M

Marika

Hade tänkt att ge hästen rapsolja, den ska väl vänjas in antar jag? Hur lång tid tar det att komma upp i 1dl dagligen?

Sv: Olja ?

den behöver inte vänjas in på den lilla mängden, en dl kan man börja ge på en gång. Jag började för ett par dagar sedan med att ge 1 dl/dag..
En häst kan äta ½liter olja om dagen, beror på vad den behöver :D
Ge den du bara :D

Den behöver inte vänjas in, men vissa hästar kan vara kräsna och inte vilja äta om det smakar annorlunda.. Då kan det vara bra att börja med lite, men du kan öka ganska snabbt.

Vad jag har hört ska man endast ge majsolja till hästar. Eller finns det någon speciell anledning till att ge rapsolja, har den nått särskilt användningsområde??

Det beror nog helt på vilken teori man själv tror på. Jag har iofs bara gett linfröolja till mina hästar, men det funkar jättebra, och det är köpt i hästaffär.. Majsolja vet jag inte varför man skulle ge..

Det är ju aldrig någon nackdel att vänja in även om man ska ge en relativt liten mängd... Jag skulle ge 1/4 dl i 2 dagar, 1/2 dl i 2 dagar, 3/4 dl i 2 dagar och sedan full dos.
//marti

Okej så bra! Haha ja men man kan aldrig veta ;) Men tack så mycket!

Sökte på olja här på forumet och hittade denna tråd...

Kan hästar bli lösa i magen av olja?
Har nämligen börjat ge min kille 1/2dl olja/dag delat på 2 måltider och tycker att bajspluttarna har blivit lösare...

Ska upp på 2dl/dag - vågar jag smäcka till och öka på trots att han verkar lite lösare - KAN det vara oljan???

Du kan nog ge 1 dl direkt utan invänjning, men däremot ska inte hästar äta mer än 1 dl olja/ gång då deras tarmsystem inte kan tillgodogöra sig mer åt gången. Vill man ge mer olja, så ska det delas upp under flera gånger per dag, annars kan man lika gärna "hälla det på golvet".
Har oxå hört att man bör ge majsolja till hästar, och har gjort så till min, men nu ska jag prova med rapsolja efter inrådan av veterinär, då det innehållsmässigt inte skiljer mellan majs och raps, men däremot skiljer det väldigt i pris.....

zeus skrev:
Vad jag har hört ska man endast ge majsolja till hästar. Eller finns det någon speciell anledning till att ge rapsolja, har den nått särskilt användningsområde??

Jag har juh sagt det marika, ge MajsOlja ;) hahah ne men du gör som du vill, men jag har också hört det. :love:

Puss Marika

Rapsolja har en bättre sammansättning när det gälller omega3 fettsyror o är dessutom billigare!
Finns ingen kunskap som säger att rapsoljan skulle vara sämre.
PL

Finns det ingen som kan kommentera om hästar kan bli lösa i magen av olja?????

Jo hästarna blir lösa av den olja som passerar tunntarmen, det tar ett tag för tarmen att ställa om sig till olja men lite kan fortsätta igenom även efter det o göra avföringen lite mjukare.
PL

kicki71 skrev:
men däremot ska inte hästar äta mer än 1 dl olja/ gång då deras tarmsystem inte kan tillgodogöra sig mer åt gången. Vill man ge mer olja, så ska det delas upp under flera gånger per dag, annars kan man lika gärna "hälla det på golvet".
Man kan ge 75-100 gram fett/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. Totalt gäller dubbla mängden dvs 150-200 gr fett/100 kg häst per dygn.
//marti

Såg att PL redan svarat dig. Är han mycket lös? Mitt råd till dig är att inte öka på oljan förrän du märker att han stabiliseras i magen.
//marti

Milou75 skrev:
Sökte på olja här på forumet och hittade denna tråd...

Kan hästar bli lösa i magen av olja?
Har nämligen börjat ge min kille 1/2dl olja/dag delat på 2 måltider och tycker att bajspluttarna har blivit lösare...

Ska upp på 2dl/dag - vågar jag smäcka till och öka på trots att han verkar lite lösare - KAN det vara oljan???

Behåll den mängd olja du ger nu tills du ser att hästen inte blir lösare i magen. När du ser att läget är stabilt så kan du fortsätta att öka mängden.

Jag tycker inte att man ska vara för snabb med att öka mängden olja för enligt mina erfarenheter så är dels hästar olika tolleranta mot olja i foderstaten men samma häst kan också vara olika tollerant mot olika sorters olja.
Jag vet bla en häst som blev lös i magen av en relativt liten mängd rapsolja (1dl) men samma häst kunde äta 4 dl majsolja/dag utan problem.
Det finns en väldigt begränsad forskning kring hästar och olja...
Och alla blir salig på sin tro.

Jag personligen före drar att ge majsolja och folk som frågar mig rekomenderar jag majsolja till men jag nämner alltid rapsoljan som ett billigare alternativ.
Och jag har mina egna teorier om varför just majsoljan är bland det bästa.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Marti!
Misstänkte att du skulle se min fråga! ;)

Nej han är inte mycket lös men pluttarna hänger inte ihop lika fint som tidigare...

Hm jag ligger kvar på 0,5dl/dag ett tag till för att se vad som händer!

Tack för ditt tips och alla andras också!!!:bow:

Hm blir nyfiken på vilka dessa teorier är!!! Vill du dela med dig av dem???

Det är ganska mycket...
Och jag orkar inte gå in på en massa smådetaljer som syreupptagning kolatomer mm...
Men lite kort så kan jag säga att hästens mage/tarm är inte som hos människor och därför tror jag att man inte ska se på det som är nyttigt för oss människor utan man måste se utifrån djurets eget mag och tarmsystem och hur det fungerar.

Man måste ha koll på hur/vad och var hästen tar upp olika ämnen i tarmen hur det delas upp och vad det "återuppbyggs till". Sammansättningarna av fetter (enkel- fleromättat och omättat) hur fettsammansättningen ser ut i våra vanligaste kraftfoder som man över en mycket lång tid sett fungerar och även oljor som är beprövade över tiden.
Det är dessa aspekter som har fått mig komma fram till det jag "tror" på. Även mångårig erfarenhet av hästutfodring/foderstats beräkning och en mycket stort intresse att hela tiden lära mig mer gör att jag också blir mer och mer säker på min sak.

hejsan!

jag ger min häst rappsolja 1 dl/dag. börja med att ge din häst 1/2 dl om dagen i ca 2 veckor. dela upp rappsolja givan på morgon o kväll så att hästen inte får allt på samma gång. när det har gått ca 2 veckor kan du ge din häst 1/2 dl rappsolja på morgonen o kvällen tillsammans med den andra maten hästen får.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 523
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama