Olja till häst?

P

pyttanki

Jag har läst flera inlägg här nu och massor verkar ge sina hästar olja, varför? Kan inte fatta varför? Någon som kan svara??

Sv: Olja till häst?

Olja är en form av ren energi som inte sätter sig "i huvet" på hästen. Det är bra om man tex har ett proteinrikt hö och bara vill tillföra energi, eller om man har en häst som är i underhull. De brukar bli blanka och fina med :)

Det ger ENERGI och ingen protein så om man vill sänka kvoten i foderstaten och/eller höja energin snabbt så är det bra med olja.

Ok tack då vet jag, har undrat bara för jag har inte träffat någon som ger olja till sin häst så jag antar att vi har bra grovfoder då!

ja olja innehåller enbart energi och inget protein. och gör pälsen mer glänsande (liksom linfrö)

Jag gav min förra märr det mest för att jag ville ha upp henne lite i hull men också för pälsens skull!

Dessutom så om hästen får tillskott på fett i sitt foder och tränas i långt och långsamt arbete så lär sig kroppen att förbränna fett, istället för glykogen (kolhydrat) - bättre. Hästar som gör långa och långsamma arbeten vill man skall bränna fett. Fett är en energiform som kan lagras i stora mängder, medan kolhydrat förbrukas snabbare. Så vilken typ av foder som används har ibland att göra med vilken typ av arbete en häst skall utföra.

Samma gäller ju människor. Man kan själv känna det om man är ute och springer en runda i långsamt tempo. Ibörjan kan det kännas motigt då kroppen startar upp med att förbränna glykogen. Stannar man inte då utan fortsätter med samma långsamma tempo så får man plötsligt massor med ork. Det är då kroppen ställer om till fettförbränning. Springer man däremot för fort till att börja med så måste man stanna när man börjar bli trött. Samma gäller för hästar. Kommer man in i fettförbränning så känner både häst och människa det som om det inte finns någon begränsning för hur länge man kan springa.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Frågade en hästfoderrådgivare som sa: Om man ska ha effekt av oljan bör hästen få minst 1dl rapsolja per dag. En matsked på ca 500kg har ingen större effekt om man tänker efter.

Detsamma gäller vitlök tydligen.

Rapsolja kanske inte är det bästa alternativet (ej uteslutet att den kan påverka sköldkörteln negativt, se tidigare trådar)
Solros- eller Majsolja nog bättre.
Vid högre oljegivor (upp till 1 dl/100 kg häst och dygn) vänj hästen långsamt vid oljan annars risk för diareer.
Är bra tilskott att ge svårhullade hästar i stället för höga kraftfodergivor (med ökad risk för konstant överfodring och bl.a. korsförlamning), olja ger skonsam energi till hästen.
Glöm bara inte att grovfodret är a och o!

En sak om du själv väljer att inte ge rapsolja men jag tycker det är fel att uppmana andra att inte ge det. Krafft har inget vettigt underlag för sitt påstående, undersökningen ifråga känns de inte vid själva o ingen vill plocka fram den.
PL

Nej jag har inget behov av att ge min häst olja, fin i både päls och hull, men är också noggran med att grovfodret är av bästa kvalitet! Tack för svaren..

för pälsen och tarmarna. jag har gett rapsolja, men nu såg jag ju detta.
vet någon om det kanske är bättre med solrosolja istället?

Fortsätt du lugnt med rapsoljan om du verkligen läser igenom diskussionerna så ser du att det sägs finnas en undersökning men varken den som har utfört den eller den som betalat verkar ha sparat en kopia o ingen kan säga vad som egentligen mättes vilket säger en del om kvaliten på studien. Usla studier som visar på fara kan man hitta om de flesta saker så jag tycker man skall strunta i dem.
PL

:bow: :bow:

fast man blir ju lite fundersam ju:cry:

men skulle det visa sig vara skadligt för hästen borde det ju ioförsig komma ut en varning för det..;)

peter_lundin skrev:
Vågar du använda rapsolja själv, det gör jag.
Det finns inget underlag för ngn varning.
PL
:D jo jag använder rapsolja själv;)

Jag har hört att varningen för rapsolja berodde på att man även tar fram rapsolja som inte är ämnat som livsmedel. Att hästägare då hittar denna billigare olja och ger till sina hästar. Att så länge man ger rapsolja som är ämnat som livmedel till människor så är det ingen fara.

Fast jag har inte hört talas om studien som nämnts.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 523
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka