden inte kunde förutse skulle hända.

Det är lätt att vara efterklok och föräldrarna till det där barnet lider nog alla helvetets kval just nu.

Jag förutsätter att en vuxen var med när barnet var så litet som 4år. Då är det fruktansvärt oansvarigt tycker jag. Stackars bilförare som får leva resten av livet med att ha kört över ett barn. Finns ju ingen möjlighet att stanna även om man kör försiktigt om det är halt....givetvis även synd om barnet o anhöriga...

Jag håller med Dig i varenda stavelse!
Även jag undrar vart föräldrarna höll hus och hur dom tänkte?

I området där jag bor, brukade barnen förr åka i en brant backe som låg precis vid infarten och den större parkerings platsen. Och jag vet inte hur många ggr jag stod på bromsen när de små liven gladeligen swichade ut i gatan på hala pulkor. Jag tog faktiskt upp detta på ett bostads möte, och efter det upphörde faktiskt åkandet i just den backen. På det mötet var det ett par kvinnor som tyckte att jag var ytterst krävande som ansåg att föräldrar faktiskt har det yttersta ansvaret för sina barn. Och den ena kvinnan sa åt mig att det faktiskt blev väldigt kallt för HENNE att stå och hålla koll hela tiden på sitt barn.... Öööööhhhhh....:eek:

Förfärligt fa för bilföraren.
Undrar också var föräldrarna gör.

På den vägen jag bor finns en brant backe.
Där åker 2 av grannfamiljernas ungar pulka allt som oftast.
Backen är själva vägen vi kör på och betalar underhåll för,men där får ungarna åka utan uppsikt(4-12år gamla).
Desutom i mörker och utan reflexer.
Jag förstår faktiskt inte dessa föräldrar som INTE lär barnen att man INTE får leka på vägen:devil:

Men sedan såg jag ett foto av var det hade hänt. Och den lilla backen som barnen åker i ligger jättenära vägen och det finns inget staket ut mot vägen som skulle stoppa eventuella barn som åker lite snett av misstag.

Då undrar man ju hur föräldrarna tänker! Avståndet backe- väg bedömer jag efter att ha studerat bilden till ca 10 meter eller så.

Ja jag hade inte låtit min dotter åka pulka så nära en väg om det som står i kvällpressen stämmer, nämligen att vägen ofta trafikeras av folk som "kör som galningar" (vilket inte behöver betyda att den som körde på flickan hörde till dessa - den intervjuade personen verkar snarast tycka tvärtom) och som tar den vägen för att slippa trafikljusen på den större vägen. Det verkar alltså vara en ganska livligt trafikerad väg förutom att den redan är väldigt nära den där lilla kullen.

Jag har däremot svårt att tro att ingen vuxen var med. Det verkar ju även som att "så fort det kommer snö" så är "alla kvarterets barn" ute och åker i just den backen. Då måste det ju ha funnits vuxna med. Bilisterna borde också veta detta eftersom det är lokal trafik det är frågan om på denna mindre väg men självklart hjälper det inte om det kommer en pulka utflygande just när man kommer körandes.

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.716849

Lite positiva nyheter mitt i eländet...

Vi bor med 2 branta små backar som går ner mot vägen.
Nu bor vi väldigt off, men det åker väl förbi ett par bilar om dan.
När våra större barn åker snowracer med de små barnen på 2 och 3 år, så måste den som åkt först stå och vänta och kolla om det kommer nån bil när de andra åker. Sen får nr 2 vänta tills de första åkt osv.
De stora tycker att det är tråkigt att stå och vänta men hellre sura ungar är påkörda.

Jag har själv varit jättenära att köra på två barn på en pulka på den tiden jag körde postbil. Det var inne i ett bostadsområde så jag körde kanske i 20 km/h mellan lådorna men usch vad fort de kommer. Jag hann ju stanna/väja men jag var skakig länge efter det.

Föräldrar i villor nära mig låter sina små åka pulka ner från tomten och rakt ut över vår Vägföreningsväg.
Samma väg som de själva kör som dårar på med allehanda fordon.

Det naturliga urvalet verkar fortfarande fungera.

en olycka är väl just ... en olycka.
Dvs något man i stunden inte kunde förutse skulle hända.

Det är lätt att vara efterklok och föräldrarna till det där barnet lider nog alla helvetets kval just nu.

Håller med om det där. Även om föräldrarna eller den ena av dom var med, kan barnet ha kommit snett med bra fart nerför isig backe.

Och nej, jag hade aldrig låtit mina barn åka nerför en sån backe...

Vilken tur att de inte är så oansvariga så de sitter i fredagssoffan med ett glas vin och ungen inom syn och/eller hörhåll. :angel:

Hur dessa föräldrar blandar alkohol med sina föräldraskap och körning av fordon är en obehaglig historia.
Fest - gäster - ut och köra skoter eller ATV.
Eller släppa iväg barnen själva på nämnda fordon.

12-13 åringar på snöskoter över allmänna vägen och ute på isarna.
Att ungarna överlever till sin myndighetsdag är för mig en gåta.

Hur dessa föräldrar blandar alkohol med sina föräldraskap och körning av fordon är en obehaglig historia.
Fest - gäster - ut och köra skoter eller ATV.
Eller släppa iväg barnen själva på nämnda fordon.

12-13 åringar på snöskoter över allmänna vägen och ute på isarna.
Att ungarna överlever till sin myndighetsdag är för mig en gåta.

Kanske ligger något i talesättet "Fyllon och idioter klarar sig nästan alltid"

Skulle mycket väl kunna vara backen som vi åkte förbi idag. Både jag och min syster blev chockade för barn åkte pulka nerför en backe som gick rakt ner mot en trafikerad väg. Hur vågar man? Vad har föräldrarna för koll?

Så halt som det är på vägarna, så är det rent utsagt livsfara att åka mot en väg. Även om man ser barnen så kanske man inte hinner stanna även vid en låg hastighet.

Kanske ligger något i talesättet "Fyllon och idioter klarar sig nästan alltid"

Inte om man ser till olycksstatistiken i trafiken.
En av föräldrarna bröt dessutom ryggen för några år sedan när han skulle åka wakeboard.
Jag tvivlar på att han var nykter när det hände.

(* Han är nu helt återställd.*)

Liknande trådar

Tjatter Vi är ju alla vuxna här så nu är det kanske läge att fundera på hur ni var som barn? Vad pysslade ni med när ni inte sov?:D Var ni ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 779
Senast: nickan1
·
Småbarn Jag funderar på vad det finns för lagstiftning runt barn i buss med bälte. För bilar gäller ju att barn under 130 (135?)cm ska sitta...
Svar
5
· Visningar
3 941
Senast: laeikinois
·
Småbarn Har en 4 åring här hemma, som oftast är världens goaste kille. Men när han gör hyss så är det så jag blir så förbannad att jag inte vet...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
23 672
Senast: Maris_
·
  • Låst
Övr. Barn Köpte senaste numret av tidningen Föräldrar och barn i går och läste till min stora förvåning att 80% av Sveriges ett- ocvh tvååringar...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Black Friday
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat