• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stall banal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 667
S

stall banal

Fick i torsdags reda på att den icke godkända painthingsten som är pappa till min snart 2-åriga häst är OLW-bärare... Känns riktigt trist.:(
Om jag förstått det hela rätt så är det 50% risk att mitt sto har ärvt den genen. Har inga planer på att ta föl på henne inom dom närmsta åren, men klart tanken finns att göra det om kanske en 5-6 år. Vilket man ju inte får, för man ska ju inte avla på nåt som kan ge "defekta" avkommor. Men varför ska det behöva ta sån tid att få svar.. Jag skickade in passansökan när Shiny var 6 månader (f april-05), sen skulle den kompleteras flera gånger, i juni fick jag veta att misstanken fanns om att hingsten var bärare, sen har jag inte hört nånting framtills jag mailade SH i onsdags och frågade hur det går, då fick jag svar redan dan därpå att det va så, men svaret på om min häst är bärare skulle jag få vänta på.. Vill ju veta nu.

Känner ni till nån som är OLW bärare som fått avkommor som blivit albino? Den här hingsten har använts till (oseriös) avel och har såvitt jag vet inte fått en enda sån avkomma.

Sv: Olw

Är det inte ett ganska lätt prov du behöver göra för att konstatera om ditt sto kan vara bärare eller inte?
Jag vet inte hur olw nedärvs så det ska jag inte beblanda mig i, men jag tror det finns massor av detta att hitta på nätet. Räcker det att det kommer från den ena föräldern?
Ulrika

Det räcker att dom har tagel från min häst och det har dom redan. Och jag tror att det räcker att det kommer från en förälder..
Jag har ju lite följd funderingar som kanske är helt orelevanta.. Min häst är ju fux med gul man, kan det bero på olw genen, eller har hon det ändå.
Och om min häst inte är bärare, kan hon ändå få en avkomma som blir det, för att pappan är det?:confused:

Jag tror inte det har något med olw genen att göra att ditt sto har "flaxen" (heter på svenska?) genen, det kan ju alla ha? Det är ett resecivt anlag, och måste alltså komma från båda föräldrarna.. Kan finnas utan att synas. Mitt sto som jag har köpt har det, Coriall har det, alla hafflingers etc har det. Är ditt sto skäck?
Ulrika

Kopierat från länken nedan:
Faktaruta: OLW:s, Overo Lethal White syndrom, är en dödlig sjukdom som förorsakas av homozygoti, som är en recessiv gen. Hästar som föds med OLW:s är oftast helt vita. De saknar viktiga nerver i bakre delen av tarmen och dör inom några dygn från födseln.
Betäcker en hingst som är anlagsbärare, ett sto som inte är anlagsbärare, blir fölet inte sjukt, men hälften av fölen blir dock anlagsbärare i sin tur.

http://www.stallmagasinet.com/portal/content.asp?contentid=2166

Vad har du för ras på mamman till ditt sto?
Ulrika

Nej mitt sto är inte skäck, det är min "avatar" men hennes pappa är ju paint, är inte så bra på dom färgerna, tror han skulle vara tovero?? Han är iaf vit med lite fux på öronen och i pannan. Medicine hat?

Mamman är hbl.. Fux. Köpte henne dräktig, när hon var i ruskigt skick, en räddningsaktion som slutade med att jag fick ett underbart föl och mamman fick ett bra liv efter 8 års h.....e

Skönt att det finns räddande änglar! Vet du vad jag tror, och är ganska övertygad om, efter att ha läst vad jag läste i den texten:
Ditt sto kan vara bärare av olw, men det kommer antagligen inget från mamman som är hbl (om hon inte har en paint med olw i stammen längre bak). Ditt sto kommer inte att få några men av detta, men jag hade inte rekomenderat dig att avla med en olw-positiv hingst på henne ;). Men det tror jag inte du är intresserad av ändå.
Bra att du har skickat in tagelprov, så får du svar. Om hon får någon avkomma med ex. halvblodshingst eller annan ras som inte har olw så rekomenderar jag dig att testa avkomman.. Om det skulle bli att du behövde sälja(köparna borde få veta, och sedan ta egna beslut), eller avla vidare.
Ulrika

mamman har en gammal hederlig hbl stam, inga paintar, men jag är ju lycklig över min lilla korsning såklart.. Och blir det en betäckning i framtiden (hoppas det) så kommer det att bli med en dressyr stammad hingst, typ Hermes el vem vet vad som dykt upp då det väl blir dags.

Du verkar insatt i det här så det låter tryggt och bra, även om hon nu är bärare.

Läste bara texten, och litar på den. :) Jag tror som sagt inte det är något du ska hetsa upp dig för mycket för. Låter tryggt att mamman är av gammal hederlig stam :)
Om jag var du så hade jag ändå sökt på nätet. Jag vet att det finns en massa amerikanska sidor där det står om det. Skönt att veta, även om det inte påverkar ditt sto.
U

Nej mitt sto är inte skäck, det är min "avatar" men hennes pappa är ju paint, är inte så bra på dom färgerna, tror han skulle vara tovero?? Han är iaf vit med lite fux på öronen och i pannan. Medicine hat?

Om han har färgen "medicine hat" så är han både tovero och overo, han har alltså två olika skäckfärger samtidigt. OLW är en förkortning av overo lethal white så det är en speciell overogen, frame overo, som OLW är kopplad till. Jag kan lugna dig med att om din häst är fux så är den troligtvis inte bärare av OLW men den kan vara det. Hon kan vara minimalt skäck, har hon höga vita strumpor och mycket vitt i ansiktet eller blått öga så är det ett varningstecken. Jag rekomenderar dig definitivt att testa stoet innan du avlar. Du är t.o.m vara skyldig att göra det. Men jag tror som sagt var inte att hon är bärare.
Risken om du inte testar henne och avlar på henne framför allt med halvblod OLW så kan ju genen föras vidare och om ditt föl säljs och i sin tur får föl. Då kanske genen förts vidare men inte informationen om att det finns en OLW bärande paint i släckten.

Lycka till och oroa dig inte, det är ju väl att du fick reda på fölets stam och att de inte satte hingst okänd för att hingsen inte var godkänd och dessutom OLW bärare.

Jag glömmde en viktig sak.
OLW genen behöver inte betyda att hästen måste vara skäck det finns hästar som inte är skäckar och ändå bär på OLW.

Petitess, men de två skäckfärgena heter, enligt amerikanskt språkbruk, tobiano och overo och tovero betyder att hästen har båda anlagen.

I första inlägget står det dessutom om albino, och det är inte påvisat hos häst. Det man tidigare kallade albino är när hästen har dubbla gulanlag, det anlag som t ex bleker fux till isabell. Två isabellskäckar som är bärare till OLW skulle alltså mycket väl kunna få ett gulvitt föl, som många skulle kalla "albino" men eftersom det är helt skilda gener skulle fölet i så fall i 25% av fallen inte är anlagsbärare för OLW, i 50% är friskt men anlagsbärare och i 25% av fallen födas sjukt och dö eller avlivas.

.

Känner ni till nån som är OLW bärare som fått avkommor som blivit albino? Den här hingsten har använts till (oseriös) avel och har såvitt jag vet inte fått en enda sån avkomma.

Jag tror inte att pappan till din hingst har betäckt något sto som är OLWS bärare. Han gick i en stor flock och i den flocken fanns connemara, halvblod och någon ponnykorsning, efter det har han stått på ett annat ställe och då gått ensam och är nu kastrerad som tur är. Jag kan tyvärr inte öppna din bild, det hade varit intressant att se din häst.

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 773
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Dock inte SKK utan en liknande riksorganisation. Antar att bäst svar kommer härifrån dock än om jag placerar tråden i en annan...
Svar
6
· Visningar
1 340
Senast: Ramona
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 665
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka