Olja, vilken? mängd?

Alindra2000

Trådstartare
Ni som ger era hästar olja i maten, vilken mängd olja ger ni? Vad använder ni för olja? Samt varför använder ni olja...

Har just fått tipset av en tränare att ge en av hästarna olja, så nu är tanken att jag skall vänja in henne med lite olja. Men funderade lite på ungefär hur mkt man ska/kan ge när man väl fått hästens mage van vid det. Givetvis kommer jag ta hänsyn till hennes övriga kost men vill mer ha lite koll på hur mkt andra ger.

Tips?!

Sv: Olja, vilken? mängd?

Är hästen för tunn? Eller är det bara för pälsens skull?

Om man bara vill förbättra pälsglansen eller så, så räcker det att ge 0.5dl per dag.
Men om hästen behöver det för att lägga på sig så beror det lite på hur mkt extra energi den behöver... Kanske behövs det flera dl?

Jag gav min förra häst det för att han var tunn
En dl om dagen, vanlig rapsolja/matolja

Hon tappar väldigt lätt och tränaren sa att vi skulle ha som mål att ge ca 2dl om dagen. Men jag tänkte ju inte på att fråga vilken olja, om det spelade ngn roll osv. Ska träffa henne igen om några dagar men frågade här mest av nyfikenhet vad andra ger för olja och om ngn här vet hur det skiljer sig beroende på vilken olja man ger. Kikade lite på att kraft har ngn olja men hua va den är dyr... så slipper gärna den om andra kan fungera lika bra.

Matolja, olivoja, rapsolja, linfröolja t ex.

Vi ger linfröolja då vi tycker det ger lite extra för pälsen, men det kan lika gärna vara ren inbillning. Matolja är förmodligen billigast, finns i dunkar på billighetsaffären för vanlig mat (Willys, Lidl eller liknande). Så länge det är livsmedelskvalité på oljan.

Undvik frityrolja och blandolja som har t ex palmolja som innehåll (läs innehållsförteckningen). Kraffts olja är sojaolja, men jag tycker det är väl dyrt och dessutom miljömässigt vidrigt.

Rapsolja är bra! Kan du köpa i vanliga mataffären.
Och ge 2dl så får du se om det räcker (men börja med 1dl så han inte blir för lös i magen). (det motsvarar i energimängd nästan lika mkt som 1kg hö ;))

Men har du i övrigt sett till att den får alla sina behov täckta? Finns analys på ditt grovfoder?

Just nu ger jag mellan 100 - 200 g olja. Kommer att öka på vid installning då det blir flera fodringar...

Köpte rapsolja idag så vi får se om de blir ngt bättre.

Jodå, hon får det hon enligt uträkning "ska ha" plus lite till. Är ett halvblod med mkt fullblod i som tränas ganska hårt. Har rådfrågat lite alla möjliga om va vi ska hitta på och flera har föreslagit olja, och nu då senast terrängtränaren. Så vi kör på det ett tag och hoppas på det bästa :)

Man ska inte ge hästar rapsolja det är inte bra för deras magar. På Krafft sa dom till mej att det är bäst med majsolja, jag ger det till min häst. 1 dl om dagen räcker för mer kan dom inte ta upp. Man kan ju ge 1,5 dl om man vill känna sig säker på att den får i sig olja som den ska. Men 1 dl majsolja är nog det bästa.

Detta har diskuterats i otaliga tråder. Det finns INGA BELÄGG för att rapsolja inte skulle vara bra till häst.

Om du har andra fakta än våra utbildade agronomer får du gärna lägga fram dessa så vi andra också kan få ta del av dem.

Att Krafft skulle rekommendera majsolja när deras egen olja är sojaolja låter konstigt, men inte omöjligt. Däremot undrar jag vad de har för belägg för att just majsolja skulle vara det bästa (förutom den rent ekonomiska biten).

Var har du fått 1 dl från? Det handlar snarare om fodringstillfälle, med tanke på att hästen inte har någon gallblåsa.

Jag efterlyser faktiskt underlag till alla dina påståenden, för jag har inte hittat belägg för något av dem.

Nu kanske du redan börjat med olja, men om inte trappa upp succesivt då hästen galla behöver vänja sig för att kunna bryta ned oljan (fettet).

2 dl tycker jag brukar vara bra på mina hästar, då får de dessutom uppdelat morgon/kväll.

...trappa upp succesivt då hästen galla behöver vänja sig för att kunna bryta ned oljan (fettet).

Lite info om häst och fett (hästen har ingen gallblåsa). Som med alla foderslag bör man introducera försiktigt.

----
Hästen har ingen gallblåsa och ett tillskott av fett bör
därför ges i små givor utspridda över dagen. Ett tillskott
på max 100 g fett per 100 kg häst och dag kan rekommenderas.

Senast ändrad:

I boken Hästens näringsbehov står detta:

"En maximal giva är 75-100g fett/100kg häst och utfodringstillfälle, sammanlagt högst det dubbla per dag."

Alltså kan man PER DAG ge upp till 200g/100kg häst.

Där ser man, olika rekommendationer där.

Jag försöker själv hålla mig på 1 dl/dag, men jag har för mig att Helena Handberg har fodrat med höga givor olja?

När jag pratade med veterinär om detta för ett tag sen var rådet att man ska ge minst 2 dl om dagen, om det ska ge någon effekt.

Ok, tack! Då var det därför! Hos oss människor sker det via den o eftersom hästar inte har någon... ok!:idea:

Skyller på graviiditetshormonerna som fyller hela huvudet!!!;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka