remmis

Trådstartare
kan någon som kan detta med foder lära mig!!

jag fattar inte varför folk trycker i sina pållar mängder med rapsolja och foderolja och annat skit...
folk påstår till höger och vänster att pålsen plir fin och ena med det tredje...

jag tror inte på ett ord! på oss människor är det ända som händer att vi kan bli lösa i magen....

har aldrig hört någon veterinär ordinera det... vart ifrån kommer detta?? det är ju inte så att hästar i vilt tillstånd får i sig det? och om dom nu ska ha det borde det inte vara bättre med ...hmm va vet jag linfrö eller soja???

lär mig??!!!!!

Sv: Olja

Olja ingår ju som en del i olika fröer som hästen naturligt skulle petat i sig om den kunde.
Men iom att vi håller hästen i fångenskap, så måste vi ge den vad den behöver.
Och vissa behöver olja för att få i sig tillräcklig med näring - energi.
Olja är mycket energitätt, 2dl ger lika mycket MJ som 1kg hö.
Och så innehåller just linfröolja och rapsolja de viktiga fettsyrorna Omega-3 och Omega-6.
Det gör inte de andra oljorna i samma utsträckning.

Olja är framförallt ett bra kompliment till att få upp energin i en proteinrik foderstat.

Jag fick rådet av min vet. för "100 år sedan" att ge min gamla häst olja dagligen för att hjälpa hans gamla mage! :D

M

Vad heter Oljorna man kan ge sin häst?
Har totalt tappat namnen på dem, men man kan väl ge dem sådan här vanlig olja...va de nu heter....
Någon som kan hjälpa? :angel:

bra för hästar som lätt får kolik !!!
har fått det rekomenderat av vet....
(hade en häst på klinik för kolik som inte släppte... dom pumpade ihenne ca 40 lite olja för att det skulle släppa.. det och lite annat gjorde att hon blev bra!!!) fick då rekomenderat att ha "lite"i kraft fodret.. sen...

bra för hästar som lätt får kolik !!!
har fått det rekomenderat av vet....
(hade en häst på klinik för kolik som inte släppte... dom pumpade ihenne ca 40 lite olja för att det skulle släppa.. det och lite annat gjorde att hon blev bra!!!) fick då rekomenderat att ha "lite"i kraft fodret.. sen...

Men den oljan veterinärerna pumpar i kolikhästar är PARAFFINOLJA och det är den enda som hjälper mot kolik (förebygger föstoppning genom att "smörja tarmarna"). Övriga oljor ger INTE denna effekt då de smälts innan de kommer ner i tarmarna.
Så vill man ha en smörjande effekt, som förebygger förstoppning, så ska det vara paraffinolja.

Övriga oljor ger man för att få mycket energi i små mängder till svårfödda hästar. Mindre mängder (en matsked eller två) kan man ge för att få glansigare päls.

tack för alla svar!!

känner mig ngt mera upplys och säker på att mina hästar inte behöver det, dom e glansiga och inte ett dugg föstoppade;)

Här har nämnts många bra anledningar till varför man ger hästar olja.
Själv ger jag mina linfröolja sedan några år och de har blivit av med sin klåda.

Immer

Har också börjat med olja till min gamle (inga mängder men en skvätt rapsolja på morgonen och en skvätt linfröolja till kvällen). Han har absolut inte blivit lös i magen utan har tvärtom aldrig varit så bra i magen som nu. Är dessutom effektivt eftersom han har lite svårt att lägga på hullet numera.

Men den oljan veterinärerna pumpar i kolikhästar är PARAFFINOLJA och det är den enda som hjälper mot kolik (förebygger föstoppning genom att "smörja tarmarna"). Övriga oljor ger INTE denna effekt då de smälts innan de kommer ner i tarmarna.
Så vill man ha en smörjande effekt, som förebygger förstoppning, så ska det vara paraffinolja.

Övriga oljor ger man för att få mycket energi i små mängder till svårfödda hästar. Mindre mängder (en matsked eller två) kan man ge för att få glansigare päls.

vet att det va parafin olja som hon fick så mkt av men vet sa att det skulle förebygga förstoppning med vanlig mat olja oxå...

tack för alla svar!!

känner mig ngt mera upplys och säker på att mina hästar inte behöver det, dom e glansiga och inte ett dugg föstoppade;)

Min pålle är också glansig och "oförstoppad" :rofl: utan olja.
Jag ger ett par dl olja/dag under tränings- o tävlingssäsong för att få mer långsam energi. Han behöver få i sig mycket energi men har lätt för att explodera. Då är fett en bra energikälla.
// Linda

ja är okunnig på olje fronten... (varför skulle jag annars fråga)

jag menar på att många dressyr hästar på medel nivå tom elit nivå inte få olja. mendans det är många på mer hobby /promenad nivå som proppar sina hästar fulla med allt möjlig... tex olja. då ville jag höra mig för om det är något som är nödvändigt att fodra med...

mina hästar får inte det och har aldrig fått det och åpresterar som dom ska endå.

(jag förstår absolut att man ska räkna ut sin foderstat osv för att täcka alla värden och behov.... )

jag tror inte på ett ord! på oss människor är det ända som händer att vi kan bli lösa i magen....

Olja =fett
Äter du mkt olja eller annat fett så blir du fet.

Har ett fullblod i stallet som äter ½-1liter olja om dagen. Eftersom det är fett han behöver i första hand och inte protein så är olja ett ypperligt fodermedel.

Elithästarna har oftast en noggrannt uträknad foderstat och saknas fett så får de det i någon form. Kan mkt väl vara genom olja.

Fast jag förstår vad du far efter. Många på hobbynivå har väldigt plottriga foderstater (2dl betfor 2,5dl kli 0,7kg havre) och sedan alla dessa jäkla tillskott i form av foderjäst, ALGER, multivitaminer, biotin osv osv osv

Senast ändrad:

varför då kalla något du inte känner till för skit???????
Jag ger inte heller olja till mina hästar men det innebär inte att jag förkastar det.
PL

No1....:banana: nån som förstår vad jag menar....

sen menar jag inte att fodertillskott är skit men att dessa är mer till för oss djurägare än för hästarna....

ex. din vän använder olja och har glansig häst. Du får höra detta och tänker genast ... det ska jag åxå ge min häst!till saken hör att din häst säkert redan är glansig och välmående...

förstår ni va jag menar...??!!
mina funderingar satte nämligen igång när jag läste i en annan tråd om hur ofta folk tvättar sina hästar och om dom är glasiga... där skrev många att dom ger sina pållar olja... så jag började fundera...

Senast ändrad:

varför då kalla något du inte känner till för skit???????
Jag ger inte heller olja till mina hästar men det innebär inte att jag förkastar det.
PL

denna diskution var inte tänkt att handla om va jag tycker är skit.... utan jag ville få förklarat av sakkunnig om hur det påverkar och varför man ger det!
jag tyckte redan att jag fått svar och tackade så mkt till dessa...:bow:

OK då men nästa gång är det kanske bättre att du skaffar informationen först innan du kallar ngt för skit.
Det finns en massa fodertillskott jag anser är skit o andra som ofta används i fel sammanhang utan att vara skit. Själv brukar jag kolla upp först.
PL

men snälla du.. hade jag "kollat upp" användning av olja så hade jag defenitivt inte startat denna tråd. det var lixom hela poängen med tråden... att jag ville bli informerad och lärd.....

dessutom med dom fantastiska värdena som jag har på mitt ensilage så är alla tillskott skit. för dom behövs inte!
hästarna är friska, välmående, glansiga osv.

Tåls tydligen att upprepa... Läs mina frågor innan du kommer med dina svar!!

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
Övr. Katt Nu behöver jag er hjälp här på kattforumet. Efter att ha läst otaliga trådar och försökt söka om ämnet på nätet så inser jag att jag...
Svar
3
· Visningar
1 321
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka