Olja och/eller loppfrö?

A

Alanis

Behöver hjälp i valet och kvalet.
Min häst har tidigare fått olja i fodret varje dag för att smörja magen. Trots det har hon vid något tillfälle fått lindrigare kolik. Nu tänkte jag börja ge loppfrö under höst och vår när hon får i sig mer jord och grus.
Jag undrar om loppfrö kan ersätta oljan eller om hon bör få båda sakerna.
Hur mycket loppfrö ger man? Återförsäljarna närmast här verkar inte veta....
Om jag nu skall fortsätta ge olja, vilken är bäst? JAg har provat fisklever i flera år, men tycker att den luktar för äckligt, sen har jag testat solrosolja.

Tacksam för svar!

-Alanis

Sv: Olja och/eller loppfrö?

Ska du smörja magen som du säger ska du ju använda paraffinolja..Vanlig olja gör ju ingen nytta. Läs gamla trådar om olja så får du bättre beskrivning om hur det funkar.

Mynta2 skrev:
Ska du smörja magen som du säger ska du ju använda paraffinolja..Vanlig olja gör ju ingen nytta. Läs gamla trådar om olja så får du bättre beskrivning om hur det funkar.

Precis vad jag tänkte säga också... Jag hade en kolikhäst och flera veterinärer påpekade att vanlig olja inte gör någon nytta om man vill SMÖRJA tarmarna, eftersom hästens mage smälter den innan den hinner ner i tarmarna. Däremot går paraffinolja genom kroppen och smörjer... Så köp paraffinolja! (menat till trådskaparen alltså)

Du kan ju ge upp till 1dl loppfrön också i förebyggande syfte. Det är inte bara bra för att rensa magen utan är, liksom linfrön, "lenande för mag och tarm". De bildar ett geléaktigt SLEM i tarmarna. Känn på det själv efter att du blött upp dom med vatten!! (låt stå en stund)

Lycka till! :smirk:

Som sagt paraffinolja är den olja som smörjer tarmarna. Jag rekomenderar dock inte att ge det ngn längre tid.
En viktig sak om man ger paraffinolja direkt i munnen är att det är livsfarligt att få ner i lungorna.
PL

Jag ger både olja och loppfrö på en häst med känslig mage.

Har fått rekomenderat av vetrinär att ge detta resten av hästens liv. Just nu är det linfröolja för att det ska ha positiv effekt (förhoppningsvis) även på eksemet, samt 1dl loppfrö per dag. Ska sedan när de stallas in ge ½dl morgon ½dl kväll samt 2 msk olja kväll. Min häst har haft både kolik och fång samt eksem (mild mild) i sommar...

Måste bara lägga till att det finns olika sorters loppfrön.
Har haft hästen inne för sandkolik i hbg och de rekommenderade ända upp till 5 dl loppfrö för att rensa ut sanden!
Den sort de använder är krossade och där räcker det med ett par matskedar.
På den förpackning som finns att köpa på granngården står det att man skall ge 2 dl dagligen i 30 dagar.
Så det är lite olika bud!

För att smörja magen tycker jag det låter bäst att köra med olja, för att rensa ut sand funkar bara loppfrö.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar